Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelen från L2 - Något att ha?

Startat av Fk Ståhl, 1 februari 2005 kl. 22:46:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fk Ståhl

Hej,

Det vore kul att höra någon av er ge ett omdöme över L2 Design Groups Streets of Stalingrad, The Russian Campaign och deluxe Bitter Woods.
Jag skäms över att erkänna att jag saknar spel i den skalan från WWII.
 :oops:
Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

tobias

#1
Förtydligade rubriken.

Jag har varit väldigt sugen på de här ett bra tag nu, men har faktiskt inte spelat något av dem. Men de är ju grymt snygga...
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

A F

#2
Citat från: "Fk Ståhl"Hej,

Det vore kul att höra någon av er ge ett omdöme över L2 Design Groups Streets of Stalingrad, The Russian Campaign och deluxe Bitter Woods.
Jag skäms över att erkänna att jag saknar spel i den skalan från WWII.


Snackar vi inte om tre helt olika skalor? Russian Campaign är en av de stora klassikerna och har de inte supit bort sig fullständigt så är det nog fortfarande ett spännande spel. Streets of Stalingrad är ett as. Gillar man as som dessutom är taktiska så är det nog toppen. Har inte tatt hem det själv än.

Maglica

#3
Hmmm..jag tror inte jag är bekant med termen "as" när det rör sig om spel. Förklara gärna vad du menar. :?
Robert Maglica

A F

#4
Citat från: "Maglica"Hmmm..jag tror inte jag är bekant med termen "as" när det rör sig om spel. Förklara gärna vad du menar. :?

"Stor som ett as."  :lol:

Scipio

#5
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Maglica"Hmmm..jag tror inte jag är bekant med termen "as" när det rör sig om spel. Förklara gärna vad du menar. :?

"Stor som ett as."  :lol:

Och, *host* det här kommer från mannen som mer än något annat skulle vilja ha tillräckligt med tid för att spela Guderians Blitzkrieg 2...
:shock:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

A F

#6
Citat från: "Scipio"Och, *host* det här kommer från mannen som mer än något annat skulle vilja ha tillräckligt med tid för att spela Guderians Blitzkrieg 2...
:shock:

Jo. OCS är såpass lätt att spela att 5 m2 karta mest är ett hanterings-problem. Får intrycket att Streets är svårare OCH stort. Och sånt kan bli segjobbat.

Scipio

#7
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Och, *host* det här kommer från mannen som mer än något annat skulle vilja ha tillräckligt med tid för att spela Guderians Blitzkrieg 2...
:shock:

Jo. OCS är såpass lätt att spela att 5 m2 karta mest är ett hanterings-problem. Får intrycket att Streets är svårare OCH stort. Och sånt kan bli segjobbat.

Eftersom ingen av oss vet om OCS regler är mer komplicerade eller lättare än SoS så är det nog inte värt att spekulera om det i varjefall.
Någon som har läst båda regelböckerna kanske kan hoppa in här?

Däremot så är SoS kartan ca. hälften så stor som GB2 kartan.

SoS har 2304 counters och GB2 har 2940 counters.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

A F

#8
Citat från: "Scipio"Någon som har läst båda regelböckerna kanske kan hoppa in här?

Baserar mig på en timmes plockande med Streets. Tro mig. Det är ett taktiskt spel. Det såg svårt ut. Mycket detaljer, många sorters enheter och hisoriskt korrekt ikonografi.

Fk Ståhl

#9
Hej igen,

Det låter onekligen lite småkul. Men med 5 kvm stora kartor vill det till en pincettförlängare som heter duga ...
Det värsta med "asen" är väl att de bara blir liggande, upp-plockade och bläddrade i och sen liggande till nästa gång. Men det vore rätt gött att ta sig tid till en riktig genomkörare någon gång ibland.

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

#10
Citat från: "Fk Ståhl"Det värsta med "asen" är väl att de bara blir liggande, upp-plockade och bläddrade i och sen liggande till nästa gång.

Det finns en "kolla-wow-faktor" med sånna spel. "KOLLA VILKEN STOR LÅDA FULL MED PAPP JAG HAR!!!!" :?

Sen är ju vissa moster lättare än andra att spela mindre delar av. The Gamers' DAK är bra på det viset att du kan spela ett gäng olika mindre scenarion om du inte har den månad att avvara som hela shabraket kräver.

Elias Nordling

#11
CiteraNågon som har läst båda regelböckerna kanske kan hoppa in här?

Japp. Skulle säga att Streets of Stalingrad faktiskt är ett rätt simpelt spel. Enklare än, säg, TCS, när det kommer till taktiska spel. Definitivt enklare än OCS.

Tyckte dock att reglerna var halvrisigt skrivna, och att spelet inte var så enkelt som det borde med tanke på den abstraktionsnivå de valt. Spelsekvensen var t ex onödigt involverad, med typ fyra strids och fölrflyttningsomgångar per spelomgång (varför inte bara ändra skalan?)

Stridssystemet var ett rätt enkelt "stapla modifierare", så om du anfaller med infanteri OCH pansar OCH ingenjörer OCH så vidare, så är det bäst. Ger alltså rätt litet inblick i nyanserna för de olika vapenslagen. Vilket kanske passar sig för Stalingrad, men jag minns det som att det gav en del udda effekter.

Det var ett tag sedan, men slutintrycket var OK men inte lysande. Men storleken i sig kanske kan ge spelet tillräckligt med stjärnglans för att lyfta det till denna högre nivå.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

#12
Citat från: "Elias Nordling"att spelet inte var så enkelt som det borde med tanke på den abstraktionsnivå de valt.

Kan du utveckla den där meningen en aning? Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Har du praktiskt spelat några delar av spelet? Är det svårt att vänja sig vid ikonerna? Kanske är det dom som ger mig känslan av att spelet ska vara krångligt.

Kristian

#13
Vi är några blippspelare på Ylva som har provat på SoS. Vi spelade nog en fjärdel av kampanjen eller nåt liknande.

Min uppfattning om spelet är att det är estetiskt mycket tilltalande och även ganska kul. Egentligen är det inte särskilt svårspelat men regelboken är mycket luddigt formulerad. Att vår kampanj föll berodde mycket på att vi hade svårt att enas om regeltolkningar och att designern kontinuerligt publicerade errata/omgjorda regler/nya regler som ganska drastiskt förändrade spelet.

Nu tror jag att reglerna har stabiliserats och det finns en ny version av reglerna att ladda ner som ska eliminera mycket av tidigare nämda tvetydligheter.

Skulle va kul att göra ett nytt försök med Streets.

A F

#14
Citat från: "Kristian"blippspelare

Går det inte att hitta en än mer nedlåtande beskrivning av sin hobby?

Citat från: "Kristian"Min uppfattning om spelet är att det är estetiskt mycket tilltalande och även ganska kul. Egentligen är det inte särskilt svårspelat men regelboken är mycket luddigt formulerad. Att vår kampanj föll berodde mycket på att vi hade svårt att enas om regeltolkningar och att designern kontinuerligt publicerade errata/omgjorda regler/nya regler som ganska drastiskt förändrade spelet.

Låter dystert. Snackar vi alltså om den snaste utgåvan av spelet?