Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Tänker du verkligen bryta ner en IB77 till plutonsnivå på brickorna? Eller avser du köra en ASL och använda väl valda delar under rubriken: "Elements of..."?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

marjo

Det beror lite på, mina första försök kommer att vara mindre delar av men mitt mål är att köra en mycket stor strid med många enheter ur IB77 alt pansarbrigad. Håller på att kolla upp lite om lokalförsvarsförband med :)

Det stora problemet just nu är att avgöra vilka plutoner som bör vara med och vilka som inte bör vara med för att det skall vara spelbart och inte bara gå till så att man har en skyffel att flytta runt enheterna med.

Varje hex kommer att vara ca 200 m, och jag tänker mig att man kör ganska stora områden, så det blir ju en del karta.

Men som sagt nu skall jag bara ta fram lite karta och enheter för att se om det går att spela vettigt.

Mina absolut största problem just nu är:
Organisation av ryska enheter
Vilka värden man skall ge de olika enheterna
Vilken sorts organisation och kort de bör ha(tänkte försöka mig på ett kortdrivet a la Tankleader)

Andreas Lundin

CiteraOrganisation av ryska enheter

Är dom därna hemliga (jag tror de var röda) böckerna om sovjets styrkor fortfarande hemligstämplade?

Torde iofs finnas online någonstans oxå.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tommy Röhs

Citat från: "marjo"Mina absolut största problem just nu är:
Organisation av ryska enheter
Vilka värden man skall ge de olika enheterna
Vilken sorts organisation och kort de bör ha(tänkte försöka mig på ett kortdrivet a la Tankleader)

Har du sett spelserien Assault, Boots and Saddle, Bundeswehr och Cheiftain? Det är ett spelsystem som täcker ett fiktivt WarsawaPakten/NATO krig i Europa.

marjo

Citat från: "Tommy Röhs"Har du sett spelserien Assault, Boots and Saddle, Bundeswehr och Cheiftain? Det är ett spelsystem som täcker ett fiktivt WarsawaPakten/NATO krig i Europa.

Nej den har jag missat, får se om jag hittar nått om den online. :up:

BigPapaBear

Citat från: "Tommy Röhs"spelserien Assault, Boots and Saddle, Bundeswehr och Cheiftain?

Är det ett enda spel? Låter som en advokatbyrå på syra...

Holmgren

Citat från: "BigPapaBear"Är det ett enda spel? Låter som en advokatbyrå på syra...
:D
Citat från: "Tommy Röhs"Har du sett spelserien Assault, Boots and Saddle, Bundeswehr och Cheiftain? Det är ett spelsystem som täcker ett fiktivt WarsawaPakten/NATO krig i Europa.
Nackdelen med den serien är väl att den är ett barn av sin tid, dvs. tidigt/mitten av 80-talet varför just beskrivningen av den sovjetiska organisationen bygger mycket på antaganden?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Andreas Lundin

Citerabygger mycket på antaganden?

Jo, så är det nog. Ofta när man på 80-talet lirade dessa spel var WP rätt så kass och arm-cav kunde hålla hela arméer stången dygnsvis i Fulda Gap.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tommy Röhs

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Tommy Röhs"spelserien Assault, Boots and Saddle, Bundeswehr och Cheiftain?

Är det ett enda spel? Låter som en advokatbyrå på syra...

Assault och Boots&Saddle är spel.
Bundeswehr, Cheiftain och Reinforcement (5:e delen i serien) är expansioner

marjo

Ok lite mer frågor..

Vad använder ni som gör kartor för program?

/Martin

A F

Citat från: "marjo"Ok lite mer frågor..

Vad använder ni som gör kartor för program?

/Martin

Illustrator.

Jag kan nog dessutom fortfarande pinsamt stora delar av de där Ryska organistationerna i skallen om det är nått du undrar.

A F

Citat från: "Holmgren"Nackdelen med den serien är väl att den är ett barn av sin tid, dvs. tidigt/mitten av 80-talet varför just beskrivningen av den sovjetiska organisationen bygger mycket på antaganden?

Så stora fel är det inte på ryss-organisationen i Assault/etc. Förståelsen för hur dessa förband skulle verka är en annan femma. En anfallande regementstät i det spelet har kanske en femtedel av det understöd de skulle ha i verkliga livet. Kanske nån tänkte att det blir lite trist att spela det hotta Team Yankee om man inledningsvis försvinner i en regemetessalva raketartilleri.

Rydfalk

Macromedia Freehand... som dessvärre inte finns längre  :cry:

Inkscape är -- som du redan vet -- ett allternativ dock som är -- som Pelle säger -- prisvärt då det är gratis!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

silversixx

Allt är gratis om man bara letar :up:

Eller om man känner att man har 6000+:- extra att lägga på CS3-paketet...

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Kanske nån tänkte att det blir lite trist att spela det hotta Team Yankee om man inledningsvis försvinner i en regemetessalva raketartilleri.

:lol: