Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Trådens titel ändrad för ökad tydlighet.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Är det bara IB77 du sitter och funderar över? I sådana fall - glöm inte brigadingenjörbataljonen. Hårdaste grabbarna! Transport: stridselefanter! (a.k.a. dumper...hur galet som helst)

Satskortet för ingbat innehåller jävligt oväntade prylar.  :up:

Andreas Lundin

CiteraBridgeplatoon kan bygga broar

Hm. Här undrar jag om du har rätt... Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det inte finns någon särskild "bropluton" i brigingbat modell 77. Däremot fanns det en bromaterielpluton. Det var i princip ett gäng lastbilar lastade med materiel till krigsbro 5 (kb 5). Inget mer. Deras uppgift var att transportera bromaterielen. Inte i första hand bygga bron. Den uppgiften gick till enskilda ingenjörplutoner/kompanier som fick bromaterielplutonen underställd sig. En (vältränad) pluton byggde en 18m lång kb 5 på några timmar (ibland fortare, men det beror på hur mycket SNAFU det är just den dagen...). Du kan köra nästan alla brigadens fordon på en sådan bro, men bandpv och tyngre lastbilar och haubitsar kanske är tveksamt. Har inte kb 5 reglementet i närheten, så jag kan inte kolla broklassen...

(Edit: oftast byggde ingenjörpluton också andra borar. Bromateriel finns utlagt i förråd i hela riket. Bara att åka och hämta!)

Ingenjörplutoner tränade dock skamligt lite på att utföra skyddande fältarbeten typ värn och befästningar. Jag vet inte om det är realistiskt att de skall ge mer bonus på detta område. En fördel med ingenjörplutonerna är dock att de kanske hade mer maskinverktyg än skytteplutonerna, så kanske ändå....

Däremot om man skickar in en maskiningejörpluton att utföra samma uppgift kan det ju ge fördelar, eftersom jag kan tänka mig att det går bra mycket fortare att gräva djupa värn med en grävmaskin än med spade och hacka.  8)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

A F

Vilka idioter som helst (läs "50 kadetter") får ihop en sån där bro på en fem-sex timmar bara det finns någon (1st IngKB) som berättar för dem hur man ska göra.  :up:

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Ingenjörplutoner tränade dock skamligt lite på att utföra skyddande fältarbeten typ värn och befästningar.

Och vad skulle de göra? Gräva fortare? Möjligen har de ett par motorsågar och nån kobra som er dem ett övertag på de vanliga skytteskallarna, men i slutändan så ska inte IB77 ha några betongvärn. Dom ska anfalla.

Andreas Lundin

CiteraVilka idioter som helst (läs "50 kadetter") får ihop en sån där bro på en fem-sex timmar bara det finns någon (1st IngKB) som berättar för dem hur man ska göra.

Så sant. Bara man inte är blödig och vek klarar man det jobbet. Det hjälper dock om alla vet vad som skall göras, särskilt om brojäveln börjar krångla på nåt sätt... :up:

Andreas Lundin

CiteraDom ska anfalla

:shock:  :up:  :ultra:  :cry:  :lol:  :insecure:

A F

Tror att det farliga med att börja spalta upp grejor som du gör, Marjo, är att du rör ihop organisation med funktion. Ingbatstaben tillexempel, vad har den för funktion? Med tanke på att den förestår ett rent resursförband som nära nog aldrig kommer att uppträda självständigt? Vad gör den för utom att hålla ordning på sina delars personalhantering och delar av dess underhåll? Inte har den nån unik materiel eller funktion som förtjänar att framhållas. Om ingbatchefen är tillika Brigadens Farbchef (troligen - stf Ingbatchef håller ordning på traktorerna) så sitter inte han och häckar på nån egen U-plats i skogen utan han kommer precis som art och uh-batcheferna att gå att finna nånstans på brigstaben.

Tänk IB 77 som fyra stora klossar som sen alla andra resusrser läggs ovanpå. Möjligen kan man formera en femte kloss runt Birg-PV, men allt annat är underställt.

Andreas Lundin

Håller med. Brigingbat jobbade väldigt nära skyttebataljonerna, artilleri- eller pvförbanden.

A F

Vill minnas att man laborerade med att bila en femte tät med hjälp av brig-pv och nån ingenjörspluton, men det var ungefär hur kul det blev. Man kunde anväda ingbatstaben till att leda detta. Sa man sen "kampfgruppe" så blev det riktigt sexigt.

Andreas Lundin

CiteraVill minnas att man laborerade med att bila en femte tät med hjälp av brig-pv och nån ingenjörspluton, men det var ungefär hur kul det blev. Man kunde anväda ingbatstaben till att leda detta. Sa man sen "kampfgruppe" så blev det riktigt sexigt.

Jo, jag har övat på detta. Ganska få är medvetna om att ingplut var beväpnad till tänderna...

A F

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraVill minnas att man laborerade med att bila en femte tät med hjälp av brig-pv och nån ingenjörspluton, men det var ungefär hur kul det blev. Man kunde anväda ingbatstaben till att leda detta. Sa man sen "kampfgruppe" så blev det riktigt sexigt.

Jo, jag har övat på detta. Ganska få är medvetna om att ingplut var beväpnad till tänderna...

Den är ju en skyttepluton med motorsåg...

Andreas Lundin

Ja, typ.

marjo

Så det jag borde göra är igentligen att låta ingplut vara en vanlig skyttepluton som kan bygga bro helt enkelt och rationalisera bort deras HQ?

Likadant med maskinplutonen som jag bara tar bort alt gör om till någon slags bonus för div fältarbeten.

Även om det hade varit fränt med en bricka med en dumper på.. :wink:

/Martin

Snowfox

CiteraDen är ju en skyttepluton med motorsåg...

Låter lite som de där religösa typerna i Warhammer 40k  :oops:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.