Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "tinG"Jag har inget intresse i att utse något spel att vara "perfekt och mest realistiskt", i från min sida är detta absolut inte någon attityd. Sen kan man ju säga att om man skall föra en debatt kring ett spelsystem kan det ju vara intressant om det finns förutspråkare tyckare på båda sidor av 'no-man's-land'... Right!? Ifrån min skyttegrop ser ni lika illvilliga ut som jag gör ifrån era! :wink:

Nej jag reagerade bara på att du hoppade in och sade att vi dizzade OCS trots att det i flera sidor bara varit en konstruktiv bra diskussion och trots att vi i ett flertal inlägg sade att vi dels gillade OCS och tyckte det var lika bra som många andra spel.
Man måste få framföra vad man tycker är bra och dåligt med de spel vi spelar utan att avskrivas som hatare och svartmålare och liknande.
Fram för mer konstruktiv debatt som vi sett exempel på här!

Och på det stora hela så sitter vi ändå alla här i samma skyttegrop.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

P-O Jönsson

CiteraDärför att förr eller senare så lämnar du ett järnvägsnät och börjar spekulera hur långt från sista stationen du kan försörja si eller så många förband.
Men det måste ändå gå att fixa utan att räkna förflyttningspoäng med lastbilspoäng.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"
CiteraDärför att förr eller senare så lämnar du ett järnvägsnät och börjar spekulera hur långt från sista stationen du kan försörja si eller så många förband.
Men det måste ändå gå att fixa utan att räkna förflyttningspoäng med lastbilspoäng.

På något sätt kommer du att komma fram till ett avstånd och en volym (som troligen avtar med avståndet). Hur du sen hanterar den mekaniken....

Elias Nordling

CiteraMen du kan ju inte få nöjet att skära av de viktiga järnvägarna och vägarna med Train Busting/Air Interdiction. Eller med en rysk Power Cavalry Corps...

Det vore förmodligen MER realistiskt om det resulterade i något slags negativ modifierare på ett förrådsslag än i lastbilar som kör slalom mellan ryska kavalleriförband.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraMen du kan ju inte få nöjet att skära av de viktiga järnvägarna och vägarna med Train Busting/Air Interdiction. Eller med en rysk Power Cavalry Corps...

Det vore förmodligen MER realistiskt om det resulterade i något slags negativ modifierare på ett förrådsslag än i lastbilar som kör slalom mellan ryska kavalleriförband.
Ser fram emot att läsa en Husregel på temat! Men det känns som att det ändå kommer att bli ett räknande av förflyttningspoäng längs diverse typer av vägar, eller desperat genom olika grader av otillgänglig terräng.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

I någon mån handlar et ju om olika sätt att komma fram till samma sak. eller olika namn på samma sak. Och gillar man inte metoden eller namnet så blir det lite grinigt. Jag får exempelvis frispel på att ett flygplan i Downtown kan vara "Disorganized". Jag förstår vad LBW menar och vad han vill visa och har inga problem med det, men  HUR SER ETT OORGANISERAT FLYGPLAN UT?

tinG

Citat från: "Anders Fager"HUR SER ETT OORGANISERAT FLYGPLAN UT?
Är det inte typ 'formationen' av 2-4 plan som är oorganiserad!?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"
Är det inte typ 'formationen' av 2-4 plan som är oorganiserad!?

I teorin kan en ensam fotospanare bli jätterörig...

EvilSpook

(Det till höger)

//EvilSpook

BigPapaBear

Ett hex & counter-spel där man inte räknar förflyttningspoäng... Hur många sådana har du i samlingen Elias?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraEtt hex & counter-spel där man inte räknar förflyttningspoäng... Hur många sådana har du i samlingen Elias?

Ja när det handlar om att transportera förråd är det ganska många. Tycker rent generellt att de flesta spel har för generösa förrådsregler, men OCS är litet over the top.

Och, ironiskt nog, har fortfarande väl generösa förrådsregler, i och med att du har full kontroll över dina lastbilar och kan köra fiffiga omvägar om det dyker upp fiender i bakre området.

Zuckers system för att generera command points beroende av avstånd till logistikcenter i Campaigns of Napoleon tycker jag är en sund bas (att sedan Zucker inte kan uttycka tanken "tärningen används inte till förflyttning" utan att ta två sidor regler på sig och röra till det i alla fall till slut är en annan sak).

A F

Citat från: "Elias Nordling"Zuckers system för att generera command points beroende av avstånd till logistikcenter i Campaigns of Napoleon tycker jag är en sund bas

Det finns alltså regler inne i all den där texten?

Elias Nordling

CiteraDet finns alltså regler inne i all den där texten?

Bara ibland.

A F

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDet finns alltså regler inne i all den där texten?

Bara ibland.

Ett av mitt livs stora bedrövelser.

Elias Nordling

CiteraEtt av mitt livs stora bedrövelser.

Mitt med. Jag VILL ju så gärna att de där spelen ska vara bra!