Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad tror vi om ubåten Amalia då?

Startat av BigPapaBear, 20 maj 2008 kl. 12:58:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

http://www.expressen.se/nyheter/1.11674 ... ige-jagade

Oavsett vad man hört eller inte hört tror jag mest att det handlade om att få in mer kulor i flottans påse. Flottan kanske rent av bad ryssarna dra ett ärevarv i skärgården baföatt, liksom. :)
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Oavsett vad man hört eller inte hört tror jag mest att det handlade om att få in mer kulor i flottans påse.

Och ubåtsjävulen som stod på grund utanför Kalrlskrona var en kuliss.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Och ubåtsjävulen som stod på grund utanför Kalrlskrona var en kuliss.

Den är onekligen svårare att förklara bort med konspirationsteorier.  :D

Sovjetiska båtflyktingar?

Akklokk

Det är väl en grej om huruvida det var ubåtar där då och en annan om Sovjet höll på med ubåtskränkningar (vilket de givietvis borde ha gjort om jag förstått det aktuella strategiska läget rätt)?

A F

Poängen är att det inte går att "bevisa" ubåtskränking utan att döda folk. Ubåtar har liksom inget läge när de är lite skadskjutna och kommer upp till ytan.

EvilSpook

Citat från: "BigPapaBear"Oavsett vad man hört eller inte hört tror jag mest att det handlade om att få in mer kulor i flottans påse.
Njae. Det är inte osannolikt med vare sig kränkningar, taxibåtar eller minkarna för den delen. Vi verkar ha varit fruktansvärt dåliga på sonaranalys i vilket fall som helst. Konsekvent har vi ju dragit annorlunda slutsatser än Norrmän, Italienare och annat NATO-folk. Antal propellrar, varvtal, biologiska källor och vad de skulle kunna innebära verkar ha varit helt nytt för marinen under hela 80-talet. Efter det verkar de mest ha mörkat. Men det är en logisk följd av att vi skrotade ubåtsjakten ett par decennier tidigare. Visserligen är Östersjön onödigt jävlig för ASW men det borde bara innebära att vi skulle vara desto bättre förberedda.

Citat från: "Anders Fager"Och ubåtsjävulen som stod på grund utanför Kalrlskrona var en kuliss.
Den kändes ganska påtaglig, men jag upplever inte att Whiskyn var det stora problemet. Det riktiga bekymret var att vi inte hade (eller fortfarande har) en aning om hur stora problem vi faktiskt hade. Hade vi många planerade intrång med bra utrustning och tränade filurer så hade vi aldrig upptäckt dem. Sen finns det givetvis logistika begränsningar för vad man kan åstadkomma med en ubåtsflotta. Men särskilt tryggt känns det ju inte.

//EvilSpook

marjo

Tycker att det är spännande att han körde kring med samma trasiga propeller sedan 1982. Jag vet att det är dyrt att ta in båtar på varv och så men nån gång var 10 år eller så tycker man ju borde vara vettigt.

/Martin

Holmgren

Är det bara jag som tycker att det verkar en smula underligt att en skeppare lyssnar på en ljudinspelning från en hydrofonlinje och direkt fastslår att det är hans skorv som hörs?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "Holmgren"Är det bara jag som tycker att det verkar en smula underligt att en skeppare lyssnar på en ljudinspelning från en hydrofonlinje och direkt fastslår att det är hans skorv som hörs?

Ah, en ny konspirationsteori tar form...

bambaladam

har ingen teori om ubåtar eller inga, men jag tycker också att det är konstigt att han skulle känna igen sin egen båt på det sättet. behöver inte betyda att det är omöjligt, eller ens osannolikt. jag vet inte ett skit om hur båtar låter.

marjo

Jag tror att det var Usama bin laden med ljusstaken i hårsfjärden!
(konspirations cluedo, något man borde bygga kanske)
/m

BigPapaBear

Är det månne dags för ett parti Ubåtsjakten?  :D

Det enda spelet som finns under krigsspel.se's "Inspirationssida".

Micke G

Nej, det är ju inte bara och sticka ner en sonar i vattnet och säga "det där är min skuta". Skulle sedan Amalia ha en ljud signatur som liknade en ubåt så hade väl flottan lagt in den i sitt ljudbiliotek för länge sedan. Jag menar... flottan skulle väl ha satt sig käpprakt upp varje gång Amalia var ute och seglade.

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"Poängen är att det inte går att "bevisa" ubåtskränking utan att döda folk. Ubåtar har liksom inget läge när de är lite skadskjutna och kommer upp till ytan.

Och vilken svensk politiker skulle ha klarat att hantera en situation där en drös döda ryssar flöt upp i vattnet under en ubåtsjakt? Ola Ullsten...Olof Palme...Thorbjörn Fälldin? Moderaterna var ju marginaliserade på den tiden trots sin storlek.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Och vilken svensk politiker skulle ha klarat att hantera en situation där en drös döda ryssar flöt upp i vattnet under en ubåtsjakt? Ola Ullsten...Olof Palme...Thorbjörn Fälldin? Moderaterna var ju marginaliserade på den tiden trots sin storlek.

Jag fick alltid intrycket av att Tobbe Fälldin var lite Rambo, så varför inte...  :D