Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nu finns "Malta" i pocketformat

Startat av BigPapaBear, 28 augusti 2007 kl. 20:25:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "EvilSpook"Håller med (Men förespråkar kanske lite bredare kultur utöver Opera...)!
http://www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww   :shock:

//EvilSpook

Tänkte skriva ett vettigt inlägg till diskussionen om forskning och statliga medel, men efter att ha sett den där videon känner jag att jag måste lägga mig ned och skratta tills jag spricker! Tokigt kul!!!
 :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Skön kille (a la Fab 5) kommenterar ovanstående video (man kan dock skippa de sista tre minuterna...)

http://www.youtube.com/watch?v=u7schxqa8EY

:lol:

Andreas Lundin

Båda videosarna; Hur kul som helst! Nu blev jobbet på universitetet lite lättare att leva igen. Hade mina tvivel ett tag om jag valt rätt karriär, men nu... nu känns livet utanför väldigt skrämmande. :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Malta: Kriget i Medelhavet 1940-1942 av Michael Tamelander

Troligtvis den mest läsglada militärhistoriska bok som producerats i Sverige. Öerhört lättläst och överskådligt. Jättebra återgivning av flygstriderna (inte lika överdrivet långdraget som i hans bok Slaget om Västeuropa).
Personligen anser jag att den bör kompletteras med Van Crevelds Supplying War och Douglas Porchs Hitler's Mediterranean gamble för att få lite olika vinklingar, men jag är å andra sidan svag för krigföring i vackert väder och olika teorier om kampanjen i fråga.  :)

Porchs bok är tyvärr slut i Sverige.
Hans bok Path to Victory om Medelhavskampanjen finns dock. Vet någon om denna är en bra ersättare till Mediterranean Gamble?

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Porchs bok är tyvärr slut i Sverige.
Hans bok Path to Victory om Medelhavskampanjen finns dock. Vet någon om denna är en bra ersättare till Mediterranean Gamble?

Det är exakt samma bok fast i en annan utgåva. Kan inte redogöra för orsaken till namnbytet.

Här är lite mer info om författaren http://www.ccc.nps.navy.mil/people/porch.asp

Du kommer troligtvis inte att hålla med honom i allt han säger (bl.a. är vissa "what if"-prylar är lite väl tilltagna i min bok), men hans teorier är oerhört intressanta att bolla mot "mainstreamhistorikers", och är en frisk fläkt i den stundtals torra militärhistorien.

En del dålig kritik har riktats mot boken just för att den ställer upp en ny teori. Den kritiken kommer onekligen från folk som inte förstår att man behöver pröva och jämföra olika teoretiska utgångspunkter för att föra forskningen framåt. Till dem rekommenderar jag färdigpaketerade, absoluta sanningar a la Herman Lindqvist, så de slipper tänka själva!  :twisted:
(En bitter akademisk ådra gjorde sig påmind  :oops: )

Boken är läsarvänlig (troligtvis hade den sluppit en hel del kritik om den hade varit mer akademiskt skriven) och ger en ordentlig överblick av hela medelhavskonflikten och det politiska spelet bakom den.  :up:

Stardust

Är det någon mer än jag som har dåliga kartor i sin pocket? I min nyinköpta pocket saknas alla landmarkeringar i kartorna så man ser bara städer inga kuster.

Andreas Lundin

Japp! Mejla förlaget, så lovar de att skicka ett nytt ex!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Boken har en errata på Tamelanders hemsida. Stor eloge för det. Fler författare borde följa den principen. Alla gör misstag.