Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

St-Lo

Startat av BernadotteOnline, 6 april 2008 kl. 23:59:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Scipio har alltid talat sig varm för detta spel.

Missade just en sällan återkommande chans att få det för rimlig peng.

Kan några som spelat det meddela varför detta är så bra?
Om någon har ett ex ligande så talar jag gärna vänligt med er.  :wink:

http://www.boardgamegeek.com/game/6976

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Kan några som spelat det meddela varför detta är så bra?

För att det har samma designer som Wacht am Rhein och Roger är besatt av det?  :D  :?  :oops:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Det är riktigt, jag är mycket fascinerad av detta spel. Det här är en bortglömd pärla och det är inte på något sätt ett komplicerat spel.

St-Lo simulerar striderna runt Hill 192 och St-Lo på ett mycket intressant sätt.  
Spelarna har divisioner med battaljoner som grundenheter och fördelar ut de organiska resurserna i divisionerna på dagsbasis vilket känns mycket rimligt.
Vikten av höjder för artilleriobservation är också en viktig faktor.
I stället för IGO-UGO så har St-Lo ett mer interaktivt system och man vet aldrig exakt hur mycket ens förband kommer att hinna åstakomma under en dag och förbanden kan snabbt tröttas ut om man driver på dom för hårt vilket gör att man isf. behöver dra tillbaka dom och vila upp dom innan man kan fortsätta offensiven.
Det hela gör hursomhelst att man får en hel del intressanta beslut att ta och att det är viktigt att sätta upp realistiska mål för sina förband.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"För att det har samma designer som Wacht am Rhein och Roger är besatt av det?
Det är en bra iaktagelse.
Hade vi helgon för krigsspelare så borde Joseph Balkoski vara ett av dom.  :)
Han har gjort många mycket intressanta spel och dessutom skrivet bra böcker ("Beyond The Beachhead: The 29th Infantry Division In Normandy").
Alla kriggspelare med självaktning borde kika igenom hans lista med spel och försäkra sig om att allt av intresse är inköpt innan det börjar bli för dyrt.  

Jag köpte ett St-Lo fortfarande i plasten för $10 och det borde nog fortfarande gå att få tag på för under $20 ivarjefall.

BernadotteOnline

Citat från: "Scipio"Jag köpte ett St-Lo fortfarande i plasten för $10 och det borde nog fortfarande gå att få tag på för under $20 ivarjefall.

Hittar du ett till i gott skick så har du en köpare. De är lite svåra att hitta, eftersom det säljs så sällan, dock till ett rimligt pris.

Scipio

Citat från: "BernadotteOnline"Hittar du ett till i gott skick så har du en köpare. De är lite svåra att hitta, eftersom det säljs så sällan, dock till ett rimligt pris.
Oj då, det kanske har blivit en sällsynthet numera.
Synd isåfall, det är ett underskattat spel som alla ska ha.

silversixx

Nu har jag tvingat av en vän spelet så att jag kan testa det!
Blev såpass sugen på Rogers kommentarer och det jag läste på BGG, så det var tur att det inte fanns till salu...

BernadotteOnline

Hittat ett ex via CSW. 25 amerikanska pesos!