Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den ryska björnen och det svenska försvaret.

Startat av Vvornth, 20 augusti 2007 kl. 19:47:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

"Meningen började med "Faktum kvarstår ...". Hade du varit någon jag ogillade, hade du hatat mig efter mitt svar. "

Den makalösa med det här är att ni båda lyckas låta som en elitinsändardebatt för kulturbytåkrater födda år 45, på droger!

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Den makalösa med det här är att ni båda lyckas låta som en elitinsändardebatt för kulturbytåkrater födda år 45, på droger!

Kulturbyråkraten i mig tackar och bockar!  :lol:
En mycket bitter liten man.

Johan

Citat från: "Anders Fager""Meningen började med "Faktum kvarstår ...". Hade du varit någon jag ogillade, hade du hatat mig efter mitt svar. "

Den makalösa med det här är att ni båda lyckas låta som en elitinsändardebatt för kulturbytåkrater födda år 45, på droger!

Hur mycket ville du låna sa du?
Mvh Johan

Andreas Johnson

För att återknyta lite till ursprungstemat för den här tråden:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=705037

Det här är ett exempel av många på hur Ryssland nu börjar återuppta miltär verksamhet som genomfördes under kalla kriget. Man har bl a även återupprättat en liten "flottbas" i en hamn i Syrien samt genomför regelbundet långdistanspatrullering över Stilla havet etc etc.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"...genomför regelbundet långdistanspatrullering över Stilla havet etc etc.

Varför då?  :?

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Andreas Johnson"...genomför regelbundet långdistanspatrullering över Stilla havet etc etc.

Varför då?  :?

Varför gör USA det?  :P

Andreas Johnson

Vet ej, övning?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Varför gör USA det?  :P

Paranoia?

Holmgren

Citat från: "BigPapaBear"Varför då?  :?
För att få respekt och visa de andra lallarna vem som bestämmer i hooden.

:ultra:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Vet ej, övning?

Dom och ryssarna övar/övervakar lite och visar att de bryr sig. En dag pa jobbet.

Johan

Citat från: "Andreas Johnson"Det här är ett exempel av många på hur Ryssland nu börjar återuppta miltär verksamhet som genomfördes under kalla kriget. Man har bl a även återupprättat en liten "flottbas" i en hamn i Syrien samt genomför regelbundet långdistanspatrullering över Stilla havet etc etc.

Jag läste nyligen om att ryssarna börjat flyga uppdrag ner i Nordsjön också. Jag tror nog att det mer handlar om att öva och kanske signalspana är att mucka bråk.
Mvh Johan

Strv102r

Visst är det träning, men framför allt är det revirpinkande. Inte bara i Nordsjön. Finns mycket naturresurser i ishavet och ryssarna pinkar revir mer och mer där med. Norrmännen har enligt uppgift fått en debatt om hur mycket försvarsanslagen ska öka snarare än om de minskas mer. Ryssen är trött på att betraktas som en föredetting och en tredjeklassens makt. Betyder inte att de tänker gå i krig med väst. Vi är ju faktiskt allierade, eller "co-belligerent" med dem i kriget mot det radikala islam som pågår från Algeriet till Filippinerna. De slåss i Tjetjenien och vi är i Afghanistan. Ryssen är inte fienden. Nu.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Ryssarna har efter WWII varit mycket medvetna om sin realpolitiska makt och är inte fega att använda den om de har alla essen på hand. Däremot har de de senaste 15 åren varit fruktansvärt svaga - kanske mer ekonomiskt än militärt. Det har så vitt jag kan se precis vänt och de köper ny materiel och ökar försvarsbudgeten för första gången sen unionen föll. Det är inte längre bristen på bränsle som är huvudanledningen till att de flesta planen står på marken.

Om vi inte har ett trovärdigt försvar, eller något annat som gör att de håller sig borta  kommer de med största sannolikhet att använda militära påtryckningsmedel så snart de har något att vinna - på samma sätt som USA viftar över hela världen med sina ekonomiska. Risken för invasion är kanske liten men det är farligt att vakna i en mörk gränd med brallorna nere.

Historiskt sett är det större risk att krig utbryter mellan vänner och allierade - än mellan uttalade fiender.

//EvilSpook

Strv102r

Deras försvarsbudget har fyrdubblats på ett par år. Ryssland har ingen utlandskuld längre. Sista avbetalningen var större än Sveriges statsskuld. Ekonomisk makt kan alltid, med lite tid, förvandlas till militär makt. Tur att de inte är vår fiende och att vi är omringade av NATO medlemmar...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.