Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TCS: GD'42 (MMP/The Gamers)

Startat av BigPapaBear, 29 mars 2008 kl. 17:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Kan inte riktigt släppa tanken på att TCS är ett intressant spel. Om inte annat med Anders och Andreas husregler.  :D

GD'42 verkar ju himla mysigt. Pojkarna har ju fått lite mer leksaker i det läget (gissar att det kommer ett GD'43 också - ännu mer lull-lull då.)

Är de övriga GD-spelen bra? Finns det någon anledning att tro annat om det här?
En mycket bitter liten man.

A F

GD 40 är intressant, man ju faktiskt hittat en taktisk situation som är direkt krigsavgörande. Klart spännande. GD 41 känns inte alls lika sexigt. Det är inte en nog spännande situation och segervilkoren är sådär. GD 42. Du agerar ut ett Ryskt arménanfall i skog och snö och fan vet om det är kul på den skalan.

tinG

Citat från: "Anders Fager"GD 42. Du agerar ut ett Ryskt arménanfall i skog och snö och fan vet om det är kul på den skalan.
Låter väl jättekul tycker jag... Lite som Black Wendsday möter Bloody 110! :D

CiteraGD'41
Detta är ett spel som jag tror har gynnats mycket av TCS v4.0. Inga fler låååååångdistans firefights, GD måste in och slåss close fighting med de nedgrävda ryssarna. Håller dock med om att första intrycket inte resulterade i sex...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Låter väl jättekul tycker jag... Lite som Black Wendsday möter Bloody 110! :D

Om det funkar. Tor det är för stort. Det trista med TCS är just att ett jätteintressant scenario som Black Wednesday är rena tortyren att  faktiskt spela.

Andreas Lundin

Håller med om att GD '40 är en jätteintressant situation (Stonne)

Jag tar med mig GD '40 på Lincon, så får vi se. Kanske hittar en tjomme som är intresserad av ett litet scenario...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Det där med intressanta situationer tror jag är väldigt subjektivt (duh). För mig behöver ett scenario inte vara något av stor vikt på strategisk nivå för att det ska fastna. Det är nästan tvärtom numera för mig, när man har spelat Kursk/Normandie/Austerlitz för XX:e gången så finns det en viss charm med små skärmsytlingar där människoliv går till spilla till, knappt till någon nytta för the war effort alls.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Det där med intressanta situationer tror jag är väldigt subjektivt (duh). För mig behöver ett scenario inte vara något av stor vikt på strategisk nivå för att det ska fastna. Det är nästan tvärtom numera för mig, när man har spelat Kursk/Normandie/Austerlitz för XX:e gången så finns det en viss charm med små skärmsytlingar där människoliv går till spilla till, knappt till någon nytta för the war effort alls.

Håller med, men Stonne är en tokhäftig situation så jag hoppas på en reprint av GD'40.  :D

Andreas Lundin

Grejen med Stonne är att stället intogs av wurstätarna, för att sedan bli anfallna av grodätarna och utslängda därifrån minst två gånger om jag inte minns fel. Händer vansinnigt mycket skit under de dagarna!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Grejen med Stonne är att stället intogs av wurstätarna, för att sedan bli anfallna av grodätarna och utslängda därifrån minst två gånger om jag inte minns fel. Händer vansinnigt mycket skit under de dagarna!

17 gånger faktiskt!!! Helgalet slag och dessutom oerhört viktigt för att skydda det tyska brohuvudet vid Sedan. Kombinera det med paniken hos tyskarna när deras PV-skott inledningsvis bara studsar mot de franska stridsvagnarna.

Andreas Lundin

Ja, men innan de franska stridsvagnsförstärkningarna ens kommer in på spelplanen slår man för hur många av dem som råkat ut för "mechanical breakdown". Ganska många kan det bli. Så tärningen är snigelätarns värsta fiende där.

A F

I Blitzkrieg Legend så berättar man om hur Char B-vagnar kör runt hur de vill i och kring Stonne, medan de inväntar eget infanteri. Under tiden så skjuter Grossdeutchland-bassarna PV-gevär på dem från husen och försöker räkna ut var det möjligtvis finns en sårbar punkt. Rena vasinnet. Till sist upptäcker man en motorrumsventil som det går att få hål på och någon stackars sate får rusa runt med detta glädjebud.

:ultra:

Andreas Lundin

CiteraTill sist upptäcker man en motorrumsventil som det går att få hål på och någon stackars sate får rusa runt med detta glädjebud.

Hm sådant skoj förekommer sällan i krigsspel (kanske av förståelig anledning). Men jag ser hellre spelandet som att jag får en historia eller skildring berättad för mig. Jag kunde således bry mig mer föga om den "abstraktionsmani" som drabbat hobbyn de senaste sisådär 20 åren. Lyckligtvis (för mig) finns det företag som fortfarande är vid sina sinnen. Och visst, ibland kan det vara kul med mer kompetetiva spel.

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att ett spel som hade i sitt system ett sätt att på något sätt skildra (observera ordvalet) det Fager ovan beskrev, skulle av mig inhandlas ögonabums.

A F

Du kommer aldrig att ha ett spel där Flwbl Hummer rusar runt och pekar ut svaga fläckar. Däremot så kan du ju ha en stigande tysk PV-färdighet över dagen.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Du kommer aldrig att ha ett spel där Flwbl Hummer rusar runt och pekar ut svaga fläckar.

Det skulle i och för sig vara ett spel i sig... Med färglada euroklossar.  :D

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"I Blitzkrieg Legend

Förträfflig bok!  :up:

Finns det några andra intressanta spel om Stonne?