Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Citat från: "BigPapaBear"Malmötullen är väl extra nitisk verkar det som.

Andreas slapp tull och han bor ju i Lund. Off topic men varför tillämpar de inte samma princip på identiska paket? Jag är glad att Andreas slapp betala, men godtycklig myndighetsutövning är ju fel.

För att återgå lite till ämnet: Baltic Gap lockade mig för att det var två kartor (allt jag har plats för), östfront (ägde ej OCS östfront innan) och hyfsat låg counterdensity (min Clas Olsson-pincett är för dålig för stora stackar)
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

BigPapaBear

Citat från: "Engelbrekt"För att återgå lite till ämnet: Baltic Gap lockade mig för att det var två kartor (allt jag har plats för), östfront (ägde ej OCS östfront innan) och hyfsat låg counterdensity (min Clas Olsson-pincett är för dålig för stora stackar)

Tre bra anledningar - tre tummar.  :up:  :up:  :up:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Engelbrekt"För att återgå lite till ämnet: Baltic Gap lockade mig för att det var två kartor (allt jag har plats för), östfront (ägde ej OCS östfront innan) och hyfsat låg counterdensity (min Clas Olsson-pincett är för dålig för stora stackar)

Tre bra anledningar - tre tummar.  :up:  :up:  :up:
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Fast jag som spelat lite. Det blir rätt så hög counter-densitet på vissa ställen. Ingenting som blir ohanterligt utan pincett dock.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

andqui

Hej allesammans!

Jag hoppas ingen tar illa vid sig för att jag väcker liv i den här tråden men nu är det så att jag av en händelse ruskat liv i ett gammalt intresse - krigsspel (det var nog minst 20-25 år sedan sist). I detta uppvaknande har jag fastnat för just OCS (då var det bl a Europa(!) jag fastnade för, verkar ha en svaghet för just serier ;-)) och jag håller så sakteliga på att försöka få grepp om det hela men det går långsamt.

Min fråga är om det finns någon här man skulle kunna få belasta med lite frågor emellanåt eftersom det verkar finnas en viss rutin för OCS här...?
Anders

jonjac

Det är ju bara att ställa frågorna på forumet, ex. i denna tråd! :)

Andreas Lundin

Självfallet! Shoot! Alla OCS-are har enorma egon, så om dessa egon matas med frågor känner vi oss mycket viktiga och behövda. Därför är frågor som mat för oss. Öl är som bekant mat i flytande form och därför är dina frågor som öl för oss. Och öl, ja öl det är ju gott!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Som sagt. Vi är dryga, självupptagna och väldigt inskränkta.

andqui

Strålande! Då kör jag på.

Har satt upp 5.1A (samma som 5.1 fast bara karta E och enbart enheter söder om E18.xx inklusive) i Vassal för att köra igenom och testköra reglerna live så att säga. Dock hinner jag inte komma längre än till tyskarnas set up innan första frågan dyker upp: 10 Corps HQ kan (och bör) placeras på en "narrow gauge rail road" hex och kan då enbart förse upp till 2RE i combat units med supply i en trace. Det finns som jag kan se fler enheter än 2RE runt denna ruta som kommer behöva göra "trace supply" till densamma.

Jag vill bara få bekräftat att de de facto hamnar i "Out of Supply" i tyskarnas turn (i Supply Phase) om de inte förflyttas till en plats där de kan göra "trace supply (i det här fallet måste några lämna Panther line) alternativt göra "eat SP". Är detta rätt antaget?

Jag vet att detta är en ganska så specifik fråga men fallet kanske känns igen av de som spelat 5.1:an. :-)

Förlåt för svengelskan. ;-)

Edit: Försöker förtydliga med en bild...
Anders

jonash

Citat från: "andqui"Strålande! Då kör jag på.

Har satt upp 5.1A (samma som 5.1 fast bara karta E och enbart enheter söder om E18.xx inklusive) i Vassal för att köra igenom och testköra reglerna live så att säga. Dock hinner jag inte komma längre än till tyskarnas set up innan första frågan dyker upp: 10 Corps HQ kan (och bör) placeras på en "narrow gauge rail road" hex och kan då enbart förse upp till 2RE i combat units med supply i en trace. Det finns som jag kan se fler enheter än 2RE runt denna ruta som kommer behöva göra "trace supply" till densamma.

Jag vill bara få bekräftat att de de facto hamnar i "Out of Supply" i tyskarnas turn (i Supply Phase) om de inte förflyttas till en plats där de kan göra "trace supply (i det här fallet måste några lämna Panther line) alternativt göra "eat SP". Är detta rätt antaget?

Jag vet att detta är en ganska så specifik fråga men fallet kanske känns igen av de som spelat 5.1:an. :-)

Förlåt för svengelskan. ;-)

Edit: Försöker förtydliga med en bild...

Nu är jag ingen expert men 10 Corps HQ kan välja att dra sin trace supply från Polotsk vilken ger full trace supply som sedan kan kastas vidare till alla i range. Om HQ istället väljer att dra trace från Rossony (som ligger längs den smala rälsen) så gäller regeln om enbart 2RE trace supply. HQt står faktiskt på det maximala avståndet för att få dra supply från Polotsk (5 + 1).

Så min tolkning är att du inte behöver överge pantherlinjen riktigt än.

andqui

Citat från: "jonash"Nu är jag ingen expert men 10 Corps HQ kan välja att dra sin trace supply från Polotsk vilken ger full trace supply som sedan kan kastas vidare till alla i range. Om HQ istället väljer att dra trace från Rossony (som ligger längs den smala rälsen) så gäller regeln om enbart 2RE trace supply. HQt står faktiskt på det maximala avståndet för att få dra supply från Polotsk (5 + 1).

Så min tolkning är att du inte behöver överge pantherlinjen riktigt än.

Självklart, så är det ju! :-)

Min ursäkt är att set up:en stipulerar att man kan placera 10 Corps HQ i E16.07(Rossony) eller inom 2 hexes. Först hade jag den i just E16.07 (Rossony) och då når den ju inte Polotsk (men då är Rossony en "detrainable" hex eller HQ:t om man så vill) och då blev det begränsat med supplies.
Anders

Andreas Lundin

En mycket bra fråga! Jag gillar lite gåtor av det här slaget på fredagseftermiddagar när man ändå bara sitter och väntar på att få gå hem... (om det är min chef som läser det här skall du veta att det sista var ironi - slå upp det om du inte förstår!)

andqui

Kan enheter som är DG bli försatta i Reserve Mode (och bli av med DG i Clean Up)?

Har kört BG 5.1A några gånger men har svårt att uppnå historiskt resultat - dvs Polotsk intas i 1:a juli (tror jag det var iaf). Beror detta på typisk nybörjar-otur eller är det ovanligt att man lyckas (eller helt enkelt på att jag spelar mot mig själv :wink: )?
Anders

Andreas Lundin

Nej. enheter som är DG  kan inte gå in i reserve mode.

Spelet kräver bitvis oerhörd èlan från anfallaren.

Overruns (med medföljande attacker surprises) och risktagande är essentiella komponenter.

För att lyckas med overruns på rätt ställe krävs oftast att man kör fram en enhet som "observatör" för stuka-bombarna/motsv. Därefter bombarderar man hexen tills man får till minst ett DG-resultat. Sedan möljar* man på med en pansardivision i overrun.

När man skapat ett "hål" kör man vidare genom hålet. Tänk på att ZOC inte är "klistrig" för tracked och leg movement (men det visste du nog redan).

*Mölja uttalas med sörmländskt tjockt "l".

andqui

CiteraNej. enheter som är DG kan inte gå in i reserve mode.

Jag misstänkte att det var så men jag hittade inget om det i regelboken.

CiteraFör att lyckas med overruns på rätt ställe krävs oftast att man kör fram en enhet som "observatör" för stuka-bombarna/motsv. Därefter bombarderar man hexen tills man får till minst ett DG-resultat. Sedan möljar* man på med en pansardivision i overrun

Får Sovjet-sidan göra Hip Shoots i BG? Jag har i alla fall inte tillåtit dom att göra det. Utan Hip Shoots känns inte overruns aktuella mot hedgehogs men jag kanske är för feg... (jag skyller på ett tidigare försök med förödande resultat):-)

Som det är nu så är jag kanske för smart för mitt eget bästa. Jag har på den tyska sidan försatt allt artilleri i Reserve mode bakom panterlinjen så att man kan få till DG (i Reaction) på misstänkta genombrottsförsök från Ryssens sida (här blir det problem när man kör solitär så klart - det är svårt att maska sina avsikter). Så för att förhindra detta så har jag försatt vissa genombrottsenheter i Reserve Mode på ryssens sidan så man kan arbeta ostört i Exploitation (och behålla ett säkerhetsavstånd). Detta för med sig ett ganska magert resultat måste jag säga.
Anders