Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World In Flames - Spel och Regler

Startat av Elvis74, 30 september 2007 kl. 11:09:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elvis74

Hej vi i Karlshamns Krigshistoriska Förening (KKF) har satt upp World in Flames i vår föreninglokal utanför Karlshamn, Blekinge.

På vår hemsida http://www.kkf-karlshamn.com kan man (enkelt) följa med vad som händer i kampanjen och vad som kommer att hända osv.

Även om vi har satt upp spelet varje år uppstår ibland regelproblem och det vore trevligt om man kunde få tips och hjälp via denna tråd.

Andreas Lundin

Välkommen till forumet!

Må er förening leva och frodas länge till!

:up:  :up:  :up:  :up:  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elvis74

Jag tackar så mycket Andreas!

Jag har en supplyfråga i WIF RAW7.

Är det verkligen möjligt att Scapa Flow kan bli "out of supply" om ej konvojer finns tillgängliga till fastlandet? Skall man tolka reglerna så skulle det ju behövas en HQ i norra Skottland för att ge supply till fartygen i Scapa FLow, vilket enligt min mening verkar något absurt. Scapa Flow borde kunna vara självförsörjande!

magnus lindström

Är inte hela spelet absurbt? ;)

Vvornth

Kan vi för en gångs skull ha en WiF-tråd som inte rabblar spelets tveksamheter in absurdum?  :ultra:
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Just det! Skärpning! Jag har också undrat det där med Scapa... Någon som vet?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Elvis74"Jag tackar så mycket Andreas!

Är det verkligen möjligt att Scapa Flow kan bli "out of supply" om ej konvojer finns tillgängliga till fastlandet? Skall man tolka reglerna så skulle det ju behövas en HQ i norra Skottland för att ge supply till fartygen i Scapa FLow, vilket enligt min mening verkar något absurt. Scapa Flow borde kunna vara självförsörjande!

Det är straffet för att köra med SiF O. 11.... :P
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elvis74

Till er som tycker det är tråkigt med denna tråd;

Jag skapade denna WIF tråd just för att reda ut vissa begrepp av reglerna, som faktiskt har hamnat i en gråzon. Regeltvister dyker alltid upp, var man än spelar i landet/utomlands och då tyckte jag att det skulle vara roligt med en diskussion om WIF's magiska regelvärld.

Jag ber om ursäkt om det är någon som tar illa upp angående denna tråd, men alla ni som älskar spelet vet precis vad jag talar om. Ibland kan man tolka regler utfrån betraktaren och då kan det även bli problem, trots att man har spelat i så många år.

Jag ville med denna tråd höra vad övriga WIF-spelare i landet tycker och tänker angående gråzonsregler i WIF raw7. Scapa Flow idén var bara en rolig invit som vi i Karlshamn hade diskuterat.

BigPapaBear

Citat från: "Elvis74"Jag ville med denna tråd höra vad övriga WIF-spelare i landet tycker och tänker angående gråzonsregler i WIF raw7. Scapa Flow idén var bara en rolig invit som vi i Karlshamn hade diskuterat.

Självklart ska ni få ha er WiF-tråd i fred! Det finns ett flertal personer på det här forumet som (mot alla odds) gillar spelet och säkert kan hjälpa till.

All krigsspelsrelaterad forumaktivitet välkomnas!

...så länge det inte handlar om ASL!  :D  :P
En mycket bitter liten man.

C-N

Hej och välkommen! Jag postar inte så mycket, men försöker vara lite aktiv när det gäller WiF iallafall.

Rörande din fråga om supply till Scapa Flow.

I grundreglerna utan expansioner så är Scapa Flow (i princip) alltid i supply för Commonwealth såtillvida att det inte finns oantastade fiende-fartyg i *både* Faeroe Gap och i North Sea. Dvs har Royal Navy fått göra sorti från och det finns fientliga ytfartyg och/eller NAV-plan i bägge dessa sjözoner så är Scapa Flow out of supply.

I Ships in Flames-expansionen finns det en option (nr 11) som medför att man utöver kravet ovan även måste ha minst en av CONVs, TRS eller AMPH-enheter för att kunna dra supply. Detta gör det naturligtvis krångligare att hålla Scapa i supply.

Ett HQ på fastlandet skulle för övrigt inte hjälpa när det gäller supply till Scapa Flow eftersom Scapa Flow är en friliggande ö skiljd från Skottland (all sea hexside). Det innebär att supply mellan de två hexarna räknas som om det dras över havet, och följdaktligen hamnar under reglerna ovan.

Summa summarum: Dagnabbit! Lämna inte sjözonerna obevakade! Ha alltid reserver att skicka ut! Låt inte Fritz känna sig säker! Jaga Kriegsmarine tills de enbart är rostande skrov på havsbotten!
If voting could really change things, it would be illegal.

C-N

Option 11 - Limited Overseas Supply är för övrigt något som kanske ser hemskt ut för Commonwealth, men italienaren kommer att gråta blod efter ett tag när ett permanent out of supply Libyen sakta men säkert faller samman inför antågande indiska skräptrupper... :lol:
If voting could really change things, it would be illegal.

sfclinken

Eller helt enkelt måla dit en Strait symbol på kartan från SF till mainland för att komma ifrån den löjliga frågeställningen...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Elvis74"Jag tackar så mycket Andreas!

Det är straffet för att köra med SiF O. 11.... :P

Och som någon sade...om det är ett straff för CW så är det ett....trippel straff för Italien...
GMY Peter

Elvis74

Jag bugar och bockar C-N!

Det var som jag misstänkte med supplyn till Scapa då.

Elvis74

En annan regelfråga:

Om en ubåt söker efter en konvoj med eskort (kryssare) både i nollboxen och tex. 3 boxen och inte hittar något, kan kryssarna söka efter ubåten om det inte finns ett sjöplan (allierad till eskorten) i sjöboxen?