Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Engelbrekt"Tack Björn, det är kul att veta att någon följer berättelsen här, det motiverar till att fortsätta rapportera och ta bilder. Synd att ni lagt ner er kampanj. Ni borde ge Burma en chans till :-)

Vi är nog många som följer även om vi gör det i det tysta. Tror det var ett bra val av britten att inte huvudlöst kasta sig vidare över Cyrenaica. Cyrenaica är ingen enkel match att erövra utan gott om trupp, supply och trucks.

:D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG":D
:lol:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Engelbrekt

Vårt DAK-parti har stängts ned. Mäktigt spel, nästan episkt, men tungt, långt och svag belöningsfaktor. Vi kom till mitten av 1941. Tack till alla som följt med här och kommenterat.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

jerry

samma här vårt DAK 2 parti stängdes ner i denna vecka.
Håller med om dina kommentarer, sen tycker jag att ocs är lite väl mycket snack o för lite verkstad emellanåt.

Så därför halkade vi in på gamla goda "europa"- serien från gdw, känns lite mera rättfram , kanske lite för rättfram , vi får väl se.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

totte30

Det vore intressant  att senare höra dina synpunkter avseende Europaserien, då jag har en bunt ospelade Europaspel.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

sfclinken

Citat från: "jerry"samma här vårt DAK 2 parti stängdes ner i denna vecka.
Håller med om dina kommentarer, sen tycker jag att ocs är lite väl mycket snack o för lite verkstad emellanåt.

Så därför halkade vi in på gamla goda "europa"- serien från gdw, känns lite mera rättfram , kanske lite för rättfram , vi får väl se.

Jisses...DAK är ju bara småskaligt. Bara kartan som är stor...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

Citat från: "totte30"Det vore intressant  att senare höra dina synpunkter avseende Europaserien, då jag har en bunt ospelade Europaspel.

Thomas
Polen och Spanien rockar, resten går till återvinningen.
Eller iofs dom ser snygga ut i hyllan...  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

totte30

Att ha en antal ospelade Europaspel är väl själva grundbulten i en krigspelssamling. :ultra:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Vårt DAK-parti har stängts ned. Mäktigt spel, nästan episkt, men tungt, långt och svag belöningsfaktor. Vi kom till mitten av 1941. Tack till alla som följt med här och kommenterat.

Väl kämpat i vilket fall som helst. Uttrycket belöningsfaktor har jag inte reflekterat över tidigare men förstår nog vad som avses. Vad blir nästa projekt?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Belöningsfaktor var ett komplicerat sätt att säga typ "pang för pengarna", alltså insats av tid och energi i förhållande till hur kul något är. DAK (och OCS) kan vara väldigt kul. Men den investerade insatsen är hög, vilket inte alltid betalar sig tillbaka i form av nöje (=hårdvalutan i sammanhanget). För att fortsätta på ekonomimetaforen är kanske DAK som dagens kris i Grekland. Man kastar in mer resurser eller lånar mer och mer tills det kraschar.

Nu satsar vi istället på spel som går att avsluta fortare, och som garanterar stabilt enkelt nöje, spelens motsvarighet till tyska statsobligationer. Garanterad men kanske inte jättehög avkastning. Conflict of Heroes blev det häromdagen, och nästa torsdag blir det War of the Ring.

Andreas Lundin

CiteraPolen och Spanien rockar, resten går till återvinningen

Såg på BGG att Total War äntligen verkar vara på väg på riktigt. Fan vet, men det vore inte fel i samlingen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Citat från: "totte30"Det vore intressant  att senare höra dina synpunkter avseende Europaserien, då jag har en bunt ospelade Europaspel.

Thomas

Dom funkar främst som old school cred. Fast som krigsspel år 2011.. njaa.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Engelbrekt

Tråden handlar fortfarande om OCS i Skåne, trots att vårt parti DAK är slut.

Fredrik H

Jag gillar begreppet belöningsfaktor. Det förklarar varför jag inte gillar spel jag på något sätt tror att jag gillar. Sen vill jag minnas, även om det var länge sedan jag spelade OCS, att de mindre spelen i serien känns mycket mer lockande än monstren. Tunisien och Sicilien skulle jag tänka mig, CB och GBII inte alls. Ditt begrepp förklarar varför.
Tack för rapporten i alla händelser!

:up:

Engelbrekt

Håller med, de mindre spelen och scenariorna i OCS fungerar bättre för mig. Burma till exempel var jättekul, och gav mycket nöje tillbaka i förhållande till insatsen. Monstren har sin charm helt klart, men med ökande ålder och andra konkurrerande åtaganden måste spelen man ger sig in på leverera tydliga resultat inom överblickbar tid. I DAK blir det att man flyttar lastbilar i fem speltillfällen för att kanske få ha kul sen.