Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Panzergruppe Guderian

Startat av Strv102r, 3 juli 2007 kl. 09:50:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

För ett tag sedan nyttjade jag möjligheten att spela krigsspel på jobbet igen (är man taktikofficer och stabsinstruktör på Ledningsträningsanläggningen på Markstridskolan så ligger det helt klart inom det rimligas gräns  :D)

Jag valde ett enkelt spel som är lite tempofyllt och som jag spelat flera gånger vilket underlättar rollen som spelledare.  Iden är att två grupper, staber, spelar mot varandra men utan att spela spelet i sig utan genom att ge order till taktiska förband. Sedan verkställer jag som spelledare dessa så gott man kan i spelsystemet. I rollen som DUC till staberna ställer jag relevanta frågor, kräver förtydlingar och riktlinjer samt ger förslag. Metoden är noga beprövad (under min tid som taktiklärare på MHS Karlberg) och funnen tillräckligt bra för att få ut effekten som söks: en synergi av metodik, militärteori och taktik/stridsteknik mot en tänkande motpart i en dynamisk situation.

Resultatet återredovisas för staberna genom att de får besöka kartan mellan dragen. Eller så tar man ett digitalfoto som förtydligas med ritinstrument så att det liknar kartbilden i ett modern ledningssystem och skickas ut som en PPT. Det senare valde vi för den tyska sidan medan ryssarna besöker kartan (beror på fysisk gruppering på skolan). Detta gör att jag har ett gäng PPT som kan användas som replay sett från den tyska sidan. Frågan är hur man får in dem här. En PPT kan ju bli lite stor...
Ola Palmquist. Spelar nu: MMPs Shifting Sands, Consim Press Beda Fomm,  GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Låter helt klart som ett kul jobb!  :up:

Strv102r

Äntligen (som Gert Fylking brukar säga) har jag fått fason på det hela. Bilderna som visas är de lägesrapporter som redovisas för den tyska sidan.

Ola Palmquist. Spelar nu: MMPs Shifting Sands, Consim Press Beda Fomm,  GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Och varför blev det så här nu då?!

silversixx

Det är nåt fel med källan till koden, kan det vara så att man bara kan nå den via lösenord och login så kan det bli fel...
Lägg upp den på photobucket eller andra gratissidor.
Och förresten, url är inte vad man använder för att ladda upp en bild. Img ärr det.

Strv102r

Försök igen med tredje bilden:

Fungerar på förhandsgranskningen, Då skickar vi...

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Strv102r

Bilden visar även orderläget på de tyska kårerna (alltså senaste uppgift kåren erhållit).

Strv102r

Som synes köpte den tydka ledningen 39 XXX förslag. Nu anländer också Panzergruppe Guderian med tre kårer i sydväst. Ryska 13 XXXX börjar dra ur för att inte bli avskuren och 24 XXXX framgrupperar för att med 13 XXXX fördröja fienden längs södra framryckningstråket mot SMOLENSK . 21 XXXX anländer och grupperar för försvar av ROSLAVL. Inga kor på isen tänker ryssarna. En armé förlorad i VITEBSK men det visste man om från början. Luckan mellan 21 XXXX och 24 XXXX är lite för stor dock...

Strv102r

Sista just nu. Längre har vi inte kommit.

Som synes anföll 39 XXX över vattendraget och skar av 13 och 24 XXXX medan hela andra pansargruppens tre kårer fortsätter mot ROSLAVL. 39 kåren är dock uttänjd och sårbar för motanfall och ryssarna agerar genom att anfalla den mittersta pansardivisionen från så väl de inneslutna, som söker bryta sig ut, som med förband från SMOLENSK som söker undsätta de inneslutna. 20 Pzdiv håller dock stånd men är nere på 50% stridsvärde. Den klarar knappast ett anfall till.

Tyskarna har nu många olika möjligheter. Kårcheferna kommer med förslag.

So far so good. Återkommer när nästa tyska drag är effektuerat.

Adjudant

Hej, kul replay. Speciellt mekaniken med spelledare och staber/ordrar.

En liten fråga innan jag glömmer det: Har du som spelledare haft en "AAB" (After Action Briefing) med deltagarna?
Om så är fallet så vore det kul att höra kommentarer från dessa, speciellt jämföreelse ert spel kontra det historika utfallet. Min  känsla är att tyngdpunkten hittils i ert spel har legat på "slå fienden" fast den uppfattning jag fått (av det jag läst) är att pansarkårerna mer hade upopgiften att "köra full fart framåt"...
There are no desperate situations, only desperate people.

Strv102r

Någon AAR har vi inte haft än i detta spel. Vi har ju inte kommit så långt än.

Tyskarnas uppgift är att ta geografiska mål. Förstahandsmålet är främst SMOLENSK (ORSHA och VITEBSK måste man sannolikt ta för att kunna ta SMOLENSK). Andrahandsmålen är ROSLAVL, VYAZMA och RZHEV. Tyskarna har valt att ta ROSLAVL tidigt. Troligen för att därmed kunna hota ryssarnas södra flank och ha handlingsfrihet i om man därifrån ska anfalla mot SMOLENSK från flera håll eller med 2 pansargruppen ta VYAZMA och därmed skära av SMOLENSK och underlätta för strykorna österifrån att ta SMOLENSK. Jag säger troligen för i resonemanget har syftet inte varit solklart. Detta leder givetvis till att kårcheferna ställer så många frågor. Vet man inte syftet kan det vara svårt att ta egna initiativ i rätt riktning. Tyskarna är mycket manöverorienterade, men för att kunna uppnå denna manöverfrihet måster vissa fiender slås och viss terräng tas. Man kan se det som en diametral skillnad mot att söka slå fienden och vara tvungen att manövrera för att kunna göra det. Fokus blir helt annorlunda. Ryssarna, också manöverorienterade men mest med fokus på tysk manöver, söket minska tyskarnas manöverfrihet genom att hela tiden ha handlingsfrihet att kunna hota deras flanker vilket binder rresurser för skydd och sprider ut tyskarna vilket försvårar snabb kraftsamling.

Adjudant

OK, då förstår jag upplägget.
Det blir förstås skillnad mot det historiska utfallet när 1, Moskva inte är målet och, 2, FOW är obefintligt.

Dessutom kan det kanske inverka att deltagarna i sin yrkesutbildning troligtvis inte kommer att praktisera "stora inneslutningar"  :wink:
There are no desperate situations, only desperate people.