Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Empire of the Sun

Startat av magnus lindström, 21 september 2007 kl. 12:24:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gamaliel

Jag har spelat Empire of the sun ett antal gånger och tycker det är ett helt ok spel men inte mycket mer.

Problemet med spelet är att jag tycker det är ett kortdrivet spel som inte tar tillvara på "CDG-genrens" möjligheter. I Barbarossa to Berlin eller Paths of Glory ställs man inför mycket svårare val hur man ska använda sina kort. I Empire of the sun finns mycket färre events som faktiskt gör någonting utöver operationer vilket gör att spelet i många avseenden blir väldigt likt ett traditionellt hex and counter-spel. Inget ont i det, men om man förväntar sig ett spel som påminner om andra CDG blir man något besviken.

En annan sak som är mäkta irriterande är landstriderna vars system känns väldigt oarbetat. Om två stora styrkor möts kan en sida helt utrotas utan att göra minsta lilla förlust på motståndaren. Samtidigt kan man också slåss i evigheter utan att någonting händer.

En sista sak som irriterar är att om du som Japan har otur och drar "fel" kort i öppningsskedet av spelet är det väldigt svårt att göra den historiska expansionen i öppningsskedet av kriget.

Spelet har en del intressanta mekanismer och är rätt kul, men det är inget spel jag längre plockar fram och spelar.

magnus lindström

jag gick på Asia in flames istället, verkar intressant men...Har inte ens klistrat på lapaprna än.

Sorry helt fel, jag skulle aldrig köpa "in flams" engulfed heter spelet nog :)

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"jag gick på Asia in flames istället, verkar intressant men...Har inte ens klistrat på lapaprna än.

Jo, tids nog måste man väl prova kombon EE+AE, men jag kan inte säga att jag har något större sug efter det för tillfället.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag har EE och har inte riktigt klarat av att fastna för det. Jag tror att vi diskuterat det förrut, men jag undrar; vad är det som jag missat med EE? Jag tycks "fastna" i kriget på östfronten och det brukar bli så att man spenderar alla poäng på ubåtar... eller?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Jag har EE och har inte riktigt klarat av att fastna för det. Jag tror att vi diskuterat det förrut, men jag undrar; vad är det som jag missat med EE? Jag tycks "fastna" i kriget på östfronten och det brukar bli så att man spenderar alla poäng på ubåtar... eller?

Fastnar?  :?

Åtta ubåtspoäng per runda är väl max?

EE är charmigt. Brukade tycka att det var kanonbra, men intresset har svalnat. Dock lär det åka fram igen i framtiden.
En mycket bitter liten man.

tinG

CiteraEn annan sak som är mäkta irriterande är landstriderna vars system känns väldigt oarbetat. Om två stora styrkor möts kan en sida helt utrotas utan att göra minsta lilla förlust på motståndaren. Samtidigt kan man också slåss i evigheter utan att någonting händer.

Låter som en riktig simulation på den strategiska nivå som detta spelet befinner sig på.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte