Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Macarthurs return, Leyte 44.

Startat av Strv102r, 28 juli 2007 kl. 15:19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Jag antar att det ligger en rejäl portion prestige i potten när far och son gör upp? Kanske något för Lars Norén att skriva ett drama kring? Hur som helst så är det förbannat intressant att läsa dina rapporter. Fortsätt gärna med dem!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

Faktiskt inte så mycket prestige alls. Jag spelar för att vinna men jag försöker nyttja de taktiska doktriner som respektive land nyttjade. Som ryss kör jag gärna framryckning på djupet vid genombrott och tar risker i flankerna. Det går bra, ibland... Som amerikan nyttjar jag eldkraften och försöker undvika risker. Inga öppna flanker här inte. Spelregeltaktik undviker jag om det är möjligt.

Nu i MacArthurs return fick jag ett högre tempo än i verkligheten och mycket större förluster. Borde ha spelat mer försiktigt och nyttjat eldkraften ännu mer. Reglerna medger detta men det är första spelet där jag spelar amerikan. Har mest spelat ryss mot denna motpart och ofta tysk tidigare. Det är också svårt att avprogammera sitt taktiska tänkande som man är forstrad med. Svensk taktisk doktrin trycker på risktagning, tempo, kraftsamling och inte på maskinell eldkraft.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Spelet var roligt även om det nog var lite frustrerande för japanen. Ett par efterkloka reflektioner för hur japanen kan göra för att få bättre effekt:

Splittra upp fler bataljoner till kompanier och låt dessa fördröja amerikanen medan resten bygger så många befästningar det bara går bakom i pass och förträngningar.

Ha en reserv för att möta och isolera landstigningar i ryggen (lätt att säga...)

Ta inte automatiskt in förstärkningar det gameturn de blir tillgängliga. Gör man det sätter amerikanen en massa flyg på sjömålsbekämpning den spelvändan vilket ökar transportförlusterna dramatiskt. Genom att ta in förstärkningar lite åt gången eller på andra gameturns tvingar man amerikanen till att alltid ha resurser till sjömålsbekämpning vilket kan leda till att han avdelar mindre varje gameturn (ökar sannolikheten för att få in förbanden) eller att han avdelar mycket över tiden vilket minskar effekten på landoperationerna.

Nyttja decoy enheterna kreativt.

Ledningscentralerna måste hållas in i det sista. Annars blir japanen passiv och "frånåkt" då chansen för aktiveringar minskar.

Jag skulle gärna prova en gång till med dessa ríktlinjer för japanen. Tvekar om det räcker för seger om inte motspelaren gör bort sig. Denna har så mycket resyrser (främst i eldkraft) och faktiskt också gott om tid att nyttja dessa att det är "mission impossible". Som Rundstedt påstås ha sagt om Montgomerys fältherrekonst "Om man har obegränsat med resurser och tid brukar det lösa sig".

Japanen gjorde ganska bra ifrån sig i andra genomförandet. Amerikanens förluster var sådana att förbanden var förbrukade för fortsatta operationer vilket kanske skulle ha påverkat skeendet i helhet runt Filippinerna. Trevlig erfarenhet att ha provat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Strv102r

Det var någon på forumet som sökte att få tag på spelet, minns inte vem. Men här finns det på Ebay. Dollarn är nere under 6 kronor nu...

http://cgi.ebay.com/NEW-MacArthurs-Return-Leyte-Wargame-Avalanche-Press-WW2_W0QQitemZ230135582394QQihZ013QQcategoryZ2558QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQ_trksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem