Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2006 CSR Award Winners

Startat av Andreas Lundin, 7 augusti 2007 kl. 12:57:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Någon som kan hosta ur sig en jämförelse mellan A Victory Lost och von Manstein's Backhand Blow?

AVL är chitaktiverat medan vMBB fungerar som ett "vanligt" krigsspel med undantaget för att man drar ett antal chits varje strid (ju kompetentare gubbar desto fler chits). Dessa combat chits ger modifikationer på CRT.

I det ena spelet har du en osäkerhet rörande vilken enhet som får flytta härnäst samt hur du bäst ska positionera dig för att få aktivera så många enheter som möjligt.

I det andra har du större kontroll över förflyttningen (ryssarna kan förvisso springa ifrån sin supply om de blir för ivriga) medan striderna blir mer ovissa.

vVBB känns mer historiskt medan AVL känns mer abstrakt klurigt.

Det bör påpekas att det dras betydligt fler chits i vVBB än i AVL. Så pass mycket att det blir lite irriterande och dödar spelglädjen en del.
En mycket bitter liten man.

thermopylai

För att göra Björn och Andreas extra irriterade vann AVL International Gamers Award Historical Simulations-kategorin också. Skyll på Elias, han är med i juryn  :wink:

Jag tycker också att AVL ger mkt bang for the bucks. Mycket att klura med i förhållande till hur mkt regler och brickor det har. Det tycker jag är ett plus. Lågt pris och errata-fria regler är också beundransvärt. Sannolikt kul att spela 10 gånger, men hur många krigsspel tål mer? Bara riktiga klassiker. AVL är nog ingen tidlös klassiker, men bland det bättre från förra året av det jag provat och en värdig vinnare.

Konkurrensen var ung samma som i CSR awards. Om Combat Commander eller Command & Colors hade vunnit hade ni väl också tyckt att de är för tunna? Själv har jag inte testat dem än. Eastfront II tycker jag är bättre, men det är ju bara en remake, liksom Afrika II. Here I Stand tycker jag är lite överskattat, mkt downtime. Shifting sands är kul men inte lika elegant och obalanserat med erfarna spelare. Gustav Adolf och Burning Blue är kanske för smala för att tilltala massan?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Konkurrensen var ung samma som i CSR awards. Om Combat Commander eller Command & Colors hade vunnit hade ni väl också tyckt att de är för tunna?

Självklart!  :D  Med tanke på vilka som var nominerade hade jag nog gnällt oavsett (med undantag för EFII). Gnällandet är det som gör livet värt att leva.
En mycket bitter liten man.