Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Grant takes command

Startat av butch, 29 mars 2005 kl. 15:12:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

butch

Någon som spelat detta? Jag är otroligt intresserad av det pga det fina betyg det verkat fått. Dessutom har jag inget spel som utspelar sig under amerikanska inbördeskriget så detta tror jag vore det perfekta spelet. Det här och Gettysburg: Badges of courage.

Ingen som vill äger det som vill bli av med det tom?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

thermopylai

Jag har det och har skummat reglerna, men inte provat det än. Regelsystem och mekanik verkar mkt lovande. Jag återkommer gärna med en rapport, men det lär ta ett tag innan jag får tillfälle att spela det.

Vill däremot inte bli av med det  :wink:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

butch

Citat från: "thermopylai"Jag har det och har skummat reglerna, men inte provat det än. Regelsystem och mekanik verkar mkt lovande. Jag återkommer gärna med en rapport, men det lär ta ett tag innan jag får tillfälle att spela det.

Vill däremot inte bli av med det  :wink:

Hehe rackars också, jag såg nämligen på bgg att du ägde spelet och hoppades sålunda att du skulle svara.

Några frågor.
Hur stor är kartan igentligen? Hur många brickor är det? Hur många sidor är regelboken på? Vad är den beräknade speltiden?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

tobias

Då tråden mer verkar handla om hur spelet är så tar jag och flyttar tråden till "Historiska spel".

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

tinG

Citat från: "butch"Någon som spelat detta? Jag är otroligt intresserad av det pga det fina betyg det verkat fått. Dessutom har jag inget spel som utspelar sig under amerikanska inbördeskriget så detta tror jag vore det perfekta spelet. Det här och Gettysburg: Badges of courage.

Ingen som vill äger det som vill bli av med det tom?

Har spelat Road to Gettysburg (RTG) och Stonewall in the Valley (SiV) från samma serie. Jag älskar den operationella nivån... Serien har ett väldigt spännande förflyttningssystem där ett tärningsslag avgör hur många MP's en enhet får under en fas. Det kan vara frusterande att se hur långsamt trupperna avancerar!!! Det är alltid trevligt med spel som inte tillåter spelaren att ha full kontroll över sina enheter.

Systemets svaghet är då tyvärr att det blir OTROLIGT många tärningsslag under rundan. Förutom att bestämma MP's slår man för ev. fatigue, force marsch, initiatvi i varje förflyttningsimpuls m.m.
Tillslut känns det som Yatzy deluX :-(

/jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

butch

tinG: ahha låter intressant. Men hur många brickor rör det sig om att man flyttar?

tinG

Citat från: "butch"tinG: ahha låter intressant. Men hur många brickor rör det sig om att man flyttar?

I RTG har ju båda spelarna kontrollen över ganska stora armeér, Army of the Potomac respektive Army of Northern Virgina.  Det är kanske 9 x cav bde, 20-30 x inf bde/div blippar för Unionen och ca. hälften för Confederationen. Ofta flyttar man dock hela kårer, ca 3 enheter, tillsammans med ett tärningsslag för kårchefen...

Även om jag tycker att systemet är 'tärningsbelastat' så vill jag ändå rekomendera spelet. Kartorna är OTROLIGT vackra, handritade och mycket detaljerade. Blipparna är tyvärr standard med den trista natosymboliken, inga finesser där inte. Reglerna välskrivna och även om systemet ursprungligen publiserades av AH så finns det bra support på www.gcaw.com.

/Jonas
-- Napoleon Bonaparte

butch

Hur stor är kartan till spelet?

tinG

Citat från: "butch"Hur stor är kartan till spelet?

GTC = ingen aning alls
RTG = 2 standard
SIV = 3 i bisarr trapstegsformation

men kolla in www.gcacw.com så får du säkert reda på mer om innheållet i boxarna...

J
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

CiteraNågra frågor.
Hur stor är kartan igentligen? Hur många brickor är det? Hur många sidor är regelboken på? Vad är den beräknade speltiden?

Spelplan 2 x 22"x32" (2 x standard?)
Ca 800 counters, men max 200 av dem är truppenheter och ledare, resten olika typer av markörer (fatigue, strength, befästningar mm)
24 sidor standard-regler
64 sidor advanced-regler + scenarier
1-24 timmars speltid beroende på scenario (enligt boxen)

butch

Citat från: "thermopylai"Spelplan 2 x 22"x32" (2 x standard?)
Ca 800 counters, men max 200 av dem är truppenheter och ledare, resten olika typer av markörer (fatigue, strength, befästningar mm)
24 sidor standard-regler
64 sidor advanced-regler + scenarier
1-24 timmars speltid beroende på scenario (enligt boxen)

Wow, låter verkligen intressant. Spelplanen är inte i cardboard får man anta?

Ang reglerna, verkar man måsta använda sig av de mer avancerade reglerna för att spelet ska uppnå hela sin charm. Eller ser det ut som man klarar sig på standard-reglerna?

thermopylai

Spelplanen är vanligt tunnt papper, tyvärr.

Mitt intryck är att de flesta scenarier klarar sig fint med standard-reglerna, men att de större kampanj-scenarierna kräver avancerade regler, men jag har bara skummat som sagt.

butch

Jag vill minnas att jag läste på http://www.gcacw.com/ att man själv skulle klippa till spelplanen för Grant takes command för att få den att stämma.

Stämmer detta?

thermopylai

Tja, om du vill att den ska sitta ihop perfekt kant-i-kant, ja.

butch

Erbjuden att köpa Grant takes command, det enda kruxet var att historieboken och regelboken hade blivit utsatt för vatten. Regelboken har jag sett går att ladda ner ifrån nätet. Men historieboken då? Vad innehåller den?