Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

marjo

Hej allihopa, efter att ha lurkat lite så beslöt jag mig för att ställa några frågor då jag håller på att meka med ett litet projekt.

1: I IB77 så fans det en haubits bataljon, den hade under sig 3 st brigad artilleri kompanier, som hade en eldledningspluton. Denna hade under sig 3 st eldlednings grupper, nu är frågan, hade man hela gruppen som eldledde eller var de uppdelade i omgångar?

2: Hur stort område kan man minera med 100 st strv minor?

3: Hur länge stannade haubitsarna på varje plats? stack de direkt efter eldgivning eller kunde de ibland stanna längre?

/Martin

sfclinken

Låter som frågor för SoldF eller Skalman.

Men...

1) Normalt var 1 Eldledare samt 2-3 "E-biträden" som i praktiken kunde göra samma jobb. Lägg sedan till 2 förare/soldater så har du din grupp. Själva eldledandet kan lätt göras av 2 man medans resten vilar/vaktar. (Åtminstone FördE & MekE)

2) Ingen aning

3) Helt beroende på situation och risken för Abek såklart men normalt sett hade varje pluton flera olika grupperingsplatser som man alternerade runt på. En pluton eldberedd medans nästa omgrupperar efter eldgivning sen växlade man hela tiden. Men givetvis flyttade man på sig direkt efter eldgivning klar. Snabbutryckning.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

2) Det beror på.  Dels beror det på de som lägger ut minorna, vilken utbildning har de? Antalet minor per meter front och djup beror på vilken amition du har med mineringen. Densiteten på ett minfält varierar kraftigt. Vid stora mineringar (långt över 100 minor) lägger man ut ett antal linjer minor samt utför en mängd skenmineringar. Allt beror på högre förbands ambitionsnivå med mineringen samt hur många som skall lägga ut minorna och hur lång tid de har på sig att utföra mineringen. Dessutom beror svaret på din fråga på vilken typ av stridsvagnsminor du använder. Jag förutsätter att du menar stridsvagnsmina 5? Använder du blandade minor och exempelvis stridsvagnsmina 6, behövs färre minor för samma effekt.

När det gäller fördröjande fältarbeten (där minering är EN del) är det dock helt meningslöst att BARA lägga ut minor. Mineringarna skall kompletteras med skenmineringar, truppmineringar och försåt (om vi snackar kalla kriget miljö förstås - efter kalla kriget blev inte truppminor särskilt "poppis"). Eventuellt skall mineringar - om tid och resurser finnas- kompletteras av att man förstör terrängpartier så att framkomligheten blir försämrad för fi. Dessutom: Mineringar SKALL BEVAKAS av trupp för att få effekt. Helst skall man kunna rikta både pv- och indirekt eld mot området.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

Jag glömde en viktig sak angående mineringen och det är nedgrävning av minor. Gräver man ner minorna och döljer dem på bästa sätt, så tar det längre tid förstås. Men det påverkar mineringens potential.

Snabbutläggning av minor på ytan kan gå våldsamt fort, men ger inte samma effekt förstås.

matpe

1) Jag gjorde lumpen som E-signalist. Vår pluton bestod av 6 st eldledningsgrupper och en u-platsgrupp. Varje e-grupp bestod av en eldledare, ett e-biträde och tre e-signalister. Eldledaren och e-biträdet hade samma utbildning, men skillnaden var att eldledaren var fänrik och e-biträdet sergeant. E-signalisterna skötte radio, drog telefontråd, körde bil eller vaktade. Så i princip skulle man kunna dela upp e-gruppen i två halvor som funkade som separata eldledare. I praktiken roterade man folk i de olika positionerna så att man fick vila ibland.

Min pluton hamnade på en pansarbrigad som artilleriunderstöd, så jag vet egentligen inte hur IB77 fungerade.

3) Våra haubitsar stannade ungefär ett dygn på varje plats, men detta var under övning. Vid mer realistiska övningar så försvann de iväg direkt efter varje eldgivning.

marjo

ok tack för alla svar:-)

Med minering menade jag tillräckligt för att lägga en "mines" bricka, dock så har eran input fått mig att tänka till om man inte skall ha graderade mineringar. Beroende på hur mycket tid spelaren vill lägga ner på dem.

Då vet jag iaf nu hur mycket eldlednings pluttar/blippar jag skall ha:.)

/Martin

Andreas Lundin

En "mines-bricka". Beror ju iofs på hur stor en "hex" är. 100 minor räcker inte någonstans om en "hex" är 200m+ tvärsöver. Såtillvida det inte är en väg med svår terräng runtom. Då kan man kanske ha lite kul med 100 minor.

marjo

hexarna kommer att vara baserade på området som en pluton normalt befinner sig i så 250 m eller därikringl.

Andreas Lundin

Låter kul som fan!

sfclinken

Citat från: "matpe"1) Jag gjorde lumpen som E-signalist. Vår pluton bestod av 6 st eldledningsgrupper och en u-platsgrupp. Varje e-grupp bestod av en eldledare, ett e-biträde och tre e-signalister.

Ja just det, E-signalist var benämningen som jag saknade. Klart närmre sanningen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

marjo

Ok nu en ny fråga:

I brigadspaningskompaniet så hade man 4 st plutoner dessa hade 3 grupper, verkade dessa grupper självständigt eller skickade man ut de plutonsvis till punkter man skulle spana mot?

A F

Citat från: "marjo"Ok nu en ny fråga:

I brigadspaningskompaniet så hade man 4 st plutoner dessa hade 3 grupper, verkade dessa grupper självständigt eller skickade man ut de plutonsvis till punkter man skulle spana mot?

Man kunde spana mot ungefär två objekt per pluton vid en given tidpunkt. Mycket beroende på vad de skulle göra. Runket med spaning är att truppen behöver vila mellan varven och att det tar tid att flytta förbanden.

marjo

Ok, det låter vettigt:-) Sitter just nu och funderar på vilka enheter som man bör representera med en bricka, vissa kommer tex att bli gruppbrickor med dåligt värde men kommer att spela en speciell roll som tex spanings grupper och eldledningsgrupper.

Andreas Lundin

Är det bara IB77 du sitter och funderar över? I sådana fall - glöm inte brigadingenjörbataljonen. Hårdaste grabbarna! Transport: stridselefanter! (a.k.a. dumper...hur galet som helst)

marjo

Nej de skall vara med också, har dock inte bestämt mig riktigt för vad de skall representeras av, men just nu är det antagligen:

1 HQ
1 Bridgeplatoon kan bygga  broar
2 Engineer platoon får bonus på att bygga ställningar och minera, måste dock läsa på mer om dem först så jag inte hittar på saker de inte gjorde.

Alla enheter skall kunna gräva ner sig men jag tänker att just "engineers" får någon slags bonus på att bygga och förstöra saker.

Kom gärna med input på saker jag kan ha missat:-)