Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tobias

World in War - Combined Arms 1939-1945

Startat av tobias, 9 februari 2005 kl. 02:14:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

http://www.speltjanst.com
Jag ska definitivt köpa det för att stödja en ny svensk speltillverkare som gör riktigt intressanta saker. Men är det någon som har fått en chans att testa på det ännu?
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

#1
Jo har spelat en omgång mot thermopylai som har medverkat i designen av spelet för några månader sedan på BorCon.

Det är ett snyggt svenskt spel på Axis & Allies Europa nivå men som går utmärkt att spela på 2-4 personer och där man kan spela igenom hela andra världskriget i Europa på ett par timmar.
Det fyller absolut en plats i dagens krigsspelsutbud eftersom det inte finns så många enkla snabba spel som ändå kan vara intressanta att spela mer än en gång.

Striderna avgörs enligt ett sten-sax-påse liknande system där pansar slår infanteri, flyg slår pansar osv. vilket gör att det är väldigt viktigt att man har balanserade styrkor med i sina anfall och försvar.

Bilden togs under visningen av "A World in War" på BorCon.

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

totte30

#2
Hej!

Eftersom det är vänner till mig som har konstruerat spelet. Min bror har publicerat det, samt att jag har medverkat som "bollplank" och speltestare är jag antagligen inte helt neutral  :wink:

Men enligt min mening är WiW är en fullgod ersättare till A & A, främst  pga det Scipio skriver, innovativt stridssystem & kortare speltid.
Spelar:  Clash of Giants II

tobias

#3
Fick nya Pennan & Svärdet från SMB idag och hittade till min glädje just detta spel för beställning! :up:

449 kronor var inte så farligt, så jag beställer spelet därifrån.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

tobias

#4
Har hämtat ut mitt paket nu och läst reglerna, verkar vara mycket lovande!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Fk Ståhl

#5
Kul att höra bra omdömen.
Jag har ännu inte packat upp mitt ex - 11-åringen fyller i april och jag tänkte brädspelsindoktrinera honom med den här skönheten. Är det lätt att ta till sig för nyblivna 12-åringar?

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

tobias

#6
Det tror jag ska gå utmärkt!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Tommy Röhs

#7
>G. Slagskepp - det starkaste örlogsfartyget, härskaren på haven

Vilket världskrig handlar detta spel om?
I WW2 var det väl flygplanet som härskade över haven?


//tommy

Delirium

#8
När WW2 inleddes var väl fortfarande slagskeppet högst i rang, innan man insåg vad kompetent hangarflyg kan göra mot en oskyddad flotta?
1914

thermopylai

#9
CiteraVilket världskrig handlar detta spel om?
I WW2 var det väl flygplanet som härskade över haven?

Håller med dig. Men:

-hangarfartyg spelade en oändligt mycket större roll i stilla havet än i Europa, där landbaserat flyg kunde nå det mesta av Medelhavet, Nordsjön etc.
-slagskeppen är starkare i spelet än i verkligheten för spelbarhetens skull, spelet gör inte anspråk på att vara mer realistiskt än t ex A&A, utan framför allt lättlärt och snabbspelat.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."