Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GDW:S Third World War serie

Startat av totte30, 12 januari 2005 kl. 11:33:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Aha dom har flyttat fram till 1989......
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

EvilSpook

Citat från: jerry skrivet 18 januari 2022 kl. 09:07:00

Eller snarare "bak till 1989". Det är väl svårt att motivera spelet efter Berlinmurens fall.

//EvilSpool

Strv102r

Battle for Germany spelades många gånger. Så kul! Arctic front not so much... Fanns någon lucka i reglerna som medförde att röd kunde luftlandsätta och tvinga fram kapitulation på studs har jag för mig, eller något liknande. Dessutom blev det aldrig samma dynamik som i Tyskland, upplevde jag. Tror det hade något med mängd förband och ytor att göra.

Sedan, så klart, störde jag mig redan då på att våra Norrlandsbrigader, som ju var infanteribrigader med översnöförmåga, skattades högre än pansarbrigaderna. PB G (eller PB18 om man så vill) är i spelet en MekB som är starkare i försvar än en PB trots hälften så många stridsvagnar, och utan mer skytte. och faktiskt på den tiden utan 15,5 cm brigart. Räknar man med de två fristående Pbat som fanns också? Men det gör man ju inte för övriga fördelningsförband i resten av landet? MekB10 brigaden har i och för sig färre stridsvagnar, men skillnaden är utgjordes av Ikv 91. I övrigt samma som PB. Varför starkare i försvar?

Och sedan undrade jag ju lite över hur den svenska flottan och kustartilleriet inte simuleras alls? Det hade ju inte varit så svårt att göra det abstrakt och enkelt, men ändå visa dess stora betydelse, som de gjort i TS Zealand 1985.

I Battle for Germany fanns ju formeln för hur de räknat fram stridsvärdena för brickorna, så jag gjorde en egen OOB för Sverige med skattningar utefter de riktlinjer som anges i Battle for Germany. Provade också att göra fördelningsbrickor i stället för brigadbrickor. Men de blev för få mht ytan. Funkade bara i kraftsamlingsriktningen liksom. Man skulle kunna ha en fördelningstabsbricka där Artreg och andra fördelningsförband ingår som kan stacka med "tilldelade brigader"?

Och när man ändå är på det, brickor för Fo-stridsgrupperna, med 0 rörelseförmåga?

Och vips är det ett annat spel kanske?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 1: The Tartar Ditch och scen 4 The Crimean, Campaign, därefter  GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Håller med Ola om Sverige i TWW.

Mats gjorde en rätt bra modd för Deadly Northern Lights. Kanske borde göra samma behandling av detta när det väl är ute?

Jag tänker också på gränsregementena...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

jerry

Citat från: EvilSpook skrivet 18 januari 2022 kl. 10:07:58
Citat från: jerry skrivet 18 januari 2022 kl. 09:07:00

Eller snarare "bak till 1989". Det är väl svårt att motivera spelet efter Berlinmurens fall.

//EvilSpool

Tänkte på att det gamla utspelade väl sig 1985...........

jerry

På den tiden det begav sig skickade jag en del snigelpost till GDW angånde kustförsvaret
Skickade även att det var konstigt att göteborg var helt oförsvarat , o fick faktiskt något svar minns jag, det handlade om att göteborg inte hade något regemente.
Sen protesterade jag emot att man kanske skulle få flytta sveriges brigader, innan det blev angripet, det var ju dock all out attack nere i Europa.
Svaret var att neutrala länder kunde inte flytta sina brickor alls, tyckte även att man kanske kunde få sätta ut de där 0-2-4 brigaderna som mobiliserar, i hamnar, men de fick endast ställas upp i cities, (Malmö, Göteborg, Stockholm)

Detox

Citat från: Strv102r skrivet  7 augusti 2019 kl. 19:54:27
Jaaa.. Men nej. Utan uppdaterad slagordning (OOB) går det nog bort ändå.

Ola, kanske dax göra ett försök till på Consimforum.

Jag tryckte på igår och fick det här svaret.

CiteraThe purpose of this edition wasn't to fix anything like that.  There are plans to do OOB updates for everyone for an upcoming module, and work has already begun.  If you have some reliable, verifiable OOB data for the Swedish armed forces, please do send it our way.  Note we have to fix the date at 1989-1990, as anything beyond that can only be conjectural for any armed conflict.

P.S. "Loud" does not equate to "valid."  

Elias Nordling

CiteraTänkte på att det gamla utspelade väl sig 1985...........

Det utspelade sig i en rullande samtid, det första spelet kom 1982 eller nåt sånt och utspelade sig året efter, har för mig att en del senare spel hade mindre uppdateringar baserade på ändringar över tid. Persian Gulf kom 1986, så vid det laget utspelade sig väl spelet 1987, men samtidigt förutsatte det att Iran-Irak-kriget tagit slut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Detox

TWW Battle for Germany kom ut år 1984

Från baksidan:

In 1990 Europe is an armed camp poised on the brink of Armageddon.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag hade kul med det här när jag var ung och oskyldig, men måste nog säga att det i många avseenden känns överskattat. Skalan på enheter, hexes och turns synkar inte som jag ser det, lockelsen är helheten. Jag kommer att vara frestad att köpa det när det kommer, men jag hoppas att jag står emot. Jag har de fyra spelen i bokhyllan, men jag är aldrig frestad att ställa upp dem. De kommer nog att pensioneras på landet, om det inte dyker upp någon som menar sig vilja ha och spela dem istället. 

Detox

Citat från: Fredrik H skrivet 18 januari 2022 kl. 18:34:12
Jag hade kul med det här när jag var ung och oskyldig, men måste nog säga att det i många avseenden känns överskattat. Skalan på enheter, hexes och turns synkar inte som jag ser det, lockelsen är helheten. Jag kommer att vara frestad att köpa det när det kommer, men jag hoppas att jag står emot. Jag har de fyra spelen i bokhyllan, men jag är aldrig frestad att ställa upp dem. De kommer nog att pensioneras på landet, om det inte dyker upp någon som menar sig vilja ha och spela dem istället.

Jag tycker ändå det finns ett par plus.

Bla. Att spelet är hanterbart även när du kör alla fyra spelen tillsammans. Standard spelet är väl 8 turns, så det funkar bra för en helg sittning. Man gör em hel del val som tex det diplomatiska spelet, Warszawa pakten strategiska reserv. Och inte att förglömma Neutrality sheet.

jerry

jajamensan.... det är lite utdaterat men instämmer att det är hanterbart och roligt, gillar detta med den genomsnittliga moralen.
Sen gillar jag flygsystemet och att kunna sätta in HELA aeroflot var man känner för.
Slog ut grekland direkt i ett minnesvärt parti.

E.Leles

Spelade igenom alla fyra spelen för ett tag sen och jag tyckte det var riktigt roligt. Vi spelade tre pers så det var två på NATO och en på pakten. Det är inte för komplicerat och rätt lättspelat när man väl kommer in i det och har en hel del schyssta spelmekaniker. Plus en del roliga saker som B-52an, "F-19", Rumänien som kan byta sida, men använder paktens omgångstruktur etc. Trots att jag överlag gillar det så måste jag hålla med om att det finns en del saker som saknas.

Inga sjöstridskrafter alls (bortsätt från en väldigt abstrakta saker som landstigningar i Nordnorge, hangarflygplan och i form av poäng i vissa fall) kan lätt leda till rätt underliga situationer i Östersjön och Medelhavet.
I vårat spel så blev både Sverige och Italien invaderat genom att pakt-spelaren flög över Östersjön/Adriatiska havet med helikopter och tog hamnar och sedan var det bara att segla in. Bra spelat förvisso, men jag tror respektive flottor hade ifrågasatt en sådan manöver.

Som nämnt innan så kan pakt-spelaren också, med en del tur, slå ut Norge omgång 1, men samtidigt om man inte gör det så kan Norge-fronten bli rätt statisk så fort NATO får in 3rd commando och sätter sig i ett bergspass norr om polcirkeln. Paktspelaren får näst intill ta till med kärnvapen för att få bort dem. Eller gå igenom Sverige, eller försöka flyga över bergen med helikopter.

Jag tyckte också att persian gulf kartan var rätt tråkig att spela på. Den är omotiverat stor och eftersom det är så få enheter (sovjet får dock in en massa reserver i slutet av spelet, frågan är om pakt-spelaren hinner göra något av dem?) så är den mestadels tom också. Jag antar att detta är korrekt rent geografiskt, men det var inte superkul att spela på. Diplomatispelet i början är rätt kul dock. I vårat fall så höll sig Irak neutralt vilket kan ha bidragit till att det inte hände så mycket. I övrigt är dock de flesta lokala trupperna rätt dåliga och/eller kan inte göra så mycket. De flesta Iranska fraktioner höll sig inom de städer de kunde ockupera i början av spelet. Det finns också väldigt mycket poäng att hämta på alla oljefält vilket egentligen gör Persian gulf rätt viktig för poängräkningen. Borde testa den inofficiella expansionen för Palestina.
Har också sätt att det finns en mega-expansion för Östasien, men den expansionen verkar vara större en alla fyra baspelen tillsammans så det är nog ett steg för långt om man inte råkar ha ett tomt garage eller något.

Finns mycket att säga om spelet, skulle definitivt rekommendera det. Tror det finns moduler på vassal för alla fyra spelen.

EvilSpook

Citat från: E.Leles skrivet 22 februari 2022 kl. 11:33:00
Borde testa den inofficiella expansionen för Palestina.

Som jag uppfattat det är den väldigt ensidig (Israel är överlägsna). Men kartan tilltalar mig tillsammans med skarvbiten för centrala Turkiet.

Har också sätt att det finns en mega-expansion för Östasien, men den expansionen verkar vara större en alla fyra baspelen tillsammans så det är nog ett steg för långt om man inte råkar ha ett tomt garage eller något.

Tror att problemet med få/dåliga enheter och mycket yta blir ännu mer påtagligt där. Men jag gillar tanken på det nordöstra hörnet med Korea/Kurilerna/Japan/Kina.

Finns mycket att säga om spelet, skulle definitivt rekommendera det. Tror det finns moduler på vassal för alla fyra spelen.

Det är ett av de absolut mest ikoniska spelen av en av de mest ikoniska designersarna. Och just spelbarheten är både lockelsen och fallgropen med systemet. Man kan enkelt göra bättre regler för flotta, kustförsvar, neutralitet, mindre enheter etc. Men det skulle ske till en kostnad i komplexitet som ofta är högre än man först tror.

8)
//EvilSpook