Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fråga: Har du någon mini-krigspels-favorit?

Startat av Scipio, 22 november 2004 kl. 11:00:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 36 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"... har publicerat en rad små snabbspelade saker, Salla 41, Kestenga, Demayansk och Taman 42 som exempel. Av dessa tycker jag nog att Taman 42 är bäst med Salla som tvåa. Taman har en hel del. Rumänen som anfaller gör det med tidspress eftersom ryssen evakuerar tamanhalvön över havet samtidigt som det sker en tysk/rumänsk amfibieoperation på motsatt sida halvön. Ovanlig operativ situation!

Körde ett solitärparti Taman '42 igår. Det var väldigt enkelt, smidigt och snabbt. Väldigt spännande situation. Inledningsvis känner sig ryssen lite kaxig, sedan bara dräller det in tyskar (note to self: satsa på att slå ut kustbatterierna omgående med de första trupperna som landstiger, de är elaka mot allt som försöker gå iland).

Det är en fin balansgång för ryssen. När ska man börja evakueringen? Släpper man för fort kommer axelpojkarna köra över evakueringsstränderna, vänta för länge och så slår de ihjäl för många enheter innan de kan undsättas.
För rumänen gäller det att snabbt slå hål (västerut!) och börja härja bakom fiendens linjer för att försvåra ryssens tillbakadragande.

Spelet tog bara ett par timmar och var himlarns skoj. Det blev en knapp rysk seger, vilket hade kunnat avhjälpas om jag låtit Luftwaffe jaga ryska sjöstridskrafter lite mer. Rekommenderat!
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

...har man dessutom ett bepansrat tåg som heter Death to the Hitlerite Invaders så är spelet ett måste.  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Totensonntag verkar ju lovande. Har öppnat det och läst reglerna. Kartan är faktiskt det gamla Avalon Hill stuket, monterad och förvikt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, därefter Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Jezjov

Citat från: "BigPapaBear"...har man dessutom ett bepansrat tåg som heter Death to the Hitlerite Invaders så är spelet ett måste.  :up:

Nu blev jag sugen. Både pansartåg och "Death to the Hitlerite invaders"!