Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Era tankar om några solospel

Startat av Tordan, 6 november 2009 kl. 18:25:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraElias, SF-spelet du har skrivit om här och i egen tråd, finns det tillgängligt i Sverige nu, eller är det väntan som gäller?

Tror att det är på väg ut till distributörer nu, själv hade jag förbeställt.

CiteraJag hittade inga regler hos Decision Games, finns de nedladdningsbara någonstans?

Tror inte att de lagt upp dem än, men de har lovat elektroniska regler inom kort.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Citat från: "Elias Nordling"
Citera5. Field Commander: Rommel. Motsatsen till FoF i komplexitet?

Ja det passar dina kravspecar på speltid väl också. Finns även Field
Commander: Alexander, men det är litet för lätt.

Min uppfattning, som jag inte minns om den baseras på en regeläsning eller recension, var att det i Field Commander finns situationer då det specifikt (alltså inte på grund av någon oavsiktlig miss i reglerna) är upp till spelaren att "flytta fiendrna på bästa möjliga sätt". Sådant gör ett solitärspel helt meningslöst för mig. Open Fire har samma problem.

CiteraReichstag och First Day of the Somme från Minden Games borde du kolla upp. Riktigt bra småspel.

Jag spelade nästan First Day of the Somme en gång. Det verkar bra. Men det var en riktigt viktig regel (något om support) som skilde mellan regel och exempel... Jag måste kolla upp exakt vad det var någongång och ta reda på hur det ska spelas. Det var så viktigt att det kändes meningslöst att spela utan att ha förstått hur det skulle tolkas.

Mindens 1914 Opening Moves och Cold Harbor II är också bra. Systemet i det sistnämnda borde återanvändas till fler spel.

Kort sagt kan jag rekommendera en beställning av en bunt solospel från Minden games..

Elias Nordling

Citerai Field Commander finns situationer då det specifikt (alltså inte på grund av någon oavsiktlig miss i reglerna) är upp till spelaren att "flytta fiendrna på bästa möjliga sätt".

Det finns situationer där systemet lämnar ett val i vad motståndaren ska göra till dig. Jag spelade det som att jag då var fri att välja det alternativ som var mest fördelaktigt för mig som spelare, och det verkade fungera hyggligt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Om det är tanken låter det mycket bättre.

pelle

CiteraIf the rules leave you with more than one
equally valid option, you can choose whichever one you
like.

Jag delar Elias tolkning nu, så det var inte alls så dåligt som jag trodde. Jag måste ha varit på dåligt humör när jag tittade i reglerna förra gången.

Snowfox

RAF, Omaha och en Ebay kopia av Ambush så har du allt inom solitärspel som du an behöva.  :D

RAF orginalet var fantastiskt då du hade att hantera dina begränsade jaktsstyrkor mot en ändlöst flöde av rapporter om inkommande tyska bombarmador. Det var få spelvarv när inte dina jaktskvadroner inte var på utmattningsstadiet och du bad för dåligt väder och en andhämtningspaus. Det är ett enastående spel.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Tordan

Har nu beställt D-Day Omaha. Vet inte vad som är mest spännande, väntan på paketet eller på fruns uttryck när det dyker upp?  :shock:
/Tord Hoppe