Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World in Flames

Startat av Nicklas, 13 april 2005 kl. 10:37:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Nicklas

Då tid och plats för WIF är ganska begränsad så har jag spelat en del WIF med hjälp av Cyberboard, i PBEM variant.
 Jag funderar på att sätta upp ett nytt parti om det finns någon som är intresserad.

Delirium

Jag är dum nog att tänka mig WiF igen, men jag har inte tid just nu, och absolut inte via internet. Om du flyttar till Göteborg så... ;)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Nicklas

Jag är förnärvarande involverad i ett Classic parti och skulle behöva lite tips då jag har fått ett välkommet problem att fundera på.

Jag spelar Axis och har haft ganska stora framgångar, det är nu i slutet på M/J 1940.
 Jag har tagit större delen utav Frankrike och kommer antaglien att kunna ta alla franska fabriker utom Marsielle denna turn.
Rumänien är en full ally då jag sade nej till Ungerns och Bulgariens krav efter krav på Bessarbia. Jag har tagit påde Sofia och Budapest denna turn så ungern och bulgarien kommer att erövras.

Italien är endast i krig med Frankrike och de har egentligen inte haft några stridighter förutom att jag landsatt ett HQ och en corps i Syrien och kan få in en Mech och en Inf till från libyen denna turn för att aligna Iraq, har då endast kvar en GAR i Tripoli. Egypten är välförsvarat med 1 HQ, 1 Mech och tre land corps.

Japan har gått bra mot Kina

Min ursprungliga plan var att efter Frankrike erövra grekland och på så vis aligna yugoslavien, samt att aligna Iraq och Persien om möjligt, för att sedan genomföra en 41 Barbarossa.

Nu har jag lite mer tid på mig så frågan är vad jag ska göra med den extra tiden.

Spanien och Gibraltar? Kommer jag att hinna med både det, grekland och mellanöstern och ändå kunna anfalla ryssland tillsammans med Japan 41, jag tror att det kan bli tight.

England är starkt de har endast förlorat nån convoy och har massa trupper hemma i england.
US entry ligger högt och han har gjort många options.
Ryssland har mest suttit still.

Några tips?

Mikael Rosenqvist

Tjaba!

Vårt parti stretar vidare och har nu nått sommaren 1942. Alla är i krig med alla (nästan då varken Japan eller USSR vill slåss mot varandra). Axxis har verkligen rensat kartan och tränt tillbaka UK ordentligt. Hela Nordafrika, Australien, New Zeland och Mellersta Östern är i deras händer. Ett av tyskens mål med spelet var att testa en invasion av Turkiet men i och med det så bröts pakten så att USSR kunde anfalla istället.

Östfronten är inledd men tidigare höga tyska förluster och ryssk surprise har inte skapat det sedvanliga Barbarossa-flodvågen - tvärtom. Långsamt pressar sig tysken österut medan ryssen anfaller och lyckas med en del. Britten och amerikanen utnyttjar väntetiden (på nya trupper) med att flygbomba Tyskland och klipper en 4-8 poäng varje spelvarv - och då har inte de bättre planen kommit in än.

Om det här partiet ska bli historiskt krävs ett enormt uppbåd på den allierade sidan men för varje motgång ser man ytterligare en aspekt på spelet som måste beaktas, studeras och planeras för. Tufft men kul.
Oensarn

Erik S

Äntligen var det dags igen för ett nytt WiF parti. Efter ett sommaruppehåll ska vår grupp börja om igen. Den här gången är vi iofs en spelare mindre, men det bör gå finfint ändå. Ikväll drar det igång!  :up:

Mikael Rosenqvist

Tjaba!

Partiet segar sig vidare med en del kul överaskningar (för Axxis). Tysken fäller en kommentar typ "va´ fighters ni har i England, det vinner man inget krig me" bara för att sedan se hur britten hoppar i land i Danmark. Gissa vart jaktflyget står nu - hela Jylland är förvandlat till en stationär CV som skyddar 4-LND in över riket!

Japanens grepp om Pacific och Italienarens om Medelhavet är stenhårt. Ryssen roar sig med sin flotta i Svarta Havet, när han inte motar Wehrmacht i grind. Impulserna går långsamare nu, men det är ett väldigt udda parti som spelas just nu.
Oensarn

Scipio

Citat från: "Mikael Rosenqvist"men det är ett väldigt udda parti som spelas just nu.
Hur brukar ett vanligtvis ett WIF-parti förlöpa?
"Randomization is too important to be left to chance"

Nicklas

Citat från: "Scipio"Hur brukar ett vanligtvis ett WIF-parti förlöpa?

S/O -39 TYskland tar Polen & danmark. Japanen inleder en offensiv där kinesen är som svagast har han tur fortsätter han för att krossa kina har han otur går han i försvar och förbereder krig mot USA.
N/D -39 Nederländerna faller
M/A 40 Belgien faller
J/A 40 Frankrike faller
Slutet av 40 antingen anfall på spanien/gibraltar eller Jugoslavien/Grekland
M/A -41 Operation Barbarossa
M/J -41 Dnepr korsas
Hösten/Vintern -41 Moskva faller
Japan anfaller vintern 41/42 tar Rabaul/singapore och Manilla omedelbart.
Sommaren 42 Tyskaran stoppas vid kaukasus.
Slutet 42 början 43  Italien faller för de västallierade
43 Allierad landstigning i väst som kör fast.
43 ryssarna kan ta tillbaka lite mark eftersom tyskarna drar trupper västerut.
44 Allierade på offensiv överallt, japan förlorar sjöherreväldet, kina avancerar.

Men det finns i och för sig inte några vanliga WIF partier

Erik S

Jag håller på och bygger en sida för att rapportera WiF partier. Adressen är http://www.wargamer.co.nr. Tyvärr är jag rätt kass på att göra sidor snygga direkt, men med lite tid och goda råd kanske det kan bli bättre.

Kolla gärna på rapporten och säg vad ni tycker. Är det tillräckligt/för mycket information? Gör layouten att ni tröttnar direkt? Andra saker?

Vore trevligt med lite åsikter.

Yngve

Citat från: "Erik S"Vore trevligt med lite åsikter.

Trevligt att varje sida (turn) börjar med ett sammandrag, då kan man få en snabb känsla för vad som händer.

I min browser (IExplorer) så vad det dock mest svart text på svart botten, vilket är lite svårläst....

Erik S

Hoppsan, verkar vara en hel del som inte funkar i explorer där...  
Fixar det. Tack för tipset.

t80u

Heh, om det finns wif-intresserade spelare i Halmstad-området så är jag mer än intresserad!  :ultra:
Staffan Olsson
Halmstad University Gamers (HUG)

sfclinken

Jag spelar just nu 5th edition via Cyberboard och det flyter utmärkt. Fascist tide, här är en bild från situationen årsskiftet -40/-41. Kanske ska påpeka att det är mitt första WiF parti och att jag är Allierade.

Vi har spelat i 5 veckor och kommit 1 år in i scenariot så det flyter på alldeles utmärkt.

http://www.boardgamegeek.com/image/117251

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Väldigt vad intensivt det verkar vara i afrika! Hur har kriget på den fronten varit?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon Karlsson

Citat från: "Andreas Lundin"Väldigt vad intensivt det verkar vara i afrika!

Fast det ser inte så intensivt ut längre. Alla i Afrika är out of supply och flippade, eller är det bara så brickorna ser ut i Cyberboard?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!