Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PDF komprimering ?

Startat av Klas Malmström, 20 januari 2008 kl. 12:47:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Någon som känner till något bra program för att komprimera PDF filer ?

Alltså jag har stora (o-komprimerade) PDF filer som jag vill konvertera till mindre filer.
Klas Malmström
Linköping

A F

Citat från: "Klas Malmström"Någon som känner till något bra program för att komprimera PDF filer ?

Alltså jag har stora (o-komprimerade) PDF filer som jag vill konvertera till mindre filer.

Vad är det i filerna?

Klas Malmström

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Klas Malmström"Någon som känner till något bra program för att komprimera PDF filer ?

Vad är det i filerna?
Mest text och en å annan bild.
Klas Malmström
Linköping

A F

Ska du inte trycka grejorna så kan du ju börja med att destilera om pdfen för "screen" - det brukar hjälpa.

BernadotteOnline

http://www.download.com har flera olika pdf freeware varianter.

Klas Malmström

Citat från: "Anders Fager"Ska du inte trycka grejorna så kan du ju börja med att destilera om pdfen för "screen" - det brukar hjälpa.
Jag scannar in t.ex. ASL scenarion. I min scanning-programvara så kan man ställa in Standard eller High komprimering.

Problemet är att använder jag High komprimering så klarar
programvaran inte alltid av att få alla färgerna korrekta.

Så jag tänkte om det kanske går att komprimera filen i efterhand på något sätt.
Klas Malmström
Linköping

A F

Men varför gör du dem till pdf-er?

BernadotteOnline

Citat från: "Anders Fager"Men varför gör du dem till pdf-er?

gissning:
Många scanner-mjukvaror konverterar direkt till pdf, inte alla erbjuder t.ex.  tiff-format.

A F

Då ta man befälet över sin scanners mjukvara och ber den att göra en tif, bmp eller jpg istället. Scanna i 300 dip och se hur den blir när du skriver ut den. Ta sen ner den till 150 och sen 72 och prova.