Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Burning Blue, Air War over Hanoi

Startat av sfclinken, 15 april 2007 kl. 08:36:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Vill minna att det fanns fler spel på gång i liknande serie som de i ämnesraden. Kan någon ge mer info/länk på det? Bland annat var det Arab/Israeli och även NATO/WP konflikt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Doomfarer

Enda jag hört om är Elusive Victory: The Air War over the Suez Canal, 1967-1973. Kort och snärtigt namn eller hur?

Mer info här: http://www.boardgamegeek.com/game/25775
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Ännu mer info på GMTs hemsida där du även kan förbeställa spelet.

http://www.gmtgames.com/evictory/main.html
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Sten Ekedahl

Kolla på designern Lee Brimmicombe-Woods hemsida http://www.airbattle.co.uk/index.html
Där finns all information om Downtown och The Burning Blue (mycket och synnerligen matnyttig information och massor med downloads) samt kommande projekt.
Wargames - Laborationer i historia

sfclinken

Citat från: "Sten Ekedahl"Kolla på designern Lee Brimmicombe-Woods hemsida http://www.airbattle.co.uk/index.html
Där finns all information om Downtown och The Burning Blue (mycket och synnerligen matnyttig information och massor med downloads) samt kommande projekt.

Där satt den, tackar!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Doomfarer

Här försöker man hjälpa och vad får man för det...  :x

Seriöst, "Zulu Alert" verkar hur coolt som helst. Undrar dock hur mycket tjat det kommer att bli om hur bra planen och sådant var egentligen, många av dem testades väl aldrig i krig (i alla fall inte av erfarna piloter) eller?
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

EvilSpook

Citat från: "Doomfarer"Seriöst, "Zulu Alert" verkar hur coolt som helst. Undrar dock hur mycket tjat det kommer att bli om hur bra planen och sådant var egentligen, många av dem testades väl aldrig i krig (i alla fall inte av erfarna piloter) eller?
Är beredd att sälja barnen för det...  :up:
Värden går ju alltid att modda - Lee är ju generös med gameboxes till cyberboard = lättediterat!

//EvilSpook

Sten Ekedahl

L  B-W är synnerligen aktiv i de fora på ConsimWorld som handlar om TBB o Downtown. Ännu finns inga fora för ZA eller BC utan de diskussionerna, som är livaktiga, förs tills vidare i forumet för Downtown.

Konverteringen av Dtwn till EV görs av Terry Simo, fd USAF numera ANG. Forum för detta spel finns sedan i somras på ConsimWorld. TS mycket aktiv där. Skillnaderna mellan Dtwn och EV finns i en pdf-fil i EV-foldern på ConsimWorld.

Jag är själv mycket intresserad av både ZA - som fd officer i FV, och BC - som flyghistoriker och anglofil. Intresset för dessa två spel har förstärkts efter att jag köpte TBB när den kom ut, och därefter Dtwn som jag fick hem nyligen. Flygspel är f.ö. lätt räknade i den här hobbyn. Har man dessutom krav på att de skall vara bra, kan man räkna dem på ena handes fingrar! Nu finns det i alla fall hopp om att den statistiken kan komma att förbättras. F.ö. pågår också ett projekt (DG?) att revidera AH's gamla Luftwaffe.

PS. Saknar smilies med flyg- och sjöteman på forumet!  :down:  :wink:

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Flygspel är f.ö. lätt räknade i den här hobbyn.

Det finns ju ett gäng mer eller mindre skittråkiga flygstridsspel och typ... AHs Luftwaffe. Vad tycker du som Flieger om Downtown? Det gjorde under för min syn på flygkrisspelen.

Citat från: "Sten Ekedahl"Saknar smilies med flyg- och sjöteman på forumet!  :down:  :wink:

Duger en luftvärnskanon?   :twisted:

Vvornth

Kommer tidsskalan i Zulu Alert vara densamma som i Burning blue och Downtown? Flygspel som t.ex. the Heat and The fury med turner på 15 min som simulerar 4 sekunder har jag liiiiite svårt för.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Flygspel som t.ex. the Heat and The fury med turner på 15 min som simulerar 4 sekunder har jag liiiiite svårt för.

Det blir lätt lite löjligt. Av någon anledning så känns managerandet i Downtown mycket rimligare. Man hinner ju så mytcket mer på en minut.

tinG

Elusive Victory kommer vara snarlikt Downtown...  Skillnader ses nedan. Vad gäller tidsskalan så är den 1 min/turn i Downtown och 5 min/turn i The Burning Blue.

CiteraSUMMARY OF CHANGES FROM DOWNTOWN

A. New Aircraft Types: Ouragan, Mirage IIICJ, Mystere IV, Super Mystere, Sa'ar,
Nesher, Vautour, IL-28, Su-7, Su-20, Mirage V, Hunter and L-29
B. New Missions: BAI (Battlefield Air Interdiction) and CAS (Close Air Support)
C. New Weapon Systems: SA-3, SA-6, HAWK, ZSU-23-4
D. New Ordnance: Shafrir I and II, Maverick, AS-5 ASM, Runway Dibber Bombs
E. New Tactical Challenges: Some scenarios allow for both sides to attack targets
during the mission. Possibility of dummy counters on both sides for increased FOW
(Fog of War)
F. Initiative Chit Pull System Revised: Chit pool used is based on the size of your force
not which side you are on.
G. Visual Sighting: Allowed for both sides
H. Soviet Doctrine: Limits EAF effectiveness as the attacker in air-to-air combat in
scenarios set before 1973
I. Topgun Pilot Aggression Level Changed to ACE
J. More Varied Ground Targets: Infantry, Mechanized and Armor ground targets
available to strike and defend. Ground targets may be stationary or moving.
K. SAM Fratricide Rule: Possibility that SAMs may target friendly forces if within
proximity of enemy forces
L. Safe Passage Corridors: Available to Egyptian player in 1973 scenarios to plot one or
two safe passage corridors to allow friendly planes to transit SAM belt areas.
M. Early Warning Radars as on-map aids to detection and as targets
N. Optional Rules: Supersonic Drop Tanks available for Mirage and Nesher aircraft
which allows a bonus of 5 turns at Dash speed before fuel use penalties
O. Optional Rules: Side-looking Cameras for Recon aircraft, allow for offset aiming and
photographing of targets providing a measure of safety for valuable recon aircraft

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Sten Ekedahl"L  B-W är synnerligen aktiv i de fora på ConsimWorld som handlar om TBB o Downtown. Ännu finns inga fora för ZA eller BC utan de diskussionerna, som är livaktiga, förs tills vidare i forumet för Downtown.

Konverteringen av Dtwn till EV görs av Terry Simo, fd USAF numera ANG. Forum för detta spel finns sedan i somras på ConsimWorld. TS mycket aktiv där. Skillnaderna mellan Dtwn och EV finns i en pdf-fil i EV-foldern på ConsimWorld.

Jag är själv mycket intresserad av både ZA - som fd officer i FV, och BC - som flyghistoriker och anglofil. Intresset för dessa två spel har förstärkts efter att jag köpte TBB när den kom ut, och därefter Dtwn som jag fick hem nyligen. Flygspel är f.ö. lätt räknade i den här hobbyn. Har man dessutom krav på att de skall vara bra, kan man räkna dem på ena handes fingrar! Nu finns det i alla fall hopp om att den statistiken kan komma att förbättras. F.ö. pågår också ett projekt (DG?) att revidera AH's gamla Luftwaffe.

Flest magiska förkortningar vinner!  :D
En mycket bitter liten man.

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"Det finns ju ett gäng mer eller mindre skittråkiga flygstridsspel och typ... AHs Luftwaffe. Vad tycker du som Flieger om Downtown? Det gjorde under för min syn på flygkrisspelen.

Jag har ännu bara skummat reglerna för Downtown på ytan, så att säga. Men hittills har jag bara positiva intryck.