Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS - Nordkalotten

Startat av Andreas Lundin, 20 september 2007 kl. 14:58:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Såg Anders inlägg på consimworld.com om ett OCS i det allra nordligaste av Europa. Det ser ju lovande och intressant ut, minst sagt. Kan herr Fager kommentera lite (eller vem som helst egentligen) om projektet?

CiteraWhat do you guys think of this: one can get - I think - Murmansk and Narvik and everything in between inclluding Salla & Kiruna onto two OCS scale maps.

On this one can fight the whole 1944 Lappland war - a Burma on ice thing.

the winter war on the Salla and Petsamo fronts.

the 1941 offensive against Murmansk.

the battle for Narvik in 1940.

And one can for good meassure bomb the Tirpitz or play out the funky Swedish plan of 1940 to anschluss Northen Noway. Or Churchill's planned 1940 invasion of the very same place.

I'm not asking for people to do the wave, I rather more interested in if people will find this kind of "more than one war" -kit interesting.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Jag och Anders pratade lite mer ingående om det hela över gårdagens GBII-parti och jag måste säga att det känns som en kanonidé. Dock känns det som att det skulle behövas lite mer än två kartor för att få med hela öst-väststräckningen. Jocke P (Thermopylai) höftade ungefär 100 OCS-hexar i bredd för att få med allt.

Jag skulle förbeställa det ett halvår innan det ens var möjligt!  :up:
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

ett halvår innan VAD är möjligt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"ett halvår innan VAD är möjligt?

Att Björn har en vettig rellation med någon som helst kvinna? Vad är det du undrar över?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Andreas Lundin"ett halvår innan VAD är möjligt?

Att Björn har en vettig rellation med någon som helst kvinna? Vad är det du undrar över?

:lol:

thermopylai

En något exaktare uppskattning av avståndet Narvik-Murmansk  efter kartstudie är 600-700 km, inte 800 som jag gissade igår. Om en OCS-hex är 5 miles/8 km betyder det runt 75-90 hexar.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Citat från: "thermopylai"En något exaktare uppskattning av avståndet Narvik-Murmansk  efter kartstudie är 600-700 km, inte 800 som jag gissade igår. Om en OCS-hex är 5 miles/8 km betyder det runt 75-90 hexar.

Kan alltså funka beroende på hur man vränger kartan. :up:

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Kan herr Fager kommentera lite om projektet?

Just nu så är det bara en sak jag pratat lite om med Dean Essig. Behöver en kartstudie och läsa ett par böcker. Kan vara en kul idé och hittills så har ingen fullständigt dumpat en sten i skallen på mig.

Erik Axel

Rejäl trådnekrofili nu, men det blev väl inget av det här?

Har ni några boktips om lapplandskrigen under VK2 som borde läsas? Jag torskade på det när jag läste Malapartes fantastiska ljug om Himmler i bastun i Kaputt.

BigPapaBear

Re:
Citat från: "Erik Axel"Rejäl trådnekrofili nu, men det blev väl inget av det här?

Har ni några boktips om lapplandskrigen under VK2 som borde läsas? Jag torskade på det när jag läste Malapartes fantastiska ljug om Himmler i bastun i Kaputt.

Vi väntar alla på att herr Fager ska återvända till krigsspelens förlovade land. Han är utlånad till vin, kvinnor och författarskap för tillfället.  :)

Andreas Lundin

För tillfället? Jag drömde faktiskt i natt att jag var bjuden på en fest i Strängnäs(!). Festlokalen var en rivningsfärdig ödevilla i de finare kvarteren (oxymoron?). Döm om min förvåning när det visade sig att herr Fager också fanns därstädes. Det visade sig att han hade sin skrivarstuga på ovanvåningen i nämnd villa. Vad som fanns i källaren ska vi inte nämna här...

Erik Axel

Strängnäs kan tydligen vara oväntat magiskt.

I Gyllenhaals bok Slaget om Nordkalotten finns bilder på SP (eller kanske tokens) i gamla massavedsförråd utanför Luleå. Bra bok, hittills.

Något senare: hm, tusentals ton hö, potatis och gris. Det kanske snarare är fråga om "trace supply" till Lule.

BigPapaBear

Citat från: "Erik Axel"Strängnäs kan tydligen vara oväntat magiskt.

I Gyllenhaals bok Slaget om Nordkalotten finns bilder på SP (eller kanske tokens) i gamla massavedsförråd utanför Luleå. Bra bok, hittills.

Halva boken är bra. Den del han har skrivit själv. Andra halvan, som bara skildrar själva slaget och som är skriven av någon annan, är inte lika kul.

Erik Axel

Jo, så är det ju. Jag siktar på bättre böcker om polarkriget. Jag undrar över Es war ein Edelweiss, en grej från 1962 som Gyllenhaal tycker är ett praktverk. Någon som har läst den?

Det verkar i förstone inte som om det skulle kunna bli mycket spel av läget, men ryssarna gjorde faktiskt en del riktigt krångliga saker, landstigning från Fiskarhalvön, gick över floder med amfibiefordon och så där. Och en väg, eller högst två.

Finns det någonstans en slags kalkyl över hur OCS räknar på förråd, i i stil med x ton ammunition = x försörjningspoäng?

Elias Nordling

Tror det finns en formel, undrar om det inte står i reglerna hur mycket en SP är. Sen tror jag att i praktiken är de en fudge-factor, som konstruktören justerar upp eller ner tillsammans med replacements för att få avsedd effekt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"