Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_totte30

GDW:S Third World War serie

Startat av totte30, 12 januari 2005 kl. 11:33:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Citat från: thermopylai skrivet 11 april 2024 kl. 10:11:43Spelade nyligen Arctic Front i Decision Games nyutgåva av hela serien. Finland värderas föga bättre än en speed-bump, vilket uppenbarligen är rent trams för oss som begriper Finland  :evil:

Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.
JA37 bättre som jaktplan än F16 skulle jag säga. BVR, bättre stril mm
AJ37 bättre som attackplan än F16

thermopylai

Hmm. Så ytterligare ett exempel på amerikansk bias bland amerikanska speldesigners. Eller så är det jag som har svensk-finsk bias som svensk-finsk speldesigner  :lol: ?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet 11 april 2024 kl. 10:11:43Spelade nyligen Arctic Front i Decision Games nyutgåva av hela serien. Finland värderas föga bättre än en speed-bump, vilket uppenbarligen är rent trams för oss som begriper Finland  :evil:

Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.

Hade en bekant på 80-talet som kontaktade GDW i just den frågan. Resonemanget var att JA 37 i grunden var ett attackflygplan modifierat till jakt, och att de robotar vi använde var sämre än de som F-16 använde. Båda dessa uppfattningar går ju att diskutera så klart. Själv är jag lite för oinsatt i jämförelser F-16 radar kontra JA 37 och Sparrow kontra Sky Flash (om det nu var den vi använde då) etc etc för att syna det.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 11 april 2024 kl. 12:05:33
Citat från: thermopylai skrivet 11 april 2024 kl. 10:11:43Spelade nyligen Arctic Front i Decision Games nyutgåva av hela serien. Finland värderas föga bättre än en speed-bump, vilket uppenbarligen är rent trams för oss som begriper Finland  :evil:

Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.

Hade en bekant på 80-talet som kontaktade GDW i just den frågan. Resonemanget var att JA 37 i grunden var ett attackflygplan modifierat till jakt, och att de robotar vi använde var sämre än de som F-16 använde. Båda dessa uppfattningar går ju att diskutera så klart. Själv är jag lite för oinsatt i jämförelser F-16 radar kontra JA 37 och Sparrow kontra Sky Flash (om det nu var den vi använde då) etc etc för att syna det.

I början av 80-tallet var det långt ifrån alla  F-16 som hade Sparrow och BVR.

gwarren25

Citat från: ErikLj skrivet 11 april 2024 kl. 12:35:13
Citat från: Strv102r skrivet 11 april 2024 kl. 12:05:33
Citat från: thermopylai skrivet 11 april 2024 kl. 10:11:43Spelade nyligen Arctic Front i Decision Games nyutgåva av hela serien. Finland värderas föga bättre än en speed-bump, vilket uppenbarligen är rent trams för oss som begriper Finland  :evil:

Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.

Hade en bekant på 80-talet som kontaktade GDW i just den frågan. Resonemanget var att JA 37 i grunden var ett attackflygplan modifierat till jakt, och att de robotar vi använde var sämre än de som F-16 använde. Båda dessa uppfattningar går ju att diskutera så klart. Själv är jag lite för oinsatt i jämförelser F-16 radar kontra JA 37 och Sparrow kontra Sky Flash (om det nu var den vi använde då) etc etc för att syna det.

I början av 80-tallet var det långt ifrån alla  F-16 som hade Sparrow och BVR.

The Third World War is set in the late 80s, so you would have to look at how aircraft were equipped at thiat time.  Unfortunately, there was not an objective system used to calculate the ratings for aircraft, like there was for ground units, where, for example, an M-1 armored battalion was worth 1.0 attack and 0.5 defense.  Of coure, determining those values was subjective.  And, those objective values weren't shared after the first two games, so we don't even have them for Arctic Front and Persian Gulf.

There wasn't a system developed where a certain radar was worth a certain amount of rating points.  I think it would have been difficult to do with the myriad of systems and configurations an aircraft could have.  My guess is that Mr. Chadwick went with the F-15 as the pinnacle for air superiority, with a 5 rating, and then slotted other aircraft into slots based on how he thought they compared.  Pure speculation on my part, because we asked him how air ratings were determined, and he couldn't recall.  Another factor to remember is that in the mid-80s when the games were designed, information wasn't as readily available as it is now.  You couldn't just "Google" something.

EvilSpook

Citat från: thermopylai skrivet 11 april 2024 kl. 10:11:43Men jag har en fråga till er som är flygexperter (i alla fall mer än jag): Hur matchas Viggen mot F-16 i verkligheten? I spelet behandlas Viggen som en klass sämre. Jag är medveten om att det finns många versioner och uppdateringar.

Jag tycker att värdet för Jaktviggen (3) är relativt ok. Det matchar ungefär MiG-23MLD/MiG-23P som var aktuella vid tidpunkten. Båda var interceptors med hyfsad radar, aerodynamik och både WVR/BVR-vapen. Viggen hade bättre radar och datalänk t.ex. men saknar IR-sensorn som Floggern har.  De är ändå inom samma härad.

De F-16A som fanns i vårt närområde skulle jag säga var en klass sämre (2). Danskarna och Norrmännen saknade helt radarrobotar (BVR-vapen), och hade därmed inte heller allväderskapacitet i det ibland besvärliga klimatet. I kurvstrid var dock F-16A ett snäpp bättre än Viggen.

USAFE fick sina första F-16C i mitten på 80-talet och ev. förstärkningar som skulle komma (Norge och Danmark hade ett antal COB-baser) borde kunna inkludera F-16C. Dessa kunde bära Sparrow-robotar som var ungefär likvärdiga med de svenska Sky-Flash. Vilket skulle göra dem jämförbara med JA 37C Viggen eller MiG-23MLD (3). Grejen var dock att USAF F-16 vid den här tiden i första hand användes som attackflygplan. De flög massor av uppdrag i Gulfkriget men hade inga segrar i luften. För den rollen hade man redan det bättre F-15C. 

Strax efter Gulf-kriget började man utrusta F-16C med radarsökande AMRAAMs och det användes som jaktplan bl.a. under Operation Southern/Northern Watch. Först nu hade man ett effektivt BVR-vapen och stridsvärdet höjdes markant (4). Runt 1995 uppgraderade NATO-länderna sina F-16A till en likvärdig standard, F-16AM.

Vad gäller Stormakten så skulle jag säga att man i början till mitten av 80-talet inte riktigt kunde tillgodogöra sig fördelarna (prestanda/radar/robotar/hjälmsiktet) med de nya MiG-29 och Su-27. MiG-29 användes några år som en smidigare Flogger och bör ha haft samma stridsvärde (3). Su-27 hade stora problem med radarn till en början. Mot slutet av 80-talet verkar man ha fått allt på plats och planen gick snabbt i tjänst i större antal. Vid denna punkt bör de ha ett högre stridsvärde än både Viggen och F-16A (4 eller rent av 5).

Vad gäller F-15 så var denna kraftfull och välbalanserad från starten (4). I mitten på 80-talet genomförde man en MSIP II uppgradering med bl.a. en ny kraftfull radar (som kunde identifiera målet baserat på ekot) och 1991 tillfördes AMRAAM. Efter det bör planet ha haft ett ännu högre stridsvärde (4.5/5). 

JAS-39A kom i tjänst runt mitten av 90-talet och bör med sin radar, beväpning och datalänk ha haft en solklar toppnotering (5).
Lite senare fick JA 37D sina AMRAAMs och bör då ha trillat upp till (4).

Ungefär så ser jag på det. Men det är ett gammalt spel baserat på gammal data.

//EvilSpook