Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Operation Typhoon

Startat av Strv102r, 16 mars 2008 kl. 10:56:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nej, det är inte dags än. Red God of War ska in först. men jag sitter och läser reglerna till Typhoon nu och det förefaller mig som om logistiksystemet påminner en del om det i Alsace 45.

Nåväl. Jag har Operation Typhoon II reglerna tillgängliga och undrar om någon har provspelat med dem och kan jämföra med orginalreglerna? Jag tänkte spela scenarion 1 (2 Pz armén anfall mot MOSKVA söderifrån) och 2 (3 & 4 Pz arméernas anfall mot Moskva norrifrån) och således inte kampanjen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

0
Då jag misstänker att red God of War kommer att sluta (nesligt) under dagens session så förbereder jag här:

[/img]

Detta spel ville jag alltid ha på tidigt 80-tal, men det var för dyrt. Idag brukar det gå på Ebay för 80-100 USD. Också för dyrt. Men så en dag såg att det fanns på Ebay för 25 USD med bara några minuter kvar. Förklaringen var enkel. Han som sålde det var missnöjd då han köpt det på Ebay i tron att spelet var komplett. Men då han inventerade saknades två tyska spelpjäser.  Nåväl.  Jag köpte det för knappt 30 USD och tänkte att jag kollar någon counterscan och gör ersättningsblippar själv. Hur svårt kan det vara? Och framförallt prisvärt!
Sedan har spelet blivit liggande i flyttcirkusar ett par år men för ett tag sedan tog jag fram det och inventerade. Mycket riktigt. 2 tyska infanteriregementen saknades ur två olika divisioner. Fram med en counterscan. Det visar sig då att de två regementena inte ska vara med. Två tyska divisoner deltog inte kompletta i kampanjen! Lite synd tycker jag om han som sålde det till mig. Men det var 2005 i januari så det nu är det som det är.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

Utgångsläget

Jag har 49 & 50 arméerna. T står för tankbrigade, C för cavalry, M för mechanised och Gd för Garde.

Fienden har 2 Pzarmén om XXIV Pzkåren (GD, 3, 4 och halva 17 Pz, resten av 17 Pz anländer om ett par dygn, LIII armékåren om två ID (112 & 167)och XXXXIII armékåren om två ID (31 & 131). Delar ur XIII kårens infanteri (52 & 260) finns i norr. Om samma divbeteckning finns på flera platser beror detta på att delarna av den är spridda, ex GD, 131 och 330 ur 49 armén.

Strv102r

1
Om man spelar hela operationen så är det tre lika stora kartor varav detta är den södra. MOSKVA ligger i överkant på den mittre.

Tyskens uppgift är att framrycka av kartan inom det området som markeras av det vita strecket. Därefter kan de framrycka i nordvästlig riktning mot MOSKVA i det enda ganska öppna terrängstråk som finns runt MOSKVA. Alla andra anfallsriktningar är ganska betäckta.
Detta leder till en huvudanfallsriktning enligt pilen.

Jag avser föra fördröjningstrid med inslag av försvar i synnerhet vid knutpnkter som TULA. Anfall genomförs bara i undantagsfall och vid gynnsamma lägen då detta leder till effekt i tid. Effekt i förluster på fi som inte leder till tidsförlust är inte värt risken för egna förluster. Jag måste bevara stridsvärdet så att inte luckor uppstår. Sedan hoppas jag på gyttja eller snö. När spelet börjar har dock tjälen satt in.

Strv102r

1

Morgonen D+4, 18 November, ser det ut så här (ursäkta den suddiga bilden)

LIII kåren har framryckt i söder, sannolikt för att skydda XXIV kårens flank, och anfallit 41C med 167 och 299 ID med 112. 299 slogs i grunden medan 41C visade sg vara ett första klassens förband som kastade tillbaka 167 med förluster.

XXIV kåren slog sig fram och har under tre dygn slagit såväl 32T (löskeförband som slogs direkt) som 260 ID (denna var segare och fördröjde norrut i tre dygn innan den var nednött och avlöstes av 198M). XXIV kåren kraftsamlas nu till att slå den inringade 413 ID som är ett toppförband (politrukerna har motiverat skyttarna alldeles utmärkt). Efter detta tror jag att XXIV kåren kommer att kraftsamlas mot TULA där GD och 17 Pz redan står i UFA (utgångsläge för anfall).

XXXXIII kåren ha framryckt till olka UFA men har inte ansatt några anfall.

Vädret har gått från tjäle till tö.

Vidare har alla tyska förband varit out of supply i tre dagar eftersom 2 Pzarmén historiskt var helt oförberedda på ordern att fortsätta mot MOSKVA. Som jag beskrivit i tråden om Alsace 45 är anfallskraft beroende på att man beställer mycket av de extra resurser som behövs i god tid, i synnerhet tung ammunition (som artilleri och granatkastarammunition) och drivmedel. Inget av detta hade gjorts av 2 Pzarmén eller dess underlydande förband. N, D+4 har logistikerna jobbat ikapp och hitleristerna kommer att kunna anfalla med full kraft.

Spelet är snabbspelat. Vi spelade tre speldrag på en dryg timme och det inkluderade en snabb regelgenomgång och en del bläddrande. Vi kommer nog upp i fem speldrag per timme, eller mer, då det är ganska blippglest. Jämför man med Alamein scenariot Alam Halfa eller delar av Red parachutes är skillnaden enorm. Sedan är spelsystemet mycket enklare och striderna alls nte lika detaljerade, men som de flesta svärd har sådana saker två eggar. Detaljerade system tar tid, men ger en hel del igen.

Strv102r

1
Glömde en sak. Det nytillkommna ryska förbandet i sydost är en ID vars nummer jag glömt. Spelet ligger inte upplagt hos mig utan hos motspelaren så jag kan kolla det först vid nästa session, dvs i eftermiddag.

Strv102r

Grafiskt skulle fiendens förmodade stridspan se ut så som ovan. Först innesluta och ta TULA för att därefter återuppta framryckningen mot nordost.

Slutsatsen för min del blir att ta ut så mycket tid det bara går i TULA.

Strv102r

1

D+10. Det har varit både gyttja och snö men mest tjäle.

XXIV pansarkåren anföll inte som jag trodde helt och hålet utan delade sig. En del gick mot VENEV och står nu och hamrar där mot de ganska starka förbanden medan en del stannade vid TULA. Denna var rätt passiv efter ett miserabelt anfall som kostade två strvbataljoner tills de plötsligt anföll med reducerad effekt pga avstånd till kårstab. Mina förband i staden var överraskande starka men fi slog ett optimalslag och nu är det bara skit kvar av mina förband i staden som kommer att mulas.

XXXXIII anföll plötsligt och slog en Strvbrigad. Jag inser att eftersom TULA ändå är förlorat ochfi snart kan framrycka upp bakom 49 armén delar i väst måste jag rädda dessa så urdragning påbörjas tills dess kontakt med förband i VENEV nås.

LIII kåren fortätter sin kräftgång. Förluster varvas med begränsade framgångar.

XXXXVIII Pzkåren anländer med tre motoriserade infanteri div. Dessa tvingar min nyanlända 10 armé, som jag tänkt nyttja för motanfall mot den svaga LIII kåren, till att övergå till försvar i sydost. Jag trodde XXXXVII skulle överta TULA problematiken från XXIV som skulle kraftsamlas mot VENEV, men icke...

Strv102r

1

Min bedömning av fi mest troliga handlingsalternativ:

XXIV kommer sannolikt kraftsamlas mot VENEV, alternativet att skära av 49 armén delar som fördröjer XXXXIII kåren är osannolikt. Efter att ha brutit motstånder vid VENEV tränger man in på djupet mot nordost.

XXXXVII Pzkåren kommer att söka bryta genom 10 armén östra delar för att sedan tränga in på djupet. Möjligtvis underställs en mot ID till LIII kåren för att denna skall kunna binda de förband som innesluts då XXXXVII och XXIV kårernas täter får kontakt på kartans nordöstra del.

XXXXIII kåren kommar att anfalla i syfte att binda/skydda XXIV norra flank.

Jag får räkna med att om detta sker så slås de två östra förbanden ur 10 samt alla vid VENEV. Detta innebör att 50 armén i princip utraderas och 10 innesluts samtidigt som 49 huvuddel binds i en oväsentlig riktning.

Detta får givetvis inte ske.

49 skall dra ur österut så att kontakt med egna i VENEV upprättas med södra flygeln.

10 skall fördröja XXXXVII norrut. Härvid skall terräng uppges hellre än att egna förband slås så att ett genombrott uppnås av fi.

VENEV skall liksom TULA försvaras i syfte att köpa tid åt 10 och 49 att omgruppera.

Strv102r

1

Slutläget!

XXXXIII kåren anfaller men går på nit efter nit i södra delen. Anfallskraften sipprar ut. I norr anfaller man för sent för att hinna ta ZAOKSKOYE. Ett speldrag till och det hade garanterat fallit.

TULA faller, men då resten av XXIV kåren lämnar TULA blir GD för svagt för att rensa bort de sista avskurna ryssarna som blir kvar utanför staden. GD binds således helt i onödan.

XXIV kåren huvuddel börjar manövrera runt VENEV som komplement till de fortsatta frontalanfallen. Ett par misslyckade strider gör att när man väl får framgång främst öster VENEV är det för sent. Staden faller inte. XXIV kåren har tagit stryk och det är tveksamt om framgångarna hade gått att utnyttnyttja fullt ut.

LIII kåren binder fienden framför sig medan del får uppgift att skydda flank. Det enda slagkraftiga inf reg anfaller med 3 Pz öster om VENEV. Resten är nu i dåligt skick.

XXXXVII kåren har ett enastående förband, 10 mot ID. Resten är nu nednötta. Trots den initiala framgången mot 10 armén östra delar kommer man inte vidare norr MIKHAYLOV. För sent får man ett genombrott med 10 MID och 112.

Och sista spelrundan kom vintern. Innan dess blandat gyttja och tjäle.

Segrare? Tysken har TULA och MIKHAYLOV. En till av de på kartan markerade städerna hade räckt för en marginal victory. Så synd på anfallet mot ZAOKSKOYE... Nu blev det en marginal soviet victory.

Tysken gjorde två misstag som jag ser det. Han delade XXIV kåren för länge och XXXXIII kåren var passiv för länge. XXXXVII hanterades bra. Jag spelade mycket försiktigt och genomförde inte ett enda anfall under spelet. Bevara stridsvärdet var det enda som gällde. Det var bra nog men det berodde på att tysken missade med XXXXIII kåren och att han hade lite outur med ett antal anfall. Det är osäkert om det egentligen är bra nog att vara så defensiv?

Strv102r

2
Vi beslutar oss för att köra samma scenario igen. det var lite ovant med systemet och med bättre kunskap om medelstridsvärde på våra förband så hade i alla fall jag varit mer offensiv.  Utgångsläget igen:

[/img]

Strv102r

2
Läget D+5.

[/img]

Fienden har lärt sig och kraftsamlat hela XXIV mot TULA. Staden faller efter två anfall varav ett misslyckat.

XXXXIII anfaller i norr mot 330 div men slås tillbaka. Efter en omgruppering anfaller man mot en annan punkt på låga odds men når framgång! Denna följs upp med mer anfall som tvingar 330 bakåt. I söder har 31 framgång och tvingar 42T bakåt.

LIII kåren skyddar mest flank men 112 visar sig ha lite bett i en strid.

Överlag har fi fragit lite bättre chits för stridsvärdet på sitt infanteri men den stora skillnaden är att jag överlag dragit sämre.  Vädret har hittils gynnat fi, men nu skiftar det till gyttja igen från tjäle.

Strv102r

2
Fi COA 1:

[/img]

I princip anfaller XXIV kortaste vägen mot VENEV och infanterikårerna skyddar flank genom att ta terräng nordväst och syost om XXIV kåren. När XXXXVIII kåren anländer kringgår den mig och anfaller mot MICHAYLOV.

Strv102r

2
Fi COA 2:

[/img]

I stort samma som tidigare fast huvuddelen av XXIV tar en längre väg till VENEV genom att nyttja den mer öppna terrängen och komma in från nordväst istället för från väst.

Här visar jag också på alternativet för XXXXIII kåren att börja rulla upp 49 armén söderifrån.

Strv102r

2
Läget D+10:

Tysken valde att inledningsvis anfalla enligt COA 1 för att nu kasta om riktningen norrut enligt COA2.
Den stora skillnaden är att XXXXVII kåren sätts in för att kraftsamlat med XXIV nå ett avgörande i centern.

Lokala motanfall kostar tysken tid men medför förluster för mig.

I norr reduceras 260 och 52 till spillror i ett anfall mot 330 sista regemente i ZAOKSKOYE. Fi har nog anfallit färdigt med de förbanden.

I söder händer inte mycket alls.