Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Harpoon

Startat av Jens Gunnarsson, 8 oktober 2007 kl. 00:35:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jens Gunnarsson

Jag har fått låna Harpoon-regler och av Anders Fager har jag fått en massa målade fartygsfigurer, men jag har inte riktigt kommit igång med det ännu.

Hur är era åsikter om det spelet?  Är det värt mödan? Finns det bättre spel på samma tema?
Wussing out is not an option.

A F

Citat från: "Jens Gunnarsson"Hur är era åsikter om det spelet?

Det är rätt bra så länge du inte har för många enheter.

Citat från: "Jens Gunnarsson"Är det värt mödan?

Om du inte har råd med dataspelen & har gott om tid, ja.

Citat från: "Jens Gunnarsson"Finns det bättre spel på samma tema?

Nej.

P-O Jönsson

Är inte Harpoon lite utrymmeskrävande? Typ större vardagsrumsgolv ?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Är inte Harpoon lite utrymmeskrävande? Typ större vardagsrumsgolv ?

Du skjuter sjömålsrobot över tio meter i skala.  :shock:

P-O Jönsson

så om man river ut väggarna i en villa då så borde man ha tillräcklig yta! Hyra en badmintonplan?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"så om man river ut väggarna i en villa då så borde man ha tillräcklig yta! Hyra en badmintonplan?

Tja varför inte. En längdgrad är bara tre meter i spelet. Tar man i lite så kan man ju få mer hela östersjön utan att behöva lämna tennisbanan.

EvilSpook

Citat från: "Jens Gunnarsson"Hur är era åsikter om det spelet?  Är det värt mödan? Finns det bättre spel på samma tema?
Det är lite yxigt innemellanåt. Använd avgränsade scenarion. Kör med förenklade radarregler (finns i senare versioner) och undvik mängder med sonar.
Det är jobbigt som attan att ha taktisk ubåtsjakt utanför Reykavik samtidigt som man ska planera Backfire raider från Kola etc.

Det blir väldigt beroende av vilket scenario man kör. Roligast blir det om man har en SL. Nackdelen med många scenarion är att man kommer in försent - man behöver bara skjuta av sina robotar och hoppas på det bästa. Jag gillar personligen scenarion där man kan planera var när och hur man möter sin fiende (mer åt Fleet-serien).

Värt mödan - ja. :up:

Bättre spel? Samma tema - ja. Samma skala - nej.

En annan bra sak med spelet är att det är väldigt fortbildande.

Platsmässigt rekommenderar jag stort pingisbord eller pappers-plott!
Oftast kan man ju placera fienden vid radarhorizont eller vapenräckvidd - då behöver man oftast inte hyra gympasal.

Lycka till!
//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"Nackdelen med många scenarion är att man kommer in försent - man behöver bara skjuta av sina robotar och hoppas på det bästa.

Håller verkligen med dig. Det bisarra är nog att trots att du kan spela med Björnön på bordet (55 cm i skala) så är detta ett idiottaktiskt spel. Det som ASL över enooooooooooorma ytor. Man verkställer bara andras beslut.

Citat från: "EvilSpook"En annan bra sak med spelet är att det är väldigt fortbildande.

Verkligen. Efter ett par timmar så sitter man där och yrar om Fat Fred & olika typer av Mk48-torpeder. Lite som Downtown utan Downtowns elegans.

Tryggve

Ah, Harpoon, nu blir jag nostalgisk... Jag köpte en scenariobok där delar av Falklandskriget spelades upp (argentinarnas flyganfall mot landstingingen vid San Carlosbukten, om jag minns rätt). Fartygsminiatyrer fanns på plats, och terräng var uppbyggd med skumplast.
I slutet så avtackade författaren en kompis för att han hade lånat ut övervåningen på sitt hus till att ställa upp detta på! Nog blir man avis på det...
Måste hitta någon att spela mot igen...

A F

Citat från: "Tryggve"Jag köpte en scenariobok där delar av Falklandskriget spelades upp

En utmärkt bok. Den har en fantastisk principskiss över hur man lufttankade sig från Devonshire till Falklandsöarna ("Fååklands" som de heter numera.).

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"En utmärkt bok. Den har en fantastisk principskiss över hur man lufttankade sig från Devonshire till Falklandsöarna ("Fååklands" som de heter numera.).
För att vara lite sådär tråkig så har den (South Atlantic War) några riktigt bra scenarios. Jag vet inte hur balanserade de är spelmässigt - men skalan med några få enheter (flyg / fartyg) fungerar väldigt bra.

Sen måste man ju respektera människor som deltar i ett krig där man knuffar bomber av rampen på en C-130. :up:

//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"Sen måste man ju respektera människor som deltar i ett krig där man knuffar bomber av rampen på en C-130. :up:

Eller skjuter robot från lastbisflak.

Holmgren

Tråden härstammar från diskussionen om Micro Modernt.

Citat från: "Jens Gunnarsson"Hur är era åsikter om det spelet?
Suveränt bra, men för att det skall vara hanterligt föreslår jag att man spelar med ett begränsat antal enheter. Roligast tycker jag att det blir om man spelar blint med en spelledare. Strunta dessutom i fartygsmodellerna och plotta på papper så slipper du utrymmesproblemen.

CiteraÄr det värt mödan?
Absolut!

CiteraFinns det bättre spel på samma tema?
Nej.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Magnus2

Erik Axel

Bumpamania!

Vi spelar med gamla 3.1-regler, men funderar nu på att äntligen uppgradera oss till H4. MEN - är komplexitetskrypet enormt?