Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

Drive on Paris (SCS)

Startat av sfclinken, 24 februari 2008 kl. 21:35:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Har nu påbörjat ett parti DoP och det tog inte lång tid innan det dök upp en massa funderingar kring hur reglerna ska tolkas. Har läst en massa på CSW men blir inte klokare för det. Olika spelare verkar köra på olika sätt.

1) Enligt reglerna (1.2d) är det INF divisioner som kan konvertera järnvägar. Betyder detta att Emmichs enheter inte kan konvertera eftersom dom är brigader?

2) Enligt 3.3a kan Siege guns bara flytta längs med railroad hexes. Måste de hexes vara konverterade?

Om vi svarar ja på någon av ovan frågor (eller båda) så är det omöjligt att få fram Skoda intill Liege på T2. Men i många AAR så verkar folk ändå ha Skoda framme i T2. Jag får alltså inte ihop det, vad gäller?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#1
Hittade följande på CSW:

"1.Can the Siege Guns move into rail hexes that have not been "converted" to friendly by an infantry division? This is critical to the Germans firing at Liege on Turn 2 or not.

* Nope, they must be "converted".

2. Or, does the rail "conversion" (Rule 1.2d) only affect supply trace?

* Trace, rail movement (the trains) and the Seige guns.

3. Do the Emmich Assault units count as an infantry divisions for converting rail hexes?

*Nope, they are not divisions.

Dean"


Detta förvirrar bara ännu mer för Dean pratar själv om hur viktigt det är att få fram Siege Guns i T2. Men det går inte om man kör med ovan regelr..
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

#2
Har du kollat i den vanliga erratan?

sfclinken

#3
Citat från: "Anders Fager"Har du kollat i den vanliga erratan?

Ja (tror det iallafall)...

Men vi kör som det står ovan. Blir iallafall historiskt korrekt. Den 12:e startade bombardemanget med de stora pjäserna vilket är T3 i spelet.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#4
Kort rapport från mitt och Jonas parti.

4-7 Augusti (T1)

Mobilisering pågår för fullt på båda sidor. Emmich´s stormtrupper går över den Belgiska gränsen tillsammans med kavalleri. Målet är Liege. I övrigt förhållandevis lugnt.

8-11 Augusti (T2)

Tyska 1:a och 2:a armén går över gränsen till Belgien. Liege omringas och belägras. En 30.5 cm mörsare, Skoda tillverkad börjar rullas fram mot fortet för att mala det sönder och samman.

I Elsass/Lothringen bryter tyskt kavalleri igenom den franska försvarslinjen vid Luneville och överaskar och tillfångatar General Auguste Dubail. Chefen för Franska 1:a armén och ansvarig för Plan XVII. Dock låter sig inte fransännen avskräckas utan sätter in ett kraftigt motanfall som kastar tillbaka tyskarna över gränsen igen, dessutom stöter de 2 mil in mot Saarbourg. Söder om Vogeserna intar franska enheter Mulhouse och Altkirch.

12-15 Augusti (T3)

Med både 42 cm och 30.5 cm pjäser från Krupp och Skoda mals Liege sakta ner till smulor. Kvar i staden finns ett Belgiskt förband som snabbt nedkämpas och hela tyska 1:a och 2:a armén stormar in i Belgien mot Namur, Louvain och Bryssel.

Längre söderut går Hausen´s 3:e armé, förstärkt med delar ur 4:e in i Luxemburg med målet att sedan vika söderut mot Verdun. Samtidigt fortsätter fransmännen sin offensiv i Lothringen med förnyad kraft. De korsar Selle och Chateau Salins erövras. Tyskarna drabbas av tunga förluster och tvingas retirera norrut.


Situationen natten mellan den 15:e och 16:e Augusti

Karta
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#5
Bildkvalitén blev sådär...Nåja, man ser lite iallafall.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

#6
19:e Augusti, 1914

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

#7
Tjusigt!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

#8
27-31 Augusti, 1914





Metz under belägring

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

#9
Underbart. Fransmännen har gått i fällan i söder, nu ska vi bara knyta ihop säcken!!!!

 :ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

#10
Hm... Tjusig Gamebox! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

#11
Kriget fortsätter...

GT8 - Plan XVII revised, Metz holds and french 2.Army withdraws from Lorraine.


GT9 - BEF destroyed in the Battle of Laon


GT10 - von Kluck's tvekan...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

#12
De nordvästra förorterna till Paris har fallit. 1:a och 2:a armén, förstärkta med både 3:e samt delar ur 6:e armén har slagit en järnring runt Paris norr om Seine samtidigt som framryckning sker öster om Paris i höjd med Chateau Thierry och Chalons sur Marne.

Paris är som sagt hotat men de centrala befästningarna håller ännu och några belägringskanoner finns inte att tillgå. Det tåg som höll på att transportera dom söderut blev överfallet av ett Belgiskt elitförband som inte bara saboterade kanonerna på sina vagnar utan även åt upp den 5 rätters middag som var serverad i restaurangvagnen OCH brände upp hela tåget....(inte nödvändigtvis i den ordningen) Barbarer!!!!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

#13
Citat från: "sfclinken"Det tåg som höll på att transportera dom söderut blev överfallet av ett Belgiskt elitförband som inte bara saboterade kanonerna på sina vagnar utan även åt upp den 5 rätters middag som var serverad i restaurangvagnen OCH brände upp hela tåget....(inte nödvändigtvis i den ordningen) Barbarer!!!!

Typiskt belgare!  :D
En mycket bitter liten man.