Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Car Wars i Skåne

Startat av A F, 11 mars 2007 kl. 10:20:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Senaste nytt från Hells Angels arsenaler.

Inte ens Elias Nordling är så tungt beväpnad. Kan nu någon bara förklara för mig vad i hela kosmos den genomsnittlige knutten tror att han ska ha en pvpjäs till. Den behöver ju lavett. :up:

Doomfarer

Skulle väl användas till att råna värdetransportbilar. Vem säger att de inte hade en lavett också fast den inte syns på bilden?

Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Polisen längst till vänster liknar en av mina gamla klasskompisar som jag vet jobbar som piképolis i Malmö, så får väl ringa och fråga om de hade en lavett. ;)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

A F

Citat från: "Doomfarer"Skulle väl användas till att råna värdetransportbilar.

Det vill säga att man skjuter ett tre centimeters hål i plåten och hoppas att övertrycket inne i bilen dels öppnar dörrarna och dels inte kremerar/kollorerar alla stålar. 8) Helt vettig plan tycker jag. Sen kan man ju säkert maska pläsen till ett grönssaksstånd och gömma på Möllevångstorget.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Det vill säga att man skjuter ett tre centimeters hål i plåten och hoppas att övertrycket inne i bilen dels öppnar dörrarna och dels inte kremerar/kollorerar alla stålar. 8) Helt vettig plan tycker jag. Sen kan man ju säkert maska pläsen till ett grönssaksstånd och gömma på Möllevångstorget.

Di tänker inte nödvändigtvis lika långt, utan resonerar nog mer åt "höh-höh, stor pang-pang"-hållet.  :?
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Di tänker inte nödvändigtvis lika långt, utan resonerar nog mer åt "höh-höh, stor pang-pang"-hållet.  :?

Jo, men skiten måste gå att bära om den ska ha nån impokraft. Vem fan kommer in på SpyBar bara för att han viskar till Fadde att han har en PvPj hemma i garaget?

Doomfarer

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Di tänker inte nödvändigtvis lika långt, utan resonerar nog mer åt "höh-höh, stor pang-pang"-hållet.  :?

Jo, men skiten måste gå att bära om den ska ha nån impokraft. Vem fan kommer in på SpyBar bara för att han viskar till Fadde att han har en PvPj hemma i garaget?

Alltid imponerar det på nån.  :lol:
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Organ

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "Anders Fager"

Alltid imponerar det på nån.  :lol:
Det skulle i alla fall funka på mig. "Pansarvärnspjäser: Bättre än etsningar."  :up:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Jon Karlsson

Men för en gångs skull så skulle i alla fall tidningsrubrikerna "Rånarna var beväpnade med tunga vapen" vara korrekt.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Andreas Lundin

CiteraRånarna var beväpnade med tunga vapen

Jo, men vad stod det i aftonbladet? Att de hade en "kanon".

- "Hallå! Det är ingen kanon ju", vill man skrika högt. Men vad är geekfaktorn på det?  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Vad som är mer intressant är hur något sådant tungt vapenkommit på avväga utan att det uppmärksammats mer i media.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Asså, jag undrar om pvpj är att betraktas som ett vapen utan ammunition? Rent formellt alltså. Jag kommer att tänka på mitt första kompani jag var krigsplacerad på. När vi kom till mobförrådet och skulle inventera kasunen hittade vi inte våra granatgevär (som fanns upptagna i inventarielistorna). När vi sedan inventerade själva förrådet, så fann vi granatgevären på golvet inlindade i sina "fodral" (vad de nu heter - ni vet, de där oljiga säckvävshistorierna) - precis innanför tröskeln på ladans dörr!

Först tyckte vi att det var märkligt att så många och så potentiellt kraftfulla "vapen" låg i ett vanligt mobförråd och inte i kasunen. Sedan, när vi undersökte papprena och reglementena så, tror jag i alla fall, att vi kom fram till att det var korrektatt lägga dessa grejer utanför kasunen eftersom de var "helt ofarliga och troligtvis inte kunde räknas som vapen utan sin ammunition". Kan nån upplysa mig om ifall vi resonerade rätt? Kanske är det till och med så att det på denna tid (1992) bara var HELA vapensystem som räknades som vapen. Inte delar. Exempelvis så fanns ju HELA AK4, HELA ksp m/58 och HELA k-pistar (med lite tillhörande ammunition) i kasunen. Det var också därför man exempelvis kunde förvara AK:n utan vital del i sitt personliga skåp på luckan.

Detta kanske förklarar varför en pvpjäs också var "lätt" att stjäla så länge försvarsmakten hade dem i mobförråd. Den räknades inte som ett helt vapen(-system?) och stod därför bland annan övrig tyg- och intendenturmateriel och trängdes.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon Karlsson

Citat från: "Vvornth"Vad som är mer intressant är hur något sådant tungt vapenkommit på avväga utan att det uppmärksammats mer i media.

Jag har starka minnen av någon bonde som avslöjades med en luftvärnskanon, typ förra året. Och det här är ju bara de som åker dit.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Asså, jag undrar om pvpj är att betraktas som ett vapen utan ammunition?

Den är ett vapen. Även i FMs värld. Innan det blev poppis att spränga sig in i mobbladornas kasuner så fanns det både kompletta vapen och en del am i vart och varannat mobföråd. Centimeteramunition och sprängmedel och sådant låg dock i speciella förråd.