Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Micke G"
Citat från: "Andreas Lundin"Hur transporterades skplut i bandpvkomp? Jag kommer inte ihåg att jag sett bandpv:s skplut någonsin... Vi ingenjörer fick dock åka på chassit till ikv:n (bakom tornet). Det var ganska bekvämt och varmt minns jag.
De åkte i Bv 206, hos oss i allafall. Det var väldigt sällan vi hade några skyttesoldater uppsuttna.

I NB85 åkte de Bv206 och i IB77 Tgb 30 organsiatoriskt. Men oftast åkte de uppsuttna på bakpansaret av någon av plutonerna.

Varmt och bekvämt...

Tänk dig nu en skyttepluton som genomför lång stormning till fots i djup snö i -25 grader. Klädseln är givetvis anpassad så att de är ganska tunt klädda. När de är framme och är genomsvettiga och bara längtar efter att vila och få ta på vindrocken innan de börjar frysa så kommer ordern att göra uppsittning på en Bpvpluton som sedan drar iväg i 50 km/h.

Helkul!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

CiteraTänk dig nu en skyttepluton som genomför lång stormning till fots i djup snö i -25 grader. Klädseln är givetvis anpassad så att de är ganska tunt klädda. När de är framme och är genomsvettiga och bara längtar efter att vila och få ta på vindrocken innan de börjar frysa så kommer ordern att göra uppsittning på en Bpvpluton som sedan drar iväg i 50 km/h.

...det är då man tänder en larmmina i fickan! Då blir det varmt och skönt!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Eller så pissar man på sig. Att leva i det absoluta presens.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

marjo

så om jag summerat korrekt så beror det lite på vilket år det var,  hur bpvkomp agerade, på egen hand eller som enskilda plutoner tillkastat någon bataljon?

/Martin

A F

Typ.

Strv102r

Generellt sett styckades kompaniet upp och plutonerna användes ofta som flankskydd, eller i värsta fall som taxirörelse. Att hålla kompaniet samlat och ge det egna uppgifter var tyvärr ganska sällsynt.

Under 80-talets sista år började dock infanteriet experimentera med det man kallade samlad Pv-styrka. Bpvkomp, Robot 55 komp och delar ur Ingbat bildade en stridsgrupp som fick egna uppgifter i småbruten terräng. Det var väl i sig Ok, om man nu bara inte på allvar trott att detta skulle hejda en pansarbataljon. För det gjorde det knappast. Fördröja ja, men inte i de tidstermer man trodde. Det hela faller tillbaka på det överdrivna TOEM IB77 och NB85 hade. De skulle nämligen klara av en starkare fiende än vad Pansarbrigaderna skulle klara. Någon förefaller ha tittat på vad finnarna uppnådde under vinterkriget när det gick som allra bäst, skitit i att ryssen också lärt sig och sedan upphöjt undantaget till norm.

Om TOEM (taktisk och ekonomiks målsättning) var korrekta för IB77, NB85 och PB63M så var PB63M det största landsförräderiet på länge. Mycket dyrare (72 strv och ungefär lika många Pbv302) men mindre kapabel än Bv206 och Tgb20...

A F

Citat från: "Strv102r"Under 80-talets sista år började dock infanteriet experimentera med det man kallade samlad Pv-styrka.

Var med om en bizarr bandvagnifiering av i stort sätt en halv 77-bat.  Sen körde vi rätt igenom fyra km skog med band-pv i täten och bankade skiten ur Ivan Jones. NB85 utan snö, typ.

Citat från: "Strv102r"Om TOEM (taktisk och ekonomiks målsättning) var korrekta för IB77, NB85...

Tror inte det var något större fel på tanken, men att man gravt överskattade i vilken terräng man kunde slåss i.

P-O Jönsson

CiteraDet hela faller tillbaka på det överdrivna TOEM IB77 och NB85 hade. De skulle nämligen klara av en starkare fiende än vad Pansarbrigaderna skulle klara. Någon förefaller ha tittat på vad finnarna uppnådde under vinterkriget när det gick som allra bäst, skitit i att ryssen också lärt sig och sedan upphöjt undantaget till norm.

Ja, 85-86, då jag låg på en fristående norrlandsbattaljon, så talades det väldigt mycket om "mottis". Infuenserna från vinterkriget var klara, men ingen verkade låtsas om att finnarna faktiskt förlorade vinterkriget.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Infuenserna från vinterkriget var klara, men ingen verkade låtsas om att finnarna faktiskt förlorade vinterkriget.

Saken är vällan den att hade Vinterkriget bara utkämpats vid Sala - Raate -Soumoisalmi så hade finnarna vunnit. Var sak på sin plats.

marjo

Ok ytterligare en ny fråga, hittar flera referenser till "15 m bro" men jag hittar inget i mina böcker och liknande om vilken bro det skulle kunna tänkas vara. Så frågan är igentligen vad är det för bro och hur snabbt kan man bygga den?

/Martin

A F

Citat från: "marjo"Ok ytterligare en ny fråga, hittar flera referenser till "15 m bro" men jag hittar inget i mina böcker och liknande om vilken bro det skulle kunna tänkas vara.

Är det inte KB 4 de snackar om?

Strv102r

Sannolikt KB4. Byggtid 1h och vilken skyttepluton som helst kan sätta ihop en. Inom pansarbataljon lärde sig alla sätta ihop den så att vilka som helst skulle kunna sätta ihop en ny som brobandvagn 941 kunde hämta efter att ha lagt sin första.

marjo

Ok, efter vidare studier så ser jag att den är gjord i aluminium. Kunde den bära en strv 101-104? eller tog de sig över på andra sätt?
Hittade även någon referens till att KB 4 kunde byggas på 30 min av vältränade soldater. När och var fanns brobandvagn 941? ingick den i PB77 eller i IB77 eller i båda?

/Martin

marjo

Här är fö lite exempel på hur det går med mitt mekande:

http://www.rafen.net/leader/pansarbrigad1.pdf
blippar

http://www.rafen.net/leader/map01.pdf
karta

Inget är dock helt färdigt ännu, kartan saknar tex byar och blipparna var nått jag gjorde för ett speltest.

/martin

silversixx

Ser bra ut!
Ett par saker jag tänkte på bara:
  • Du behöver en skugga/linje runt de gula siffrorna. Det kommer vara ett helvete att se vad det står annars.
  • Grön färg på skogen? Det ser så dystert och trist annars.