Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brädspel i Malmö

Startat av Gamaliel, 9 maj 2007 kl. 14:10:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Doomfarer

Skall kanske på kalas då också, skall kolla.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Gamaliel

Jag är gärna på. Kan både lördagen och söndagen. Ska träffa ett par från vårt HIS-gäng i Malmö ikväll och jag tror inte det är några problem att rekrytera ett par av dem. Vi är hittills 4 intresserade med Doomfarer om jag räknat rätt så jag siktar på att få med mig 2 st.

Bra initiativ att samla ihop intresserade i regionen till en omgång 1500-talsintrigerande!

BernadotteOnline

Citat från: "Gamaliel"Jag är gärna på. Kan både lördagen och söndagen. Ska träffa ett par från vårt HIS-gäng i Malmö ikväll och jag tror inte det är några problem att rekrytera ett par av dem. Vi är hittills 4 intresserade med Doomfarer om jag räknat rätt så jag siktar på att få med mig 2 st.

Bra initiativ att samla ihop intresserade i regionen till en omgång 1500-talsintrigerande!

Kan bara lördagen. Söndagen gäller underhållstjänst för dottorns kalas.
/johan

Andreas Lundin

Ok. Efter telefonsamtal och dylikt kan vi säga så här. Jag bokar in källarlokal den 16 juni. Be there or be fyrkant. Spelval är mindre viktigt, utan vi tar ett spel som passar antalet deltagare som dyker upp. För er som inte vet var jag bor: Skicka ett personligt meddelande, så svarar jag med adressen. Det viktiga är att vi träffas och lär känna varann, tycker jag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BernadotteOnline

Will be there! /johan

Doomfarer

Som det verkar nu så kan jag nog komma på lördag. Sen att jag får klara mig utan sex i två månader samt att jag får sova i hundens korg är ju saker man får leva med. ;)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

Det låter bra! Det vore kul om jag kunde veta exakt hur många som kommer... Skulle ni bara kunna meddela detta här på forumet... Jag har Paul och bernadotte..., men sedan är det osäkert. Det var några till från Malmö, men antalet var lite svävande...?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Doomfarer

Vem kommer?
När börjar vi?
Vad spelar vi?
Hur sköter vi logistiken (mat och sånt)?
Vem vinner?
Varför?
När slutar vi?
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

Vem kommer? - Vet ej ännu. Vi är minst 4. Troligtvis fler.

När börjar vi? - Det är nog dags att bestämma det nu. Vad sägs om 12 (prick prick)

Vad spelar vi? - Jag har föreslagit Here I Stand (för er som vill kolla regler i förväg kan ni gå in på gmt's hemsida och ladda ner reglerna). Eller vi kanske kan dela upp oss i par och spela PoG, WWII: BtB? Eller Pax Romana? Eller Onward Christian Soldiers? War of the Ring? Ja, det folk önskar helt enkelt.

Hur sköter vi logistiken (mat och sånt)? - Pizzeria i kvarteret bredvid, butik i huset bredvid (typ närbutik), max hamburger-restaurang 100m bort, etc. Vill man ha med sig eget käk finns ett fullt utrustat kök i källarlokalen.

Vem vinner? - Du, som vanligt (tur med tärningarna).

Varför? - Se ovan.

När slutar vi? - Det måste väl vara upp till var och en. Jag kan hålla på länge, länge... Ambitionen måste väl ändå vara att vi spelar till kvällen bortåt midnatt.

Doomfarer

Skall vi börja 12 hade det varit bra om folk hade käkat innan så att vi inte måste bryta för matpaus direkt. Jag spelar helst flermanna spel, det är väl därför vi träffas men vill folk hellre spela 2-manna är det ok också. Det skulle dock vara bra att veta lite innan vad folk är sugna på så man kan titta på reglerna om man inte redan kan dem.

Spel som kan vara intressanta:

Here I Stand - 3 eller 6 personer, går även på 4 och 5 men blir nog lite konstigt då? Tar nog 6 timmar minst. Kortdrivet

Pax Romana - 4 personer. Spelar vi scenario V får man nog räkna med 8+ timmar.

Sword of Rome - 4 eller 5 personer. Även det kortdrivet. Tar 4-6 timmar.

Warrior Knights (FFG) - 4-6 personer. Tar runt 4 timmar. Lite lättsammare.

Onward Christian Soldiers - Har inte spelet men verkar som man kan vara upp till 7 spelare. Speltid?

War of the Ring - 2-4 personer. Tar 3 timmar om man kan det, mer annars.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Jag kan reglerna bra till alla spel listade ovan utom OCS.

Pax Romana är dock INTE nybörjarvänligt, så skall vi spela det rekommenderar jag alla att läsa på.

HIS och SoR är lite lättare då de är kortdrivna, men finns en del trick ändå.

WotR och WK är väl de lättaste även om WotR kan vara svårt att förstå i början.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Jag kan även ta med mig PitchCar med expansioner som uppvärmning, finns stora fina bord i källaren. :)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Jag kan reglerna bra till alla spel listade ovan utom OCS.

Häda inte genom att använda den magiska förkortningen till fel spel!  :D
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Det låter bra! Det vore kul om jag kunde veta exakt hur många som kommer... Skulle ni bara kunna meddela detta här på forumet...
Jag har Paul och bernadotte..., men sedan är det osäkert.
Det var några till från Malmö, men antalet var lite svävande...?

Bernadot... = Johan
Vi får "jaga dem i Malmö" så vi vet om det blir 3,4,5 eller fler   :x

Start tolv blir bra! Kan inte lova att jag kan stanna till midnatt, men 6 timmar går.  Min spelkompis kan inte denna dag.  /Johan

sfclinken

Önskar jag kunde deltaga, men grabbens sista fotbollscup står ivägen. Måste ju fostra honom så han kan betala sin gamle fars hobby på äldre dagar..Jag betalar ju hans nu  8)
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "