Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS, DAK II

Startat av sfclinken, 4 april 2008 kl. 13:57:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Dessutom missade jag sen att flytta bort O'Connor så nu kan man väl bara förvänta sig att förlora 3 bataljoner samt en ledare.)

Nonsens! Remember the Alamo!  :D
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "sfclinken"Dessutom missade jag sen att flytta bort O'Connor så nu kan man väl bara förvänta sig att förlora 3 bataljoner samt en ledare.)

Nonsens! Remember the Alamo!  :D

Men jag gråter inte. Varje gång det känns lite jobbigt så öppnar jag bara Italienarens deadpile. Efter att ha blickat där så mår man bra igen 8)
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Men Peter "repl. dr 12" 'sfclinken' bygger snart upp allt förlorat pansar. OCH sista tärningen är inte rullad ännu i slaget vid Gambut...

Axeln har fått in 1 x It. Pax repl så här långt i spelet och jag vågar knappt anfalla ännu. Speciellt som tyskarna inte ens har AR-övertag ännu (-1 AR fram till 1 okt.)

Extremt kul har vi i varjefall!

/

ps. Igår spelade jag först två rundor Case Blue nere på Ylva, kom hem kl.00:20 och startade datorn och fann Peter 'lurkande'... Det blev DAK fram till kl.02! Hehe... hårt liv!  :shock:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Holmgren

Citat från: "tinG"(lill-Holmgren...)
Pfft, då hade jag väl inte behövt gå in och ändra ditt inlägg för att fixulera den trasiga länken?  :wink:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Speciellt som tyskarna inte ens har AR-övertag ännu (-1 AR fram till 1 okt.)

En av nackdelarna med att ha med sig bratwurst, saltat fläsk och obekväma kläder till Nordafrika.  :D

tinG

Citat från: "Holmgren"
Citat från: "tinG"(lill-Holmgren...)
Pfft, då hade jag väl inte behövt gå in och ändra ditt inlägg för att fixulera den trasiga länken?  :wink:
Damn! Inte lätt att glänsa i detta sällskapet!
Thx, da' Man.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "tinG"Speciellt som tyskarna inte ens har AR-övertag ännu (-1 AR fram till 1 okt.)

En av nackdelarna med att ha med sig bratwurst, saltat fläsk och obekväma kläder till Nordafrika.  :D

Nä, precis. "Medtag oömma kläder" betyder i samma sak i Tyrolen och Cyrenica... Även om Läderhosen funkar ganska bra i båda fallen...
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"Men Peter "repl. dr 12" 'sfclinken' bygger snart upp allt förlorat pansar. OCH sista tärningen är inte rullad ännu i slaget vid Gambut...

Axeln har fått in 1 x It. Pax repl så här långt i spelet och jag vågar knappt anfalla ännu. Speciellt som tyskarna inte ens har AR-övertag ännu (-1 AR fram till 1 okt.)

Extremt kul har vi i varjefall!

/

ps. Igår spelade jag först två rundor Case Blue nere på Ylva, kom hem kl.00:20 och startade datorn och fann Peter 'lurkande'... Det blev DAK fram till kl.02! Hehe... hårt liv!  :shock:

Ja det blev en tuff uppstigning imorse....

Jag har slagit Variable replacements  under 6 turns nu sedan sista rundan av April. En av dessa har jag helt missat replacements. Igårkväll (natt?) så hade nog Jonas slagit på mig hårt och länge om vi inte skiljts åt av 30 mil fiberkabel när jag klockan 01.30 smaskar fram 6,6 och får ytterligare 2 PAX, 2 Eq inskeppade. Då har jag turnen innan slagit 5,6 SAMT dessutom fått in Tiger convoy. Alexandria klarar snart inte av att stacka fler Eq....
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Alexandria klarar snart inte av att stacka fler Eq....

Så många stridsvagnar, så få förare... Då har vi att se fram emot en del galna anfall med pansartrupper alltså.  :)

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Så många stridsvagnar, så få förare... Då har vi att se fram emot en del galna anfall med pansartrupper alltså.  :)

Det var just ett sådant som O'Connor iscensatte nyss.....Å andra sidan faller mitt jaktflyg ned från skyn bara dom tittar på det italienska jaktflyget. För att inte tala om det tyska. Så jag lär behöva dom.
GMY Peter

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Å andra sidan faller mitt jaktflyg ned från skyn bara dom tittar på det italienska jaktflyget. För att inte tala om det tyska. Så jag lär behöva dom.

Fear the Falco!!! (Fiat CR.42 Falco, här i svenskt utförande)

tinG

Mmmm... jag kan höra ljudet av dom där när dom svärmar över Tobruks demolerade hamn!

(En hamn som det för övrigt kommer ta två månader att reparera när/OM tyskarna tar den...)

ps. Peter, inte dags för en bild över Gazala-Tobruk-Sollum snart? (Jag har supit bort mitt Photoshop)
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Hallojs!

Jag tänkte kanske dra igång DAK II via VAssal och undrar om det är någon som har set-up-filer till detta, så man själv slipper sitta och mickla med det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Situationen runt Tobruk 1 July 1941. Britterna förlorade O'Connor, sin siste ledare under striderna runt Capuzzo i Juni. De har nyligen dragit sig tillbaka mot Sollum/Bardia igen.

GMY Peter

tinG

Några månader senare...

Rommel får åter vädrets makter emot sig när han planerar en storoffensiv mot fiendens befästa område omkring Sollum och Halfayapasset. Tobruk fortfarande isolerat, belägringen har pågått sedan i i mitten på maj. Under sommaren har hårda strider ägt rum mellan Sollum och Tobruk. Britterna har genomför flera offensiver i syfte att häva belägringen och flera omfattande pansarslag har ägt rum i området kring Point 175, Bir Bu Meliha. Alla attacker har slagits tillbaka av de tyska-italienska förbanden. Vid månadsskiftet augusti/september anföll Rommel genom passet söder om Gambut och den brittiska armén tvingades till reträtt och åsmakades stora förluster. 6.Aus.div inneslöts senare i Bardia tillsammans med en polsk lansiärbataljon.

Rommel hotar nu Sollum med 5.Le, 15.Pz och Ariete divisionerna. Precis när nådastöten skall falla startat en våldsam sandstorm som omfattar hela ökenregionen från Benghazi till Nilen. Ovädret visar sig pågå i en hel vecka!

Rommels chans hade passerat... för den här gången!

-- Napoleon Bonaparte