Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel, varför köper man fler?

Startat av totte30, 10 maj 2005 kl. 13:41:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Hej!

Är kommer en liten allmän fundering :)

Det senaste året har jag drastiskt ökat mina spelinköp, trots att spelhyllan redan är full av ospelade spel. Detta väcker lite funderingar om varför jag köper fler spel än vad jag rimligtvis hinner med att spela, i alla fall med jobb, flickvän etc . Jag misstänker dessutom att jag inte är ensam :wink:

Krigsspel.se & Ebay kan tyckas vara de självklara förklaringarna, men de mer verkan än orsaken. Med lite självrannsakan så har jag kommit fram till följande skäl:

1. Spel som jag köper för att äga...

Gäller främst gamla Avalon Hill spel som är utsökt vackra i hyllan (efter viss förhandling förvarar jag dock alla spel i ett eget rum/förråd) samt har ett högt nostalgivärde. Det är även intressant att se spelutvecklingen från 60 talet fram till nutid.

2. Spel som jag köper för att studera.

Spel vars primära syfte är mer som en historielektion. Jag läser regelbundet scenarion till SL/COI/COD/GI/ASL, trots att jag inte spelat SL på åratal. Andra spel som t ex GDW:s Case White (Polen 1939) har jag haft sen hedenhös, aldrig spelat, men studerat åtskilliga gånger.

3. Spel som jag faktiskt spelar, eller allvarligt överväger att spela...

Ja, det händer emellanåt att jag även spelar krigsspel  :lol: ...

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Magnus2

Jag har kommit till det stadie i livet där jag helt har slutat att spela krigsspel, dvs tillräckligt många barn för att fylla upp all tillgänglig tid och alla tänkbara spelrum.
Ärligt talat så var det lääänge sen jag spelade.

- Spel som jag köper för att förhoppningvis spela nån gång.
Köper Europa-serien fortfarande. Kanske nån gång...kanske...

- Spel jag köper för att äga:
Håller ögonen öppna om det skulle dyka upp ett "Campaign for North Africa" på närmare håll än USA.
Det här kommande Pacific War vore nåt att ha också.

- Spel jag köper av nostalgiska skäl:
Ung & dum sålde jag flera spel. Nu måste jag ju köpa tillbaks dom  :D
Nån som har Submarine till salu?
Jag håller faktisk på och köper D&D 1st edition-prylar också(får man säga rollspel på det här forumet?)

Ebay är förstås en stor orsak till att handeln med begagnade spel ökar.
Krigsspel.se är en bra inspiration.

Som ni ser så lever jag kvar på 80-talet, och har överhuvud taget inte spelat nåt modernare än WiF.
Men jag kanske mognar snart jag också...

Magnus