Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nätverkande krigsspelare!

Startat av BernadotteOnline, 18 november 2007 kl. 18:35:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "jerry"Får man problem om man helt enkelt tar sin gamla karta o knallar ner till den lokale fotografen/reklamateljen, o slänger i hans sanslöst knivskarpa kopiator o får ut en red barricades karta bättre än originalet för 200:-

Vad kostar det sen när Hasbro stämmer dig?  :lol:  :lol:

Stardust

Jag har en idé...

Skulle det inte gå att konstruera någon sorts ljusbord (tänk sådant som fotografer har) med rutmönster/ underlägg. Detta rutmönster skulle man sedan kunna fylla med olika sorts hex information (terräng, hus vad vet jag) för att kunna använda för att snabbt skapa kartor. Detta skulle även fungera med att man kan lägga en annan karta under och använda denna och inte behöva skapa sig någon egen.

Skulle väl funka bra med t.ex olika figurspel samt spel som ASL där alla kartor är uppbyggda på samma sorts hexar. Det skulle väl kanske funka sämre med enorma spel som t.ex Case blue.

Det man gör pengar på är tillverkningen av borden samt att man gör kartor/kartmallar för borden.

Kanske något att försöka sig på.

Hoppas att ni förstår vad jag menade.

Andreas Lundin

Jo, jag förstår. Ser inte marknaden som tillräckligt stor för att priset på produkten skulle kunna komma ner på skälig nivå dock.

Men man skulle helt klart vilja ha något liknande.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Stardust"Kanske något att försöka sig på.

Tror inte det. Gizmos säljer dåligt i denna konservativa branch.

Stardust

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Stardust"Kanske något att försöka sig på.

Tror inte det. Gizmos säljer dåligt i denna konservativa branch.

Ja krigsspelsbranchen, men nu tänkte jag ju även på figurspelsbranchen som kanske är lite mer öppen för gizmos (eftersom hela den grejen bygger på just gizmos)  :)

----------------------

Dessutom behöver man ju inte sälja borden utan man kan ju sälja ritningar för borden samt dessa kartor/kartmallar som behövs.

pelle

Det finns folk som bygger stora vita bord de projicerar saker på med projektor(er) antingen underifrån (tunnt vitt bord) eller ovanifrån. Ofta sammankopplat med kameror och en dator för att kunna göra balla multimediasaker, eller spela spel mot datorn. Projicera en spelplan på ett bord borde vem som helst med en projektor på kunna rigga upp lätt, men man måste nog ha en rätt bra projektor för att det ska se hyfsat ut. Brukar gå att hitta en massa filmer på youtube. Mest multimediaprojekt på olika universitet.

Nöjer man sig med en lite mindre spelplan borde man kunna lägga en LCD-tv ned och ha som bord (men något i mitt bakhuvud säger något om att sådana skärmar inte mår bra av att ligga ned så det kanske inte är så smart ändå; upplösningen jämfört med en papperskarta är såklart katastrofdålig).

Man kan ju fråga sig nyttan kanske. :)

f98alda

Citat från: "pelle"Nöjer man sig med en lite mindre spelplan borde man kunna lägga en LCD-tv ned och ha som bord (men något i mitt bakhuvud säger något om att sådana skärmar inte mår bra av att ligga ned så det kanske inte är så smart ändå; upplösningen jämfört med en papperskarta är såklart katastrofdålig).

Såvitt jag vet borde det inte vara några problem att lägga en LCD-skärm ned. Det är ju inte direkt så att gravitationen kommer att göra någon större skillnad jämfört med magnetfälten som styr de flytande kristallerna...
Så länge du har vettig ventilation runt dem ska det nog inte vara något problem.

(Disclaimer: jag kan givetvis ha fel, så kolla gärna med någon som verkligen har koll innan ni testar...)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Stardust

Ja men en LCD blir dyrt, dessutom kommer Microsoft (tror det var dom) att släppa ett sådant bord snart. Känns billigare med två lysrör och lite plexiglas.

Dock vore det väldigt coolt med ett interaktivt bord gjort för spel gärna tryckkänsligt för att kunna röra blipparna direkt på bordet. :)

pelle

Tryckkänsligt? Nä, de coola borden har vita (eller genomskinliga, om spelplanen projiceras underifrån) brickor, med antingen en radiogrej i eller streck/färg-koder på, som datorn hela tiden håller koll på var de befinner sig, så att rätt bild projiceras på/under/runt brickorna. Fast jag kan tänka mig man blir knäpp efter ett tag av att bilden på brickorna försvinner när man lyfter upp dem från bordet för att titta närmre på något.

Microsofts bord skulle väl också ha någon sorts radiosak för att pejla var saker på bordet befinner sig, eller blandar jag ihop det med något?