Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

10 i topp: Vill-spela-lista

Startat av Scipio, 2 juni 2007 kl. 17:32:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Dags att ta reda på vilka spel som vi har liggandes på vill-spela-högen.
Endast publicerade spel och inte nåt som kommer att släppas någon gång i framtiden och verkar som det kan bli coolt, uppdatera då istället posten när det kommit.

Och har ni inte tio vill-spela-spel så pilla in så många som ni har.
Och det behöver inte vara något av dom 10 spel som på min lista.

1. St-Lo
2. La Grande Guerre
3. Red Sun Rising
4. Triumph of Chaos
5. Epic of the Peloponnesian War
6. The Killing Ground
7. The Third World War
8. Empire of the Sun
9. War Between the States
10. The Civil War
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Kul att du har en sådan gammal klassiker likt "st-lo" som etta, det är ett av mina absoluta favoritspel oxå.
Jag äger även "omaha beach" (VG)som sägs vara ett likvärdigt spel , men det tycker jag nog inte riktigt.

Funderar på att plocka med "st-lo" till friendly fire eller "third world war" (gdw)

Om du inte tar med "Wacht am rhein II" förstås eller "killing ground"
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

tinG

Citera"third world war" (gdw)
Har plötligt och oväntat fått starkt ha-begär för denna spelserie...  :oops:
Väldigt dyrt på e-bay  :cry:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

jerry

Ja detta spel är en riktig höjdare på många sätt, ju mera av delarna man sätter ihop desto bättre men oxå en betydligt större tidsåtgång.

Flygreglerna tycker jag är helt suveräna samt moral/effektivitetsvärde på olika trupper speglas oxå alldeles förträffligt

man kör ju "bara" 8 turns men varje turn har fyra möjliga warsawa-pakt förflyttningar samt tre möjliga Nato- förflyttningar, alltså totalt, sju möjliga förflyttingsomgångar per turn därav tidsåtgången.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

BigPapaBear

En liten lista har man ju alltid... Utan inbördes ordning

Napoleon at Leipzig (ser oerört mysigt ut)
DAK 2 (världens bästa spel?)
Grand Illusion: The 1914 Campaign in the West (fransmännen måste kunna vinna någon gång...)
Ardennes '44
Tunisia (OCS - alltid!)
Burma (se ovan)
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "Scipio"Dags att ta reda på vilka spel som vi har liggandes på vill-spela-högen.
Endast publicerade spel och inte nåt som kommer att släppas någon gång i framtiden och verkar som det kan bli coolt, uppdatera då istället posten när det kommit.

Och har ni inte tio vill-spela-spel så pilla in så många som ni har.

1. St-Lo
2. La Grande Guerre
3. Red Sun Rising
4. Triumph of Chaos
5. Epic of the Peloponnesian War
6. The Killing Ground
7. The Third World War
8. Empire of the Sun
9. War Between the States
10. The Civil War

definitivt:
Civil War
War between the States
La Grande Guerre
Killing Ground
Wacht II

Scipio

Citat från: "tinG"
Citera"third world war" (gdw)
Har plötligt och oväntat fått starkt ha-begär för denna spelserie...  :oops:
Väldigt dyrt på e-bay  :cry:
Ja även det klassiska-måste-ha-spel allihopa...  :)

Vi har surrat lite tidigare om förträffligheten TTWW: http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=105&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Scipio

Citat från: "jerry"Kul att du har en sådan gammal klassiker likt "st-lo" som etta, det är ett av mina absoluta favoritspel oxå.
Jag äger även "omaha beach" (VG)som sägs vara ett likvärdigt spel , men det tycker jag nog inte riktigt.

Funderar på att plocka med "st-lo" till friendly fire eller "third world war" (gdw)

Om du inte tar med "Wacht am rhein II" förstås eller "killing ground"
Jo, skaffade St-Lo för ett bra tag sedan på inrådan av Maglica som lät tämligen lyrisk över spelsystemet.
Har bara läst reglerna hittils men aktiviverings-spelsystemet med trötthetseffekter och nivån det är lagt på verkar mycket intressant. Jag blir förvånad om det inte blir en gjuten klassiker i hyllan om jag får läge att prova på det.

Joseph Balkoski som har gjort spelet ligger även bakom spelserien Great Campaigns of the American Civil War serien, Fleet-serien med spel släppta av Victory Games och Atlantic Wall från SPI.
Han har också skrivit en del intressanta böcker, rekomenenderar starkt en titt på
Beyond The Beachhead: The 29th Infantry Division In Normandy för Normandie intresserade.

Har ännu inte bestämt mig för vad som ska spelas på Tinget och på Friendly Fire. Hade vissa funderingar på att eftersom det bara är en vecka mellan speltillfällena så kunde det ha varit skoj att köra något som man kan påbörja på Tinget och sedan skriva upp och ta med till Friendly Fire...skulle man nästan kunna hinna med något riktigt mastodont...   :)

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"En liten lista har man ju alltid... Utan inbördes ordning

Napoleon at Leipzig (ser oerört mysigt ut)
DAK 2 (världens bästa spel?)
Grand Illusion: The 1914 Campaign in the West (fransmännen måste kunna vinna någon gång...)
Ardennes '44
Tunisia (OCS - alltid!)
Burma (se ovan)
Har spelat lite Nappe at Leipzig och får väl säga att jag vill minnas att spelsystemet kändes lite gammalmodigt om jag minns korrekt men att det samtidigt både roligt och snyggt.

Grand Illusion vore också roligt att få spela mer. Även om det nu är svårt att vinna med som fransman så är det ändå ett kul spel och en utmaning att spela...   :)

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Grand Illusion vore också roligt att få spela mer. Även om det nu är svårt att vinna med som fransman så är det ändå ett kul spel och en utmaning att spela...   :)

Precis min tanke. Det är beroendeframkallande. Ser fram emot Teddans nya spel i serien - samma sak fast 26 år senare.  :up:
En mycket bitter liten man.