Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag tycker fortfarande att det är djupt provocerande när folk blir upprörda för att de misslyckats med att smita ifrån skatten.

Vi blir upprörda över tullverkets systematiska diskriminering av krigsspelare! Vi är en utsatt grupp, inga andra behandlas lika illa som vi! Finns det någon annan hobbygrupp som tullen bråkar lika mycket med? Nej, givetvis inte! Om man dessutom räknar in det faktum att vår hobby är finare, bättre och mer sofistikerad än alla andra så blir det hela än värre.  :twisted:

Världen blir mycket enklare om man sitter i sin burk och surar utan att ta av sig skygglapparna.  :D  :P
En mycket bitter liten man.

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"Jag tycker fortfarande att det är djupt provocerande när folk blir upprörda för att de misslyckats med att smita ifrån skatten.

Själv blir jag glad när jag slipper betala tull, ungefär på samma sätt som man blir glad när man ska åka tunnelbana med remsa och upptäcker att spärren är obemannad. Men att bli sur på tullen är mer som att bli förbannad på lokaltrafiken när man blir ertappad med att försöka planka.
Schhh Elias! Det där är värsta socialdemokratiska tankarna!
Nu blir detta en politiktråd :(

Snowfox

Själv blir jag glad när jag slipper betala tull, ungefär på samma sätt som man blir glad när man ska åka tunnelbana med remsa och upptäcker att spärren är obemannad. Men att bli sur på tullen är mer som att bli förbannad på lokaltrafiken när man blir ertappad med att försöka planka.

Det är inte momsen i sig som är problemet. Det är två saker som sticker ut när privatpersoner importerar.

För det första tar Tullverket ut en administrativ avgift som procentuellt sett blir uppseendeväckande hög i förhållande till varuvärdet (givet att du inte köpt en halv container spel) eftersom den är ett fast belopp. Beställ ett spel värt 500 kronor ex moms så får du dels 25% moms på varuvärdet men även en 100 kr påslag. I exemplet får du en effektiv skattesats om 45% (den totala debiteringen är en skatt för dig som privatperson, avgiften har du ingen kontroll över och får ingen benefit från Tullverket genom att du betalar den). 45% skatt på ett inköp, om du läser inläggen här så tror jag du kan sammanfatta dem som att de flesta finner procentsatsen som orimligt hög. Låt oss konstatera att procentsatsen är 15% högre än vad som var tanken bakom debiteringen av mervärdesskatt.

Den andra frågeställningen är att det skattegrundande värdet på en försändelse är väldigt lågt vilket innebär mängden skattefinansierade resurser som krävs för att samla in skatten per skattekrona är förhållandevis hög. Ur vårt perspektiv som privatimportörer utan kommersiellt fokus framstår tullens fångsnät som mycket finmaskigt vilket leder fram till bilden av en verksamhet där statens netto från debitering av skatt på små försändelser måste vara mycket låg vilket gör att den framstår mer som en symbolhandling än något som är för det allmännas bästa.

Den är en naturlig instinkt att ifrågasätta andras hantering av dina pengar om hanteringen inte framstår som rationell. Tullen är bra för rätt saker. Jaga småförsändelser framstår som slöseri med resurser med tanke på att det finns kontraband som har långt värre effekter på samhället och dess medborgare än enstaka krigsspel eller böcker. Möjligen skulle man kunna hävda att privatimporten snedvrider konkurrensen, men det krävs en marknad något större än den vi utgör för att resonemanget ska vara praktiskt tillämpligt.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraSchhh Elias! Det där är värsta socialdemokratiska tankarna!

Då kan jag kompensera med att jag tycker att planka.nu:s kampanj mot SL i Stockholm är lika missriktad. Det är som att, om man är emot den kinesiska regimen, snatta varor från Kina i stället för att bojkotta den. Sorry, men civil olydnad är inte övertygande om den är omöjlig att skilja från snålhet och egenintresse.

CiteraDet är inte momsen i sig som är problemet. Det är två saker som sticker ut när privatpersoner importerar.

Jag håller med dig i sak, och tycker att hanteringen är galen och otidsenlig. Den slår särskilt hårt mot e-handel för specialintressen som saknar nationell distribution, som krigsspel. Jag tycker att man har all rätt att protestera mot detta.

Men att bli sur på utländska företag för att de inte hjälper en att fuska med reglerna, det tänjer på gränserna för rättfärdigheten i den moraliska indignationen tycker jag. Som sagt, civil olydnad som inte går att skilja från egoism är inte mycket värd som politisk aktion.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tommy Röhs

>Finns det någon annan hobbygrupp som tullen bråkar lika mycket med?

Har du försökt importera CDs eller DVD'er ?

BigPapaBear

Citat från: "Tommy Röhs"Har du försökt importera CDs eller DVD'er ?

O ja. Massor - hundratals. Aldrig några problem - annat än från Amazon.
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Citat från: "Elias Nordling"

Då kan jag kompensera med att jag tycker att planka.nu:s kampanj mot SL i Stockholm är lika missriktad. Det är som att, om man är emot den kinesiska regimen, snatta varor från Kina i stället för att bojkotta den. Sorry, men civil olydnad är inte övertygande om den är omöjlig att skilja från snålhet och egenintresse.

CiteraDet är inte momsen i sig som är problemet. Det är två saker som sticker ut när privatpersoner importerar.

Jag håller med dig i sak, och tycker att hanteringen är galen och otidsenlig. Den slår särskilt hårt mot e-handel för specialintressen som saknar nationell distribution, som krigsspel. Jag tycker att man har all rätt att protestera mot detta.

Men att bli sur på utländska företag för att de inte hjälper en att fuska med reglerna, det tänjer på gränserna för rättfärdigheten i den moraliska indignationen tycker jag. Som sagt, civil olydnad som inte går att skilja från egoism är inte mycket värd som politisk aktion.

Men detta kommer väl från en speltaestare som får det mesta gratis ;)

Snowfox

Citat från: "magnus lindström"
Citat från: "Elias Nordling"

Men detta kommer väl från en speltaestare som får det mesta gratis ;)

Ouch!
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraMen detta kommer väl från en speltaestare som får det mesta gratis

Nej, det var ett tag sedan nu som jag speltestade något. Var tvungen att hoppa av speltestandet av Chandragupta pga dåliga knän.

Snowfox

>Som sagt, civil olydnad som inte går att skilja från egoism är inte mycket värd som politisk aktion.

Vet inte om politisk aktion någonsin kan bli verkningsfull för nichehobbies som vår. Är inte det lite väl optimistisk tänkt?

Med tanke på att det inte går att uppbringa en vit hantverkare (som har goda referenser) för renoveringsjobb i Stockholm måste jag säga att den egoism som tar sig uttryck här befinner sig väldigt långt ned på skalan.   :D

Elias Nordling

Kan jag inte argumentera emot. Men den mängd pengar det gnälls om här är också rätt mycket mindre.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Kan jag inte argumentera emot. Men den mängd pengar det gnälls om här är också rätt mycket mindre.

Jag fick i varjefall bidraga med 235 skr innan jag fick lov att sätta klorna i Highway to the Reich II!!
 :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

För de pengarna hade du säkert fått fem plattor kakel till badrumsrenoveringen ;-)

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Kan jag inte argumentera emot. Men den mängd pengar det gnälls om här är också rätt mycket mindre.

Det är inte gnäll Elias, det är frustration med ett system som är väldigt godtyckligt. Beskattning som bygger på godtycke hos handläggarna hör inte hemma i en rättsstat.

Och som du säger, det är kaffepengar vi pratar om, vaddan denna moraliska indignation, det är som att bli upphetsad över att folk går mot röd gubbe.

Elias Nordling

CiteraDet är inte gnäll Elias, det är frustration med ett system som är väldigt godtyckligt. Beskattning som bygger på godtycke hos handläggarna hör inte hemma i en rättsstat.

Det är väl inte godtycke, reglerna är konsekventa. Att sedan så många paket slinker igenom borde väl inte rimligen göra reglerna MER upprörande. En anledning till att det är så svårt att sälja krigsspel i Sverige är förmodligen att folk räknar med att komma undan momsen om de beställer direkt, och därför uppfattar spelbutikernas spel med moms som för dyra.

CiteraOch som du säger, det är kaffepengar vi pratar om, vaddan denna moraliska indignation, det är som att bli upphetsad över att folk går mot röd gubbe.

Tycker mer det är som folk som är arga på bilister för att de tutar åt en när de går mot röd gubbe, jag.