Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

GP har en artikel om privatimport från USA och tullavgifterna för detta. Inte specifikt krigsspelsrelaterat, men kanske intressant i alla fall.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BernadotteOnline

Någon som förstod tabellen??
 Tullens avgifter, borde vara moms, men varför är det så olika i artikels faktafält???
Borde det inte vara 25% på allt utom böcker??
I listan ser det ut som  4,5 "  Vad betyder det?

Holmgren

Citat från: "BernadotteOnline"Någon som förstod tabellen??
 Tullens avgifter, borde vara moms, men varför är det så olika i artikels faktafält???
Borde det inte vara 25% på allt utom böcker??
I listan ser det ut som  4,5 "  Vad betyder det?
Som jag tolkar det tillkommer tullsatsen utöver momsen:

Citat från: "GP"Tullen beräknas på hela kostnaden, inklusive frakt. Svensk moms tillkommer alltid - den är 6 procent på böcker och 25 procent på de flesta andra varor.
Nyckelmeningen skulle i så fall vara "moms tillkommer alltid". Därmed inte sagt att jag minns att jag fått en särskild tullsats specificerad när mina paket fastnat. Kan det vara så att om det är Posten som lägger vantarna på paketen så blir det moms + deras administrativa avgift, men om det är tullen själva som är framme så blir det moms + tullsatsen?  :insecure:

Protoman

Jag drog precis iväg en beställning på 3000 kr ($501.84), bad dem skriva "Educational material and books" på paketet.
Det är från GHQ ett gäng mikro armor grejer.

Håller tummarna.
Mats Lenngren
Skövde
"Tenderheart care bear doesn't care"

Doomfarer

Citat från: "Protoman"Jag drog precis iväg en beställning på 3000 kr ($501.84), bad dem skriva "Educational material and books" på paketet.
Det är från GHQ ett gäng mikro armor grejer.

Håller tummarna.

Undrar om tullen betalar tipsare väl?  :D
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

Om man vill få smält bly (från nedsmälta Tigrar och T34/85:or) hälld ner i halsen, är det bara att tipsa på! :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Om de försöker tulla dig för att import av metall så ska du ge dom fingret... Det har ju hänt ett par gånger att tullen gärna vill ge den tullkostnaden och den är gravt felaktig.

Protoman

jag ser krigsspel som grymt utbildande och det var några häften och böcker med i beställningen också så jag ljuger ju inte :D
Mats Lenngren
Skövde

ulve

Mångotullen tog mitt Devils Caouldron men till min förvåning har posten bara tagit 50:- + moms för att göra vad de nu gör. Det är ju i alla fall bättre än de vanliga 100 de brukar ta. När hände det här?

Doomfarer

Citat från: "ulve"Mångotullen tog mitt Devils Caouldron men till min förvåning har posten bara tagit 50:- + moms för att göra vad de nu gör. Det är ju i alla fall bättre än de vanliga 100 de brukar ta. När hände det här?

Woot? Det kan knappast vara tullen i Malmö du pratar om. ;)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

ulve

jag måste kolla men jag tror det. de kanske äntligen börjat få dåligt samvete för att de hackar så på mig.

Holmgren

Det borde finnas ett högkostnadsskydd som träder ikraft efter fler än tre fångade försändelser per år!

bambaladam

Om vi hade tillräckliga data och en vettig riskanalys kunde vi instifta en sån försäkringsfond själva. Men orka.

Protoman

Jag tycker vi ställer upp alla våra soldater och stridsvagnar och marcherar mot riksdagen för att  få slut på detta förtryck av Krigsspelaren.  :ultra:
Mats Lenngren
Skövde

BigPapaBear

Citat från: "Protoman"Jag tycker vi ställer upp alla våra soldater och stridsvagnar och marcherar mot riksdagen för att  få slut på detta förtryck av Krigsspelaren.  :ultra:

Tänk vad de ska darra när de ser våra stacktorn byggas upp utanför Rosenbad, Gamla Stan och längs Drottninggatan. Hur ska de då få supply?!? De enda vi behöver frukta är en overrun av Maud Olofsson.
En mycket bitter liten man.