Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fagers Fråga II - Konstigaste regeln du läst.

Startat av A F, 18 november 2004 kl. 20:33:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 23 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "silversixx""Tja vi fick ju vapen utav britterna för att panga på tysken. Men tysken var mycket roligare och framförallt trevligare än vad britten var så vi pangade lite på allting, även om det ansågs vara roligare att panga på italienare och fransmän."

Det är lustigt det där att många nordafrikaner tycks ha betraktat Tyskarna som de "trevligaste." Det måste bero på att man hade minst med dem att göra.

Har du läst "An Army at Dawn"? Där kan man bland annat läsa hur amerikanerna kliver i land i Algeriet laddade med regler om hur de inföddas tro och så vidare ska repekteras, allt formulerat på oskuldsfullt amerikanskt sätt.  Det första man ser av den inhemska befolkningen är hur den plundrar sårade amerikaner utanför Oran. Sen tar man i princip efter främlingslegionen och betraktar alla infödda utanför tätort som lovliga byten för prickskytte.  Förjävla dystert.

silversixx

Har faktiskt inte läst boken men jag får lägga till den i min lista :)
Tja, att loota kroppar är ingenting ovanligt vid krig, fast Algerer kan man inte lita på, djur som dom är ;) Fast värre är det nog med Libyer om man ska tro på den tunisiska misstron om folk ;)
Fast du missar en sak; När det stog klart att britterna skulle vinna så började folk panga på tyskarna, framförallt pga att man fick betalt per skalle...

A F

Citat från: "silversixx"Har faktiskt inte läst boken men jag får lägga till den i min lista :)

Mycket bra bok om USAs inträde i kriget. Ledigt en av både de bästa och mest välskrivna böckerna om VK2 jag läst.

Citat från: "silversixx"Fast du missar en sak; När det stog klart att britterna skulle vinna så började folk panga på tyskarna, framförallt pga att man fick betalt per skalle...

Dystert. Britterna kunde nog alla knep i den boken. :down:

A F

Roger? Tappade du greppet?

Olle P

Citat från: "Anders Fager"• Flat Top (AH) Flotiljer av flygplan väjer inte för bergskedjor. Har de beordrats att hålla låg höjd så håller de låg höjd. Rätt in i Nya Guinea.
"Låg höjd" är ju alltid relativt marken, aldrig i absolut höjd. Självklart kan man då flyga strax över mark- eller trädtoppshöjd över Nya Guinea.

Vad gäller terrängen i Tunisien så är mitt bestående minne från rundresan jag gjorde där för ganska exakt 19 år sedan att man sällan kunde se särskilt långt.
Även om stora delar av landet är platta så är de också uppodlade och har rader av träd och buskar som vindskydd.
De platser i det "platta" landskapet som inte är uppodlade eller har kraftig växtlighet är fortfarande tillräckligt kuperade för att innehålla många dolda ytor (dalar och sänkor).
Gränsområdet mot Algeriet är väldigt bergigt, och Djävulens Badkar är sommartid en platt saltöken.
... men även om det är platt öken så begränsas sikten av luftdaller och/eller dammoln.

/Olle

Yngve

För att återgå till trådens orginalfråga:

(Jag tror jag nämnt detta i någon annan tråd)

I det gamla "Krieg!" (Descision Games) kan tyskarna få en bricka som representerar de modernaste typ-21-ubåtarna. Den brickan klassas som ytterligare en "Air Support Unit"!

tinG

OCS 4.10 v.35

Citera√ 21.10 Anti-Raider Rules
These rules are for those concerned that some little suicide unit might cut off large stretches of front-line from trace supply. Many feel such rules are not needed as one of the points of the system is that the player is responsible for his own rear areas and that players who pull units out of the rear and run them toward the front deserve what they get.
That said, here are two options you can apply if you feel such a thing might happen, or your opponent is the kind of slimy guy who thinks along these lines.

21.10a Godzilla. Deep in the enemy rear areas lurks a giant, hungry lizard. Units fear monsters, so they prefer not to go too far out on a limb, else they become lizard food. Defining what a 'raider' is for this is difficult, so players will need to use common sense. Qualifying units tend to be small, out of trace supply, out of range of an HQ, and positioned so they block enemy supply trace (and that is their primary purpose). If you
find a unit or stack that seems to qualify, Godzilla eats them and they reappear in the dead pile.

21.10b Shift-Off. At the end of the Exploitation Phase, the non-phasing player can declare a "Raider Check." He points at railroads that have just been blocked by enemy movements that will prevent his HQs to remain in trace supply (note that trace between 68 the HQ and the unit is not a concern here, only from the HQ back). The owning player must shift any Move or Strat Mode units on those railroads one or two hexes so they are no longer sitting on a railroad needed for trace. Combat Mode units need not retreat.

p.s. detta är en optional regel...

j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Commissar_Piotr

Citat från: "Anders Fager"Arrrrghhh. :shock:  ASL-varning.

Hej Grabbar och Anders

Om man lär sig läsa så kan spel vara betydligt mer än bilderna!!!
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

Vvornth

Jag tror Krigsspel.se fått sitt första troll.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Holmgren

Citat från: "Vvornth"Jag tror Krigsspel.se fått sitt första troll.

Nej, det har vi haft tidigare. Dessutom har den gode kommissarien skrivit mindre provokativa och mer givande inlägg än de här. Undvik därför att skriva onödiga svar och påhopp så kan det som redan står få stå kvar och så slipper vi radera en massa annat strunt som detta kan generera!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Håkan

Mitt förslag:

"Exception: Dead camels can be transported by air"

BigPapaBear

Citat från: "Håkan"Mitt förslag:

"Exception: Dead camels can be transported by air"

Vilket spel?
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Vilket spel?

Som sagt.

Håkan

CNA = Campaign for North Africa

Regeln behandlar vad som får och inte får flygtransporteras - kamelkavalleri tillhör den senare gruppen (men det finns ett undantag).  :)

Håkan

En annan kandidat gäller fallskärmsjägare i Black Sea, Black Death.

Då släpper man brickan från 2-3 fots höjd över spelplanen - lär ge samma utfall som en massa tärningsslag och tabelltittande.

Lateral logik i utsökt enkelhet.