Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Krigsspelskonvent och föreläsningar/filmvisning

Startat av Andreas Lundin, 14 november 2007 kl. 11:40:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hallojs!

Sitter här och funderar på min kammare (kontor) om hur man skulle kunna krydda våra arrangemang på spelkonvent (Lincon, Friendly Fire, etc). Exempelvis skulle man kunna ordna filmvisningar av sjyssta krigsdokumentärer med efterföljande diskussioner, eller bjuda in militärhistoriker att föreläsa (gratis förstås!) kring ett lämpligt ämne. En kombination av dessa två förslag skulle förstås vara optimalt. Vad tycker folk om det? Under ett konvent behöver man ändå räta ut ryggen efter att ha stått krökt i timmar över en karta. Kanske också detta skulle kunna bidra till spridningen av denna hobby???

 :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

#1
Tanken är fin, men ska man var lite mer realistisk tror jag att det är krigsspel.se's konventsgrupp (och då menar jag samtliga forumfilurer som åker på konvent) som får stå för filmvisning och föreläsning. Jämfört med den genomsnittlige konventsbesökaren, TROR JAG att många av oss har tillräckligt med militärhistoriska kunskaper för att hålla ett föredrag om ett specifikt slag/kampanj/krig. (Vilket inte säger ett dyft om huruvida man är en bra föreläsare eller inte).

Det skulle onekligen vara ett superkul arrangemang att bjuda in nytt folk genom. Kanske någonting i stil med:

Presentation av spelet
Historisk kontextualisering (föreläsning)
Dokumentär (kanske överflödig om föreläsningen är bra)
Setup och regelgenomgång
SPEL!
AAR - diskussion och analys av partiet jämfört med det historiska händelseförloppet.

Tror att det är ett superbra sätt att få folk till hobbyn på. Frågan är bara om nybörjare vill sätta av den tiden på ett konvent?

Fram med fler tankar och idéer!
En mycket bitter liten man.

f98alda

#2
Citat från: "BigPapaBear"Presentation av spelet
Historisk kontextualisering (föreläsning)
Dokumentär (kanske överflödig om föreläsningen är bra)
Setup och regelgenomgång
SPEL!
AAR - diskussion och analys av partiet jämfört med det historiska händelseförloppet.

Tror att det är ett superbra sätt att få folk till hobbyn på. Frågan är bara om nybörjare vill sätta av den tiden på ett konvent?

Låter riktigt kul, tycker jag. Och jag tror det finns ett gäng personer som gärna skulle spela krigsspel, men som inte riktigt vågar ta kontakten på ett konvent. Jag vet att jag kände det lite så innan jag ställde upp som arrangör på gothcon förra våren... Dylika föredrag kanske skulle få några fler att våga ta kontakten.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Andreas Johnson

#3
Mycket bra förslag!
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

#4
LinCon är nästa vettiga konvent. Vi får se om arrangörsintresset finns kvar.  :up:
En mycket bitter liten man.

Scipio

#5
Citat från: "BigPapaBear"LinCon är nästa vettiga konvent. Vi får se om arrangörsintresset finns kvar.  :up:
Äh, det säger du bara för att du inte orkar ta dig till GothCon i Göteborg...
Fast det är ju klart, det verkar finnas en massa krigsspelare i Göteborg också men dom verkar heller orka ta sig till GothCon så...    :down:
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

#6
Citat från: "Scipio"Äh, det säger du bara för att du inte orkar ta dig till GothCon i Göteborg...
Fast det är ju klart, det verkar finnas en massa krigsspelare i Göteborg också men dom verkar heller orka ta sig till GothCon så...    :down:

Sant. Götet är för långt bort.  :D

Problemet är även att Göteborg, precis som Stockholm, är för stort och händelserikt; det finns saker att göra där. Därför dyker folk inte upp. Om de dyker upp vill de inte arrangera, bara spela, eftersom de vet att det finns andra saker att göra som inte kräver engagemang.

I Linköping finns det inget att göra annat än att spela spel. Varför tror du Sverok har sitt HQ där?  :D  Dessutom ställer folk gärna upp och arrangerar eftersom de inser att, tja, det finns inget annat att göra.

Linköping är tillräckligt stort och ligger centralt, mitt i Sverige - norra gränsen går vid Dalälven - för att det ska bli ett deltagarrikt konvent.  :up:

/ Björn, aningen inavlad och dryg stockholmare...
En mycket bitter liten man.

tinG

#7
Citat från: "Scipio"Fast det är ju klart, det verkar finnas en massa krigsspelare i Göteborg också men dom verkar heller orka ta sig till GothCon så...    :down:
Tack för den kängan!
GothCon ligger helt fel i tiden... påskhararna måste matas, ägg målas och kycklingen plockas...  :insecure: eller hur det nu är.
Jag räknar med att kunna deltaga fullt ut var tredje år. Förhandlingarna för 2008 har inte startat ännu, först kommer ju mellandagarna!
Men visst Roger, det är taget!  :roll:

"Nu är det jul, nu är det jul igen, nu är det jul... Och där efter kommer påska!"

Jonas

p.s
Då var tvåkartors varianten på EatG (a la CB) uppsatt på bordet, inget klippt ännu.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

#8
Kängan var inte personlig...den var kommunal...

Nä jag tycker det är upp till bevis för GBGarna i år faktiskt!
Visa krigsspelssverige vad ni går för!
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

#9
Hade jag inte arrangerat Kellys så hade förstås närvaron i Kspelsrummet varit mer påtaglig för min del.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Holmgren

#10
Som historisk anekdot kan berättas att på "Konvent 77" (vilket sedemera blev GothCon) hölls ett föredrag om modern pansarstrid av en löjtnant från P4. Han var tydligen den ende av de ungefär 25 deltagarna som anlände med bil till Chalmers där konventet anordnades. Det finns en god historisk tradition att bygga på alltså!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Mattias Rönnblom

#11
Citat från: "Andreas Lundin"Hallojs!

Sitter här och funderar på min kammare (kontor) om hur man skulle kunna krydda våra arrangemang på spelkonvent (Lincon, Friendly Fire, etc). Exempelvis skulle man kunna ordna filmvisningar av sjyssta krigsdokumentärer med efterföljande diskussioner, eller bjuda in militärhistoriker att föreläsa (gratis förstås!) kring ett lämpligt ämne. En kombination av dessa två förslag skulle förstås vara optimalt. Vad tycker folk om det? Under ett konvent behöver man ändå räta ut ryggen efter att ha stått krökt i timmar över en karta. Kanske också detta skulle kunna bidra till spridningen av denna hobby???

 :insecure:

Det är en bra ide. Någon författare kanske vill prata om sin nya bok? En annan tvist att gå mer på spel-delen av hobbyn, och ta in någon som kan dra grunderna i t ex spelrelaterad sannolikhetslära.

Rydfalk

#12
Vad kostar det att annonsera hos SMB(i Pennan & Svärdet)? Det måste väl vara där som de icke aktiverade men möjliga krigsspelarna huserar idag?

Alternativt köra ett samarbete med SMB? Kom till LinCon/Friendly Fire (ok kanske lite för litet trots allt...), visa upp och sälj era produkter, ta med en författare som kanske vill hålla ett föredrag så sätter vi upp spel på det temat.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

#13
Populär Historia hade en liten notis/artikel om brädspel (Memoir'44 och något till nämndes) för något år sedan. De (och liknande tidningar) når säkert också ut till många möjliga krigsspelare. Fast där lär man ju inte ha råd att annonsera. Skicka in ett läsarbrev och tipsa om hobbyns existens kanske.

BigPapaBear

#14
Citat från: "Mattias Rönnblom"Någon författare kanske vill prata om sin nya bok?

Smart. Billigare än att ta in en föreläsare. Rentav gratis.
En mycket bitter liten man.