Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_marjo

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

#105
Citat från: "Andreas Lundin"slänger de upp en KB5 i nästan alla förhållanden på 30 min.
Nu snackade de ju KB4 - vad skiljer KB4 och KB5?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Andreas Lundin

#106


Skrev fel. KB4 skall det va'!

KB5 är en betydligt modernare bro. Den byggs mycket snabbt av 8 man.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Andreas Lundin

#107
...fast det där med 30 min är förstås en sanning med modifikation. Du behöver förstås några timmars förberedelse också (ordergivning, samordning, transporter, etc). Du måste underställa broplutonen ingenjörplutonen, kanske också en maskingrupp från maskinplutonen. Därefter måste man förereda bortre och hitre strand, så den inte rasar när 50 ton strv och en nervös förare gasar upp på rampen. Vidare måste någon reka platsen om den inte var förberedd i förväg (då går det rasande mycket fortare). Etc, etc. Från att ordern ges kan det nog gå på några timmar, beroende på transportsträckan till själva platsen förstås, men en infanteribrigad var ju inte grupperad i ett så stort område väl?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

A F

#108
Citat från: "Andreas Lundin"...fast det där med 30 min är förstås en sanning med modifikation.

Tack. Det är en sak att bara sätta hinop skiten...

marjo

#109
Ok då sätter jag en timme på att bygga en, bra att veta om man vill bygga bro i ett scenario. Dock såundrar jag lite, hur tusan gör man när man vill komma över en å eller liknande fort? Eller får man hitta en lämplig plats att vada över?

A F

#110
Citat från: "marjo"Ok då sätter jag en timme på att bygga en, bra att veta om man vill bygga bro i ett scenario.

En timme från att man stannar på en orekad byggplats är ruggigt generöst.

Citat från: "marjo"Dock såundrar jag lite, hur tusan gör man när man vill komma över en å eller liknande fort?

Man använder en väg?  :lol:

EvilSpook

#111
Citat från: "marjo"Ok då sätter jag en timme på att bygga en, bra att veta om man vill bygga bro i ett scenario. Dock såundrar jag lite, hur tusan gör man när man vill komma över en å eller liknande fort? Eller får man hitta en lämplig plats att vada över?
Med risk för att låta onödigt dryg så finns det två sätt:

1) (Svenska armén) frågar bonde var närmaste osprängda bro finns. Åker över.
2) (Röda armén) Kollar bottenförhållanden på kartan och använder amfibievagnarna för att vada där det passar.

//EvilSpook

Strv102r

#112
Citat från: "marjo"Ok då sätter jag en timme på att bygga en, bra att veta om man vill bygga bro i ett scenario. Dock såundrar jag lite, hur tusan gör man när man vill komma över en å eller liknande fort? Eller får man hitta en lämplig plats att vada över?

Glöm nu inte att pansarbataljonerna hade brobandvagn 941 som lade den medhavda KB4:an på ett par minuter. Sedan fick man åka och plocka upp en ny som oftast byggdes av pionjärplutonen. Vi ska inte heller glömma alla de förberedda stridsvagnsvaden (nedlagda betongplattor) som fanns i de rekade anfallstråken ner mot kusterna och mot viktiga flygplatser redan i fred.

Ryssarnas amfibieförmåga (och vår egen med Pbv302, Strv103 och ikv91)  hade fungerat bättre i centaleuropa där vattendragen har fastare kanter. I våra gyttjebankar hade de (och vi) ofta fått svårt att komma upp igen. Inget man gör utan att reka noggrannt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

#113
CiteraGlöm nu inte att pansarbataljonerna hade brobandvagn 941 som lade den medhavda KB4:an på ett par minuter. Sedan fick man åka och plocka upp en ny som oftast byggdes av pionjärplutonen. Vi ska inte heller glömma alla de förberedda stridsvagnsvaden (nedlagda betongplattor) som fanns i de rekade anfallstråken ner mot kusterna och mot viktiga flygplatser redan i fred.

Ja jag läste om brobandvagn 941 men jag hittade ingenstans var den ingick i för förband, eller låg den under ingenjörplutonen i pansarunderhålls kompaniet?

Då kanske någon kan svara på en annan fråga jag inte hittar svar på, vad var det för pvrobot som användes i PB77? hittar ingen bra information om vad som användes innan TOW.

Strv102r

#114
Brobv 941 ingick i Strvkompaniernas stridstrossar. I de fristående mekaniserade bataljonerna så hade bara det ena Strvkompaniet en Brobv. Det andra hade en bromtrlgrupp med en KB4 som fick byggas på broslagningsplats och lanseras som de flesta förband fick göra. I realiteten så användes den som reservbro till 941:an som lade bro åt båda kompanierna. Brobv var givetvis inte en kompaniresurs utan en bataljonsresurs.

Innan Rb 55 gjorde entre användes Rb 53 BANTAM. En 1 gen robot.

Vilket år utgår du från då du tittar på organisationen?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

#115
Jag hade tänkt att "settingen" är i mitten av 1980talet, 85-86, lite "Operation Garbo" stuk på det hela.

A F

#116


Bättre. Tunnare streck. Mindre färgblindtest över det gul-blå. Förbandsbeteckning i avvikande färg.                                          [/img]

Andreas Lundin

#117
Stiligt! Jag skulle köpa spelet utan att blinka. Allt är ju bättre än World at War från LnL!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

marjo

#118
Hmm ja det syns faktiskt lite tydligare, är det ljusblå strecket till för att man lättare skall hitta mitten när man bygger blippen?

A F

#119
Citat från: "Andreas Lundin"Allt är ju bättre än World at War från LnL!

Hur ser dom ut?