Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

LinCon TKG - Bilder ***Många stoora bilder***

Startat av Scipio, 8 maj 2007 kl. 02:15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Lite Linconbilder tagna under helgen, främst då från vårt maratonparti med TKG.

Fredag kväll och massor med aktivitet i krigsspelsrummet.

Mattias och Pär jobbar på setupen i Enemy at the Gates

Björn (BigPapaBear) hade många bollar i luften med att introducera en gaziollion med nya spelare till SCS på samma gång.

Litegrann fick han spela själv också, här i Yom Kippur.

SCS Ardennes sattes upp och spelades i några drag på fredagkvällen.

The Killing Ground-laget jobbar med setupen, Andreas Lundin till vänster, Peter (sfclinken i mitten) och Kristian till höger.

Setupen klar i på den amerikanska sektorn.

Och även i den brittiska sektorn

Topvy innan spelet startar.

Den tyska 25e kårens linjer börjar svikta när amerikanska 30, 4 och 83 infanteridivisionerna inleder offensiven i riktning mot Coutances.

Britterna inleder med angrepp i riktning mot Villers-Bocage.

Överblicksbild efter allierad runda ett.

9 US infanteridivisionen har börjat skära av St-Lo från andra sidan floden Wire.
Kanadensarna och britterna har börjat försöka bryta igenom linjerna i riktning mot floden Dives, men de nedgrävda tyskarna gör hårdnackat motstånd trots att britterna sätter in Crocodiles för att rå på befästningslinjerna.

Situationen runt St-Lo.

Tools of the trade.

Den sämsta värdelösaste osttruppen-regementet Bnjtchnk som finns lyckas på egen hand heroiskt hejda två dygns kontinueliga attacker från 4 US infanteridivisionen!  :shock:

Den tyska 7e arméns försvarslinjer börjar bli utdragna efter flera dygns strider.
I norr så frustrarar fortfarande den tyska 5e pansararmén britternas offensiver.

7e arméns linjer börar svikta...

...vilket leder till ett tillbakadragande av linjerna för att hämta andrum och korta av fronten.

90 amerikanska infanteridivisionen försöker slå de retirerande tyska förbanden men kastas istället själva tillbaka i oordning.
I öster så fortsätter kanadensare och britter sina kraftansträgningar.

Oreda i de amerikanska förbanden efter några hårda motgångar.

För att 8e kåren ska få återhämta sig från föregående dags anfall så byter Amerikanarna fokus från den 8e till den 19e kåren som attackerar och lyckas ta höjd 192 framför St-Lo.

Vy från Hill 192 i riktning mot invasionsstränderna som den såg ut hösten 2006.

Till slut så lyckas de envis kanadensarna driva tillbaka tyskarna ur sina värn och rycker framåt.

De tyska positionerna i och runt St-Lo börjar bli allt mer trängt.

Britterna fortsätter sina attacker för att driva tillbaks de retirerande tyskarna ytterligare.

Medan situationen i St-Lo börjar bli allt mer trängd för försvarararna efter fortsatta amerikanska attacker.

I centern så driver ett lokalt samordnat brittisk-amerikanskt anfall tyskarna bakåt.
Längst i väst så drar 7e armén tillbaka trupper som hotas av inrigning och i öst så driver fortfarande britterna retirerande tyskar framför sig.

Fortsatta amerikanska attacker mot St-Lo driver tillbaka tyska fallskärmsjägare och ger dem till slut ett fotfäste i staden.

De hårda brittisk-kanadensiska anfallellen börjar ge resultat men fortfarande håller delar av de tyska förbanden sina positioner i desperation.

Slutligen så överger tyskarna sina positioner i St-Lo och retirerar.

Hmm, krymper de amerikanska trupperna? Nej men tre divisioner är tillbakadragna från fronten för ersättning av förlorat manskap och vila.

Amerikanska 3e armoured division driver tillbaka tyskarna i centern och lyckas erövra en viktig höjd.

Vem är det som försvarar 7e arméns yttersta vänstra flygel om inte den bekantingen Bnjtchnk. Amerikanarna tvekar inför återséendet av det gamla spöket men till slut så repar dom mod och anfaller...

...och slutligen så kastar Bnjtchnk in handduken och drar sig tillbaka med förluster.

Delar av 7e arméns 84 kår börjar hotas av inrigning.

Men dom luriga tyskarna lyckas återigen att dra sig tillbaka i sista sekund.

Brittiska 12e kåren inleder sin offensiv  för att ringa in Caen med ett carpetbombing-anfall som skapar stor oreda för de tyska försvararna.

Tyska 5e pansararméns linjer sviktar under de brittisk-kanadensiska attackerna.

Krigsspelsrummet, söndag kväll.

Britterna lyckas bryta igenom den tyska försvarslinjen.

7e armén har återigen taktiskt dragit sig tillbaka för att korta av fronten.

Och igen så hotar amerikanarna med ett nytt inrigningsanfall.

I öst så kastar tyskarna in reserver i formen av delar ur 21a pansardivisionen och LSSAH för att försöka täppa till luckan som bildats i fronten.

Men fortsatta brittisk-kanadensiska anfall driver tillbaks även dessa råa sällar.

Amerikanska 83e infanteridivisionen intar till slut Coutances.

Avslutande bilder på frontpositionerna.

Avslutande bilder på frontpositionerna.
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Väldigt utförligt bildspel! Skitsnyggt. Vore kul om de inblandade kunde gå in på lite detalj och kommentera bilderna.

Kul också att sätta ansikte till allt folk man pratar med här, men jag hade föreställt mig er som lite vackrare.... ;)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Hehe.

Snyggt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Citat från: "Vvornth"Kul också att sätta ansikte till allt folk man pratar med här, men jag hade föreställt mig er som lite vackrare.... ;)

Efter veckor vid fronten är det inte lätt att se snygg ut. Inte ens för en skåning.

Kommentarer till bilderna:

Bild 8: Min ursprungliga plan var att slå väster om Caen där 2 SS stod grupperat. Vet inte varför jag tyckte just den punkten såg svag ut..... Efter ett par inledande anfall mot Villers och Novers Bocage insåg jag efter flera näsbrännor att jag var tvungen att byta taktik. Jag flyttade över tyngdpunkten till öst.

Brittiska 1:a kåren anföll utmed kusten mot floden Divers. Den kanadensiska kåren flyttades upp bakom för at kunna understödja.

Bild 25: Tyskarna höll linjerna både länge och väl men blev mer och mer tilltygade. Jag kanske var lite väl försiktig i mina anfall men ville inte ta förmycket förluster. Med shorebombardment, artilleri och flygunderstöd kunde jag fullfölja nästan alla anfall till höga odds. Till slut föll första linjen med nedgrävda tyskar.  Det innebar att de tvingades tillbaka över floden som de också sprängde bron över bakom sig.

Bild 32: Med tyskarna borta från min vänsterflank (andra sidan floden) började jag nu jobba på att räta upp linjen vilket lyckades med bara ett par anfall. De flesta tyska enheterna hade nu tagit kraftiga förluster.

Bild 41: Operation "Downtown" påbörjas. Allierat flyg "carpetbombar" hela den tyska frontlinjen mellan floden Orne och Divers. Skyttevärnen raseras och lämnar de flesta tyskarna "disorganized". Mitt i kaoset slår den Kanadensiska kåren hål i linjen och den 1:a Brittiska kåren framrycker förbi sina kamrater för att utnyttja läget. Med flyg, art och skeppsartilleri som understöd slår de sig igenom. De driver de tyska försvararna framför sig och ett brittiskt Regemente lyckas tom erövra det tyska 1 SS Högkvarterets ställningar.

Och här var jag tvungen att bryta för att fara hem..... :evil:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Och här var jag tvungen att bryta för att fara hem..... :evil:

...å då tog jag över och får väl kommentera den sista bilden.
Som en följd av det brittiska genombrottet började tyskarna evakuera den västra sidan av Caen vilket britterna inte var sena att utnyttja. Det knöliga var hur man skulle gå tillväga för att utnyttja det momentum som Peter byggt upp i genombrottet öster om floden.

Problemet låg (i mitt tycke) i spelsystemet som sådant då det har en massa kluriga regler för att man "måste" anfalla i vissa lägen. Att merparten av RAF dessutom var på fikarast i ovädret gjorde inte saken bättre. Mitt taktiska resonemang följde därför tankebanan att om korthuset väl har börjat falla är det lika bra att blåsa på!

Jag anföll med ca 4 divisioner på bred front (i ösregn, hård blåst och en massa moln) och hoppades innerligt att jag inte skulle förstöra Peters hårda arbete. Som ordspråket lyder stod lyckan den djärve bi och den tyska linjen sprack ytterligare och föll tillbaka. Definitivt mer tur än skicklighet då Kristian hade ordnat försvaret bra.
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Tur att kartan var så stor, ni använder ju säkert minst 1/5.  :P

Coolt med alla bilder dock.  :up:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

CiteraTur att kartan var så stor, ni använder ju säkert minst 1/5.

Du är bara avundsjuk! :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Brain

Är ju så man ångrar att man inte tog sig till Lincon...
Får väl komma igen ordentligt nästa år
Tomas Davidsson
Borås

tomas.davidsson@armagedon.se

jerry

TKG
Vad har du gjort med kartan någon slags laminering eller ??

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Scipio

Citat från: "jerry"Vad har du gjort med kartan någon slags laminering eller ??
Jag har monterat kartorna på 1000g plakatark.
Tycker det blir bättre att spela på än glasskivor.

Hittade en gammal tråd från ASL sweden med lite bilder på resultatet:
http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=537&hl=montera#
"Randomization is too important to be left to chance"

Holmgren

Underbara bilder!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!