Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Matrix WiF

Startat av C-N, 21 april 2007 kl. 18:14:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

C-N

Jäg tänkte bara posta en bild på det nya Kina från Matrix Games kommande WiF-datorspel. Som ni kanske vet så har hela världen europeisk skala, så ett stort arbete har lagts ned på att få Asien "rätt" men fortfarande vara WiF, om ni förstår vad jag menar.

Visningen av symboler på kartan (flaggor som visar hexkontroll osv) kan naturligtvis slås av eller på efter egen önskan i själva spelet. Att dessa just nu hamnar ovanför vissa stadsnamn etc är en något som kommer att ändras och kommer inte att bli så i slutversionen.

If voting could really change things, it would be illegal.

BigPapaBear

Gräsligt ful. Tur att det finns olika smak...  :D
En mycket bitter liten man.

C-N

För jämförelse, här är en bild över Island, utan flaggsymboler.

C-N

Och här kommer en bild som jämför mellersta England - originalkartan till höger (som så många ogillar med sin "brain-terrain") och MWiF, dvs datorvarianten till vänster.

Jon Karlsson

Undrar hur de tänker lösa att japanen har halva Tüskens inkomst men nu har lika mycket front (men japanens front ligger i järnvägslöst berg istället för på Ukrainas slätter)?

(Men framför allt undrar jag hur det kommer sig att utvecklarna tyckte det var optimalt att lägga tiden på att rita en ny karta, som dessutom ändrar en av de stora paradigmerna i spelet (att landskalan är olika i Asien och Europa), istället för att bara ta den som finns och skriva, säg, AI-kod istället? Eller hur ligger AI:n till?)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Elias Nordling

Ja Island fick de rätt, det kan jag säga :-) :D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

C-N

Beslutet att gå till samma skala i hela världen togs efter massa diskussioner i olika forum. Den enda anledningen till att brädspelet från början inte har samma skala är att det skulle bli ohanterligt och opraktiskt stort. Det problemet har man inte på datorn.

När det gäller utvecklaren så lägger han väldigt lite tid på utformningen av kartan. Det är kartritaren som gör huvuddelen av det jobbet tillsammans med en *massa* input från folk över hela världen på Matrix-forumet. Diskussionerna har tex varit väldigt konstruktiva om huruvida det är "true to WiF" att resursen nära Vladivostok inte ligger i en kusthex längre. Det innebär att man som Japan inte kan plocka hem den utan att ta staden, som man kan i brädspelet.

Rörande AIn så har jag stort förtroende för utvecklaren. Han tar oerhört mycket hjälp på forumet att bryta ned beslutsfattandet i separata steg och att vikta olika för och nackdelar. Han har lång erfarenhet av att skriva just AIn och verkar veta vad han pratar om.

För att återkomma till din fråga om hur spelet nu kommer att fungera med en ny skala i Asien men samma mängd trupper (för MWiF lägger inte till fler blippar till spelet), så är det något speltestande får utvisa. Alla involverade är medvetna om att det inte kommer bli samma strategier som gäller för spelet i Kina, det är helt klart. Men om det slutar att kännas som WiF, det får vi se.  :D

tinG

Citeraör att återkomma till din fråga om hur spelet nu kommer att fungera med en ny skala i Asien men samma mängd trupper (för MWiF lägger inte till fler blippar till spelet), så är det något speltestande får utvisa. Alla involverade är medvetna om att det inte kommer bli samma strategier som gäller för spelet i Kina, det är helt klart. Men om det slutar att kännas som WiF, det får vi se.
Kina kanske kommer bli STORT igen!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Jon Karlsson

Citat från: "C-N"För att återkomma till din fråga om hur spelet nu kommer att fungera med en ny skala i Asien men samma mängd trupper (för MWiF lägger inte till fler blippar till spelet), så är det något speltestande får utvisa. Alla involverade är medvetna om att det inte kommer bli samma strategier som gäller för spelet i Kina, det är helt klart.

Vid närmare eftertanke kommer det nog inte att bli något problem. Man är ju rätt bunden till järnvägslinjerna vid attack, så det gör nog inget om det finns stora hål i fronten mellan de två raillinjerna som går öst-västligt i inre Kina. Det kommer inte att gå att exploita på samma sätt som ett hål på den europeiska Östfronten.

Och, öhm, när är det klart? 'Cause I'm buyin'! *viftar med en bunt sedlar*
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

C-N

Det är sant att man kommer vara tungt bunden längs järnvägarna, men även en enhet out of supply kan blocka Burmavägen...  :twisted:

Spelet är planerat att komma ut nästa sommar. Det har försenats många gånger förr, men detta är det första hyfsat realistiska datumet jag har sett.

C-N

En annan sak - det finns planer på att trycka laminerade kartor till brädspelet med MWiF-skala. Det kommer kanske inte att vara praktiskt användningsbart för de flesta dock...   8)

Stardust

Kollade för ett tag sedan på ADG's hemsida och såg då att man kunde ladda ner den första verisionen av computer-WIF (den som aldrig släpptes).

http://www.a-d-g.com.au/

15$ dock får man 5$ av på priset när det riktiga släpps.