Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay APs Alamein

Startat av Strv102r, 28 december 2007 kl. 21:13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Tack för ditt snabba svar. Jag får välan vänta tills någon rea infaller, hamsterkänslan kommer tveklöst att besegra mina ekonomiska betänkligheter. På tal om AAR så uppskattar jag dina analyser och förloppsbeskrivningar. Det får det att låta som beskrivningar av verkliga händelser och gör det mer spännande. Sedan måste jag tillstå, i egenskap av icke-militär, att det är intressant att läsa en yrkesmans syn på spelen i vår lilla hobby. Vi får väl se om jag kan få med mig någon på ett parti i något av de andra spelen i serien.  :up:

Strv102r

Tackar så mycket! Men jag kan inte låna dig några pengar  :wink: .  Jag har ledig tid i överflöd för alla förbandövningsdygn förra året (därav spelandet) , men inga pengar att göra något större skoj med. Statsanställd...
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Inte behöver jag några pengar inte. Som kommunalanställd med tre barn varannan vecka så regnar stålarna in.  :P  Jag kan också sova tryggt nu när jag vet att konungariket försvaras av nio batoljoner tappra svenskar.  :lol: Tänk vad man lär sig här på forumet. Allvarligt talat så har jag svårt att hitta tid att spela på, men AAR har en tendens att peppa mig att ställa upp och putta runt lite blippar på måfå.  :up:

Strv102r

Det underlättar ju att vi när flyttade tillbaka till Skövde efter P18 möte med patrullen valde att bo 500 meter från mitt föräldrahem. Min far kan komma hit på 5 min varsel... Då är det lätt att spela.
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Spelar du mot farsgubben? Härligt freudianskt att besegra sina dagars uppkomst i blippspel. Undrar om inte min farsa önskar sig El Alamein i födelsedagspresent....   :o

Strv102r

Gubben är ju pensionerad officer i brigadchefsskiktet. Vi har spelat länge. Och det du skriver var just vad jag gjorde. Han är ju Rommelfantast (som alla andra pansarofficerare från 50-60 talet) så jag köpte Alamein och gav honom chansen att lyckas bättre i julklapp!

Titta genom replaysen på McArthurs return etc så framgår nog sammanhanget.

Sten Ekedahl

Citat från: "Strv102r"På din tid hade vi 36 brigader i armén. Av dessa var 6 pansar och resten olika grader i helvetet av infanteri. Innebär ungefär motsvarande storlek som pansararmé afrika (och då struntar vi i alla 100 lokalförsvarsbataljoner). Idag har vi sex mekaniserade bataljoner och två lätta mekaniserade bataljoner + 1 luftburen bataljon = 1 tysk pansardivision. Jag undrar om jag inte trivts bättre på din tid Sten...

Ja, och vi hade drygt 20 stridsflygdivisioner (fast på 50-talet var det som mest; 54 divisioner !) mot fyra idag.
Those were the days... :cry:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Morgonen 4 september:

Under 3 september lyckas 102 Inf driva tillbaka den mest västra delen av 9 A inbrytning, men uppföljningen tillsammans med 185 Folgore tvärstoppas. 9 A sitter kvar i 101 ställningar.

DAK fortsätter att försöka stånga sig genom 28 Maoribataljonen (under den gröna befästningsmarkören mellan 7A symbolen och 15 Pz symbolen. Denna, och dess britiska stödförband som Valentine strv, 6 Pdr Pvpjäser och en bataljon ur 44 div, håller stånd med föruster. Tyskarna börjar ta mer förluster nu. I ett försök att få bättre läge inför följande anfall mot denna nyckelposition anfaller tysken på kvällen istället mot en annan angränsande ställning (omedelbart väster om 28 maori) . Tysken får maximalutfall vilket innebär att av två reducerade brittiska motoriserade skyttebataljoner och en fullstark Valentine Strvbataljon blir det bara snor kvar. Men snoret retirerar inte utan strvkompaniet (för det är vad som blir kvar) förstärks med nya förband vilket innebär att när solen går ner har tysken inte komit någon vart under dagen. Hans tunga artilleriförband har överlag 50% av RU (reglementerad utrustning) i ammunition och det finns nu inget mer att hämta. Nästa underhållskonvoj kommer om 48h... Min tunga ammunition är också nästan slut, men det medeltunga artilleriet är mycket bättre på att understödja defensiv strid än det tunga så för mig är det ingen katastrof.

Jag avser fortsätta att låta flyget genomföra CAS uppdrag för att hindra tysken att bryta genom. Under den 3. september lyckades vi nog knäcka det tyska jaktflyget vilket innebär att mer resurser kan läggas på markmål.

Strv102r

Mörkret faller den 4 september.

Dagen har i stort varit en upprepning av dagen innan. DAK har gjort en ny serie anfall mot samma anfallsmål med ungeför samma resultat. Tack vare kraftigt artilleriunderstöd, flygunderstöd och befästningar hejdas alla anfall, om än med bara små förluster på tyskarna och med stora för mig. Inga anfall genomförs med 164 eller 101. Ramcke genomför ett anfall men hejdas med stora förluster på brittisk sida och små på tysk. Lägesbilden är således identisk med föregående dags.

Den tyska artilleriammunition tar slut vad avser tung am och medeltung börjar tryta den med. Morgonen 5 september kommer en ny underhållskonvoj men värdet av denna minskas då det tyska flyget nu är knäckt och RAF har i stort sett totalt luftherravälde. Det han vinner under två speldrag i ny ammunition (sedan är det tomt på tung am igen) förlorar han i att nästan allt mitt flyg nu kan satsas på markmål. Jag har gott om reserver att fylla på med i den i sig ogynnsamma utnötningen vid Alam Halfa medan han har ont om tid innan spelet är slut. Han uppfattar fortsatta anfall som meningslösa.

Han fattar beslutet att under mörkret dra ur och återgå till startläget för att gräva ner sig och invänta 8 arméns motanfall som historiskt kom ett par månader senare.

Skillnaden mot det historiska utfallet var att anfallet mot Alam Halfa kom längre västerut än historiskt. Annars ganska historiskt utfall i det stora hela.

[/img]

Strv102r

40% rabatt på APs sortiment ett par dagar, till den 15:e. Den som är intresserad av spelet men tycker att det är för dyrt till normalpris, vilket det är, har en bra deal nu.

http://www.avalanchepress.com/index.php

Snowfox

Jag håller med om att dina AAR är mycket bra. Suveränt presenterade och läsvärda. Enda felet med dem är att de skapar oreda i min "att spela hög"  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Scipio

Har följt dina AARs med stort intresse och dom har fått mig att till viss del övervinna min inbyggda skepsis mot AP.
Särskilt Alamein har lockad mig mycket.
Så med tanke på 40% rabatt och den låga dollarn så blev jag tvungen att lägga en beställning för att jag tyckte att 200$ kändes lite väl saftigt för att köpa Alamein otestat.

Jag beställde:
Alamein                                        
Gazala 1942                                  
Alsace 1945                                  
Red God of War                            
Bitter Victory: The Invasion of Sicily, 1943
Red Vengeance
Defiant Russia  
Strange Defeat

Summa: $337
Med rabatt: $202
I kronor: 1200 kr...

Klart överkommligt med andra ord.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Citat från: "Scipio"Har följt dina AARs med stort intresse och dom har fått mig att till viss del övervinna min inbyggda skepsis mot AP.
Särskilt Alamein har lockad mig mycket.
Så med tanke på 40% rabatt och den låga dollarn så blev jag tvungen att lägga en beställning för att jag tyckte att 200$ kändes lite väl saftigt för att köpa Alamein otestat.

Jag beställde:
Alamein                                        
Gazala 1942                                  
Alsace 1945                                  
Red God of War                            
Bitter Victory: The Invasion of Sicily, 1943
Red Vengeance
Defiant Russia  
Strange Defeat

Summa: $337
Med rabatt: $202
I kronor: 1200 kr...

Klart överkommligt med andra ord.   :up:

De första fem har jag ju provat och gillat. Allt detta för 1200... Jättebra deal även när TULLMONGOT griper in.

BigPapaBear

$30 frakt för ett litet spel. Bunker Hill tar $11 för att skicka samma titel!

Känns som att "rean" äts upp av frakten. Man måste nog köpa en Roger-mängd för att det ska löna sig...  :down:
En mycket bitter liten man.