Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Det bästa östfrontspelet?

Startat av tinG, 6 maj 2007 kl. 14:00:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag är av uppfattningen att det bästa strategiska östfrontsspelet är Trial of strength av Panther games. Kårer/armeér, tiodagarsdrag och kartan täcker hela operationsområdet från Norge till Turkiet, hela Balkan etc. Det finns högkvarter med olika kapacitet, pansar med olika kvaliteter och framför allt ett mycket intressant system för strid och förflyttning.
Alla förband har tio poäng att gå och slåss med. Samordnade strider med anfall från flera stackar kostar fler poäng - dvs tar längre tid - och dessutom så markerar man rutor där det varit strider med hur många poäng det kostat andra förband att "vänta in" resultatet av striden. Använder man förband som reserver eller i försvarsstrider så har dessa  lägre poäng kvar i sin egen runda - en försvarare blir därför mer passiv och det är svårt att skifta initiativ. Men det gör också att ett kraftigt motanfall mot en tysk pansararmé kanske inte lyckas men saktar ändå in densamma genom att beröva den förflyttningspoäng.
Svårt att förklara allt men verkligen det bästa system jag spelat om östfronten i sin helhet. Roliga politiska regler också  :up:

Andreas Lundin

verkar svinbra.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

pelle

Det där med att räkna in tiden med poäng att spendera, det låter ungefär som The Operational Art of War tycker jag. Eller som det urgamla tidningsspelet Race To The Meuse (som jag har, men aldrig har punchat eller spelat). Man blir inte helt snurrig av att försöka hålla koll på det där manuellt alltså? Jag tycker det är en av de roligaste sakerna att pyssla med i TOAW, men där sköter ju datorn räknandet av vad olika enheter har gjort och får göra.

Fredrik H

Citat från: "pelle"Det där med att räkna in tiden med poäng att spendera, det låter ungefär som The Operational Art of War tycker jag. Eller som det urgamla tidningsspelet Race To The Meuse (som jag har, men aldrig har punchat eller spelat). Man blir inte helt snurrig av att försöka hålla koll på det där manuellt alltså? Jag tycker det är en av de roligaste sakerna att pyssla med i TOAW, men där sköter ju datorn räknandet av vad olika enheter har gjort och får göra.

Inte helt snurrig, men det är klart att det är lite pyssel. Anledningen till att det inte blir så besvärligt är att det faktiskt inte blir så många strider så att det blir jobbigt. Att jaga tokens i OCS:GBII är betydligt värre. Skalan är 45 km/hex och det gör mängden hexes betydligt lindrigare än i Fire in the east eller liknande monster.
Principellt är jag nog helt för att betrakta tid som en viktig aspekt av förflyttning och strid. Det har alltid irriterat mig att en blipp gör av med alla sina mp:s, slåss och sedan avancerar medan blippen bredvid som inte slogs (tid) inte får avancera (mer tid).
I ToS så har olika förband dessutom olika tempo. Pansar/mech gör av med en mp/hex och inf 2 mp/hex. Det betyder att pansaret ofta drar iväg för man har inte tid att vänta in de långsamma inf.kårerna. Det blir lätt så att 56:e pansarkåren störtar över Dvina för att sedan stanna och vänta in inf och underhåll. Det känns helt rätt.
Jag fattar inte varför en del företag ägnar sig åt att nytrycka gammalt mög när det finns riktigt bra spel som förtjänar det så mycket mer.

Det värsta med spelet är tiodagarsdragen. Det blir ju några turns att beta av om man börjar 41 - de som vill börja senare har jag svårt att förstå, men det går att börja 41,42,43 och 44.  :ultra:

Elias Nordling

CiteraSvårt att förklara allt men verkligen det bästa system jag spelat om östfronten i sin helhet. Roliga politiska regler också Thumb up

Du är inte den första som jag hört säga det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

wingnut

Speltestar du J. Kisner's "Slaughterhouse"?![/quote]

Näpp, East Front 2nd ed., sorry jag skrev det bara i rubriken, lite kryptiskt sådär.
wingnut

Micke G

EastFront 2nd Edition  :up:  Helt fantastiskt spel, inget krångel.

BigPapaBear

Citat från: "Micke G"EastFront 2nd Edition  :up:  Helt fantastiskt spel, inget krångel.

Fel. Det är grymt knepigt att få till hörnen med en vanlig counter-clipper...  :?  :P

minke

Fila hörnen på alla blockspel är annars en trend jag försökt få igång länge. Ingen har hakat på den ännu men jag räknar med att det kommer stort under 2009.

Micke G

Ja, då går det lättare att snurra på blocken :) Mesta böket blir väl och måla om allihop.

BigPapaBear

Citat från: "Micke G"Ja, då går det lättare att snurra på blocken :) Mesta böket blir väl och måla om allihop.

Men då har du ju en möjlighet att slippa de tråkiga basförger som tillverkaren valt att använda. Zebrarandiga tyskar som möter pistagefärgade ryssar med gula prickar?

silversixx

Citerapistagefärgade ryssar med gula prickar?
TKG-amerikaner :ultra:

Micke G

Citat från: "BigPapaBear"Men då har du ju en möjlighet att slippa de tråkiga basförger som tillverkaren valt att använda. Zebrarandiga tyskar som möter pistagefärgade ryssar med gula prickar?
Tja, varför inte olika kamouflage mönster med färger baserade på årstid.

Viktor

...
Det här EastFrontII verkar vara ett riktigt roligt och intressant spel.
Funderar skarpt på att köpa det.
Det är ju ganska så dyrt dock plus att jag lagt ut endel på spel sista tiden ^^

Därför undrar jag om det finns någon i Linköpingsområdet som har detta spel i sin ägo och vill spela lite =)

Andreas Lundin

Ingen har nämnt de nyare spelen som:

och

Är dom så kassa? Jag har dem i hyllan, men har inte spelat dem. LwE verkade ha en del regel- och balans-problem i början, så jag har bara inte fått det på bordet. RSR har jag inte tillräckligt stort bord åt så jag kan inte spela det hemma.

Är dom superkassa eller bara halvmesyrer?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH