Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vilka böcker?

Startat av silversixx, 14 april 2008 kl. 10:28:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

silversixx

Främst riktad till de två librofilerna (låter inte lika sexuellt övergreppande än det riktiga ordet) här på forumet, dvs Björn och Andreas.

Det är ju relativt nedtystat om att det var en rätt stor mängd svenskar som slogs mot Finland med Sovjet under andra världskriget.
Nu när man lyft på varenda sten och ställt "SVENSKARNA SOM STRED FÖR HITLER" mot väggen så måste det väl finnas nån bok i ämnet?

Andreas Lundin

Ring Myrdal!  :lol:

Jag har inte en aning dessvärre! :(

Intressant ämne dock. Vad menar du med "rätt stor mängd"? När det gäller svenskar som tog tjänst som soldater för Tyskland handlade det ju om endast en handfull när allt kom omkring.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Jag har tyvärr inte heller läst något som jag kan rekommendera, men jag har vid ett flertal tillfällen passerat förbi Gyllenhaal & Westerbergs Svenskar i krig 1914-1945. Den (eller dess källförteckning) kanske kan vara ett bra ställe att börja på?
En mycket bitter liten man.

silversixx

Tror det var mer än en handfull. Var nåt reportage om t ex Kiruna där en massa herrar drog till Sovjet. Eller blandar jag ihop saker?
Har gjort lite undersökningar i ämnet snabbt och det verkar vara en del som slogs för ryssen.

Stardust

När jag var arbetslös för några år sedan så tillbringade jag ganska mycket tid på biblioteket och läste "Svenskar i krig" (skuld på lånekortet).

Jag tyckte den var bra, väldigt intressant att läsa om svenskar i persien och så vidare. Man fick också en inblick av hur "äventyrare" kunde hitta försörjning under det tidiga 1900-talet.

Jag kan rekomendera boken.

Andreas Lundin

prova på forumet skalman.nu
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

"Det Röda Massanfallet" är en klassiker i alla de här sammanhangen.

Akklokk

Kirunasvenskarna var en grupp som såvitt jag förstått åkte till Sovjet på 30-talet och fick det allt annat än roligt där. Huruvida någon av dessa krigade mot Finland har jag doch ingen aning om.

Snowfox

Det fanns ett ett svenskt förband in fortsättningskriget. Jag kommer ihåg att jag fick en månadsbok från SMB som handlade om svenskarnas försvar av något avsnitt av fronten under en Sovjetisk operation. Tyvärr har jag glömt titeln på boken. Jag ska söka i gömmorna.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

Fast de svenskarna slogs ju på finnarnas sida väl? Här handlar det om tvärtom!

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Det fanns ett ett svenskt förband in fortsättningskriget. Jag kommer ihåg att jag fick en månadsbok från SMB som handlade om svenskarnas försvar av något avsnitt av fronten under en Sovjetisk operation. Tyvärr har jag glömt titeln på boken. Jag ska söka i gömmorna.

Ja, de byter namn två gånger. Först från svenska frivilligkåren till svenska frivilligbataljonen 1941 eftersom styrkan minskat med ca 90% jämfört med Vinterkriget. Sedan till svenska frivilligkompaniet 1942 efter att man tappat ytterligare folk.

Svenskarna deltog i försvarsstrider lite här och var, men operationen du åsyftar är troligtvis jätteschabraket i Karelen 1944, det "största nordiska fältslaget" någonsin.

...men som Andreas sa, frågan rörde ju svenskar på andra sidan frontlinjen.
En mycket bitter liten man.

Nisse

För att återgå till den ursprungliga frågan.

Jag har läst dussintals böcker om andra världskriget och inte hört att
många svenskar skulle ha slagits för Sovjetunionen.

I de böcker som avhandlar svenskar i krig så nämns ett fåtal som slagits
för Sovjetunionen men inte var det särskilt många, källa på detta är Gyllenhaal & Westerbergs Svenskar i krig 1914-1945.

Det känns lite som attom många svenskar slagits för Sovjet så hade
det stått mer om det i någon av de böcker man läst.

Därför tror jag nog att man med ganska stor sannolikhet kan säga att
knappt några svenskar slagits för Sovjetunionen.

Snowfox

Tog sig någon svensk över till Sovjet blev de nog skjutna som spioner samma sekund de tog kontakt med ryssen, om historierna om vanliga civila som emigrerade dit stämmer.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.