Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bokserien med stort B

Startat av BigPapaBear, 13 juni 2008 kl. 01:01:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Den ännu inte fullbordade bokserien (10 böcker) vars vetenskapliga tyngd och enorma sidantal endast överträffas av dess astronomiska prislapp. Ett pågående mastodontprojekt av det tyska militärhisotriska forskningsinstitutet MGFA - riktigt tunga grabbar.

Kika på de titlar som Bokus har. Amazon är inte mycket billigare.  :shock:

Någon villaägare som fick schysst skatteåterbäring och vill ha 10,000+ sidor att läsa under semestern?

En mycket bitter liten man.

silversixx

Men på riktigt, hur intressant kan det vara att läsa så jävla mycket om Tyskland under Andra världskriget i en och samma bokserie? Det känns inte som att de kommer att ta upp några enormt intressanta saker. Förrutom att mjölken var sur ibland och att mjölkbudet Hans Gottfried visade sig vara Judisk Partisan i Berlin...
Hitta ett citat från en recension på amazon:
Citera`'It is a monumental work that provides extensive, copiously annotated, and cartographically illustrated coverage of the background, planning, and execution of the German attack and the Soviet response...a volume that almost certainly is the closest thing there ever will be to a definitively authoritative history of the opening phase of the German campaign that represented a turning point in the history of the war and of the world in the twentieth century.' ' World War Two Studies Association
Zzzzz... Vad nytt kan man lära sig?

Andreas Lundin

CiteraVad nytt kan man lära sig?

Är det sjyssta och detaljerade kartor är det värt några tusenlappar i min bok.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

marjo

Problemet brukar vara tycker jag att alla kartor brukar vara riktade till allmänheten som inte vill veta var 13 kompaniet, 3 bataljonen , 7 Pz reg osv höll till. Även om jag själv gillar liknande porr:-)  :up:

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Zzzzz... Vad nytt kan man lära sig?

:shock:   :shock:   :shock:

Vi tar och tittar på vad din recension sa en gång till:

Citera`'It is a monumental work that provides extensive, copiously annotated, and cartographically illustrated coverage of the background, planning, and execution of the German attack and the Soviet response...a volume that almost certainly is the closest thing there ever will be to a definitively authoritative history of the opening phase of the German campaign that represented a turning point in the history of the war and of the world in the twentieth century.' ' World War Two Studies Association

Fokus ligger på den militära biten, inte på mjölken - även om den också är med i liten utsträckning. Dessutom är det inte Svenne Banan som har skrivit det. Vi talar om tysklands främsta militärhistoriska forskare. Jag är övertygad om att de nog har en del att tillföra. Det intryck jag har fått av de mer seriösa recensenter på nätet indikerar att bokserien kommer att lyfta fram forsknigsläget ett steg eller två från där det tidigare har legat.

Men det är klart, kan man redan allt om Tysklands militära historia fyller den ju ingen funktion...  :wink:

KB eller universitetsbiblioteket kanska har dem? Jag lär inte köpa dem för det aktuella priset.

Andreas Lundin

CiteraKB eller universitetsbiblioteket kanska har dem? Jag lär inte köpa dem för det aktuella priset.
...en sökning på Libris ger vid handen att ett ex av varje titel finns vid Carolina Rediviva. Däremot ingen annanstans. Har man inte anknytning till ett universitet kan det bli besvärligt med gratis fjärrlån således...  :(
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Har man inte anknytning till ett universitet kan det bli besvärligt med gratis fjärrlån således...  :(

Men det har man ju!  :up:

Får se när jag hittar tiden till att göra det bara...