Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PoG Lesson #1, Jonas-Peter 1-0

Startat av sfclinken, 20 april 2007 kl. 08:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Tidig vår 1916 ansåg jag mig tvungen att lägga ner mina vapen. Förlusten kom lite snöpligt då jag lyckats hålla både Tyskland och AH stången på alla fronter. Ryssland var starkare än någonsin och Tyskland började få ont om reserver. Slutet av 1915 kändes det som jag låg riktigt bra till, det var då jag gjorde mitt stora misstag.

Italien, fördömt vare detta land....Omgången efter jag låtit Italien gå med i kriget hade AH trängt djupt in i Norra Italien. Deras trupper stod på gränsen till Frankrike och utanför Rom. 5 snabba VP till CP och 4/5 av den Italienska armén OOS....  :evil:

Amatörmisstag, men jag antar det är sånt man lär sig av.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Doomfarer

Spela med designerns historiska variant istället, så blir spelet bättre (imo) och Italien mindre viktigt.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Spela med designerns historiska variant istället, så blir spelet bättre (imo) och Italien mindre viktigt.

Håller med tioll 100%. Har man en gång provat den är man fast. Skänker dessutom en skvätt extra realism.
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Nu blev man sugen på att spela PoG igen bara för det, någon som är på? Peter vill du testa den historiska varianten via CB/ACTS så tjoa till bara.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

magnus lindström

Vad går varianten ut på?

Doomfarer

Ted Raicer's Official Historical Paths of Glory Variant:

1.   Set-up using the complete optional set-up:

•   Remove one AH at start Corps from the Reserve Box and place it in Stanislaw.
•   Remove one AH at start Corps from the Reserve Box and place it in Trent.
•   Remove one RU at start Corps from the Reserve Box and place it at Lutsk.
•   Remove the Trench at Brussels.
•   Add a Level 1 Trench at Strasbourg
•   Add a Level 1 Trench at Verona, Asiago, Maggiore, and Udine.

2.   The CP Player must open with Guns of August as an Event.

3.   Entrench may not be played as an Event on Turn 1.

4.   Only Austrian and Italian armies may operate in Italy (move, attack, or advance into any space in Italy) and no German armies may end their movement (OPS or SR) in Trent, Villach or Trieste until the start of a turn at which both sides are at Total War.

5.   The following cards may double as OPS when played as Events:

•   Landships
•   Zimmermann Telegram
•   Over There
•   Tsar Takes Command
•   Fall of the Tsar
•   Bolshevik Revolution

6.   If the game ends with an Armistice or at the end of turn 20, add 1 VP for each US Army not currently on the map or in the deadpile.

7.   If the game ends with an Armistice or at the end of turn 20, subtract 2 VP if the Tsar has not fallen.

8.   Use the optional 8 card-hand.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

BigPapaBear

Det kanske inte ser så märkvärdigt ut på papper, men det gör en väldans skillnad i spelbalans - till det bättre.
En mycket bitter liten man.

Vidar

fråga ang p. 4

Gäller upphävandet av restriktionerna vid total war både vilka som får vara i Italien och tyskarna vid gränsen? Eller bara tyskarna?

/Rules Lawyer

tinG

Vi körde med den historiska varianten som ligger postad på GMT's PoG-sida... Den inkluderar allt utom

• Add a Level 1 Trench at Strasbourg
• Add a Level 1 Trench at Verona, Asiago, Maggiore, and Udine.

om jag minns rätt...

Peter?

/jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Doomfarer

Det är ju de viktiga bitarna. Skyttegravar i Italien gör ju att man faktiskt vågar spela kortet.

Edit. Kortet = Italien då.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Scipio

Citat från: "Doomfarer"Det är ju de viktiga bitarna. Skyttegravar i Italien gör ju att man faktiskt vågar spela kortet.

Mhm, men varför. Det är väl alltid bättre att sitta och rotera runt en OPS 5a i stället?
"Randomization is too important to be left to chance"

Doomfarer

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Doomfarer"Det är ju de viktiga bitarna. Skyttegravar i Italien gör ju att man faktiskt vågar spela kortet.

Mhm, men varför. Det är väl alltid bättre att sitta och rotera runt en OPS 5a i stället?

Inte om du vill nå TW stadiet utan att CP får 1 VP varje runda. ;)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Scipio

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "Scipio"

Inte om du vill nå TW stadiet utan att CP får 1 VP varje runda. ;)
Jo, då är du ju tvungen iom. att du inte kan spela det som OPS längre, men innan dess så slipper jag helst.
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Sen får man ju inte göra misstaget att spela PoG efter historiska manövrar och offensiver.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

Citat från: "tinG"Vi körde med den historiska varianten som ligger postad på GMT's PoG-sida... Den inkluderar allt utom

• Add a Level 1 Trench at Strasbourg
• Add a Level 1 Trench at Verona, Asiago, Maggiore, and Udine.

om jag minns rätt...

Peter?

/jonas

Vi körde inte med några ändringar på kartan alls. Bara 8 kort och vissa kort som både OPS och Event.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "