Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Panzer Grenadier

Startat av berna, 16 november 2007 kl. 10:21:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

berna

Någon som spelat nämnda spel, är det bra? Är det snygga kartor, blippar, fungerande system etc? Det verkar finnas många expansioner...var ska man börja?

Tacksam för kommentarer.

Andreas Lundin

Jag förutsätter att du menar spelet från Avalance Press. Jag köpte spelet i början av 2000-talet, men tröttnade på spelet ganska omedelbart och sålde det. Har aldrig förstått varför spelet är så poppis på vissa håll. Detta är de taktiska spelens motsvarighet till minimjölk. :ultra:

Kartorna är fula och oengagerande.

Systemet är så enkelt att spelandet blir repetetivt och enahanda.

Till spelets fördelar kan väl sägas att det är ganska tjusiga och tydliga counters. Varje counter representerar en pluton, så spelet fyller därmed en nisch som inte är så vanlig i krigsspel. Jag önskar att det fanns (/jag hade tid att skapa!?) ett krigsspel på nämnda nivå som jag själv skulle kunna uppskatta.

Andra fördelar är (för vissa typer av krigsspelare) alla expansioner.

Det står någonstans på något forum att reglerna blivit bättre med åren, men jag ställer mig tveksam till det. Inte min påse helt enkelt. Jag vill på den här nivån ha mer detaljer. PG blir i mitt tycke alldeles för abstrakt. Att AP offrar detaljrikedom för att få ett enkelt system gör samtidigt att spelet blir som minimjölk. Utspätt och ointressant.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johnson

Jag har också varit lite intresserad av PG men avstått hittills pga liknande kommentarer. Vad finns det för alternativ om man inte vill spela ASL egentligen?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Johnson"Jag har också varit lite intresserad av PG men avstått hittills pga liknande kommentarer. Vad finns det för alternativ om man inte vill spela ASL egentligen?

Jag har köpt PG men inte kommit igång, då jag inte har haft någon som var intresserad. Andreas visade mig Combat Commander Europe, vilket var intressant och lätt spelat. Dock på Squad nivå och oxå generellt, med flera detaljer finns inbyggda i de kluriga kortdrivna momenten.

Andreas Lundin

CiteraVad finns det för alternativ om man inte vill spela ASL egentligen?

Tactical Combat Series till exempel.

Men jag är lite avogt inställd till den seriens avancerade 'book-keeping' i form av op-sheets. Borde gå att göra detta enklare. Jag får konstruera ett eget system... :roll:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

För låg nivå. Varje counter skall vara en pluton (tycker jag)!  :)

Strv102r

Som gammal Squadleader fantast tycker jag att det finns ett klart värde i gruppbaserade spel. Nackdelen är att man hamnar i ramen "bataljon anfaller kompani" om det ska vara spelbart. Ren stridsteknik. Ofta vill man ha lite mer taktik. Brigad eller division anfaller bataljonstridsgrupp?  Jag tycker fortfarande att Panzerblitz/leader/arab-isreaeli wars är helt OK om än en aning simpla. De duger för oss på jobbet när vi vill öva ett snabbbedömande och ha en opartisk avdömning och inte har tid att skapa ett egen exempel. Rent proffesionellt tycker jag att TCS är helt... UNDERBART! Men det tar tid. Den tiden har vi inte på jobbet, men på fritiden ser jag fram mot att ta en jättebit av detta. Pledga GD 42 era sengångare!
PG har jag inte spelat. Det ser lockande ut med alla expansioner och snygga "blippar". Men samtídigt känns det som Squadleader på plutonsnivå. Tittar jag på kartorna får jag dåliga vibbar. Ser ut som squadleaderkartor vilket inte är bra för ett spel på (lägre) taktisk nivå. Känns inte helt OK helt enkelt. Ett grafiskt uppdaterat Panzerblitz? Då duger orginalet!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Man borde ju prova TCS. Det skiljer ju bara en bokstav från, ja ni vet vad.  :D

Har aldrig gillat taktiska spel, med undantag för Squad Leader. Combat Commander var inte riktigt min påse, men jag tänker ge det en andra chans när Medelhavsboxen kommer.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Bara för att frågan kommit upp och jag funderat länge på det: nu skall jag banne mig göra ett eget taktiskt jävla spel! Så det så!

:ultra:  :ultra:  :ultra:

tinG

Andreas du borde hämta hem ett TCS: Semper Fi! Det rokkar och i denna tjusiga låda finner du små scenarion och en god introduktion till TCS.

Självklart har man en preorder på GD'42! Faktum är att jag sitter på hela serien och har inga planer på att hoppa av TCS-tåget. Särskilt nu efter 4.0 regelrevisionen. Det har blivit MYCKET bättre taktiskt, även om jag kan känna mig böjd till att hålla med herr Fagers invändningar mot ett alltför taktiskt detaljerat komp/bat. nivå spel med egentligt fokus på ordergivn...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Hela Op-sheet biten i TCS kan ju lyftas ut om man så vill utan att det kräver några som helst house-rules eller modifikationer.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "tinG"även om jag kan känna mig böjd till att hålla med herr Fagers invändningar

Jag har alltid rätt. Det är det som är det jävliga.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"även om jag kan känna mig böjd till att hålla med herr Fagers invändningar

Jag har alltid rätt. Det är det som är det jävliga.

Och dessutom alltid lika prydligt ödmjuk...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mattias Rönnblom

Citat från: "berna"Någon som spelat nämnda spel, är det bra? Är det snygga kartor, blippar, fungerande system etc? Det verkar finnas många expansioner...var ska man börja?

Jag läste reglerna och tyckte det verkade väldigt dåligt. Avalance Press bör man väl över lag undervika, tycker jag det verkar som. Snygg design dock, men det verkar stanna där.